Jména autorů a spoluautorů |
Ing. arch. Jiří Makovec, Ing. arch. Juraj Kazimír |
Ateliér |
Studio A91 |
Místo realizace |
Postřekov 271, 345 35 Postřekov |
Spolupracující profese |
Tomáš Novotný, DiS. - projektant |
Investor |
Obec Postřekov, Postřekov 270, 345 35 Postřekov |
Dodavatel |
ZETES KT, spol. s r.o., K Letišti 532, Klatovy II, 33901 Klatovy (I. etapa)
STAFIKO stav s.r.o., Petrovická 283, Hořejší Předměstí, 34401 Domažlice (II. etapa) |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Květen 2024 |
Fotograf |
Jan Vaněk |
Hlavní myšlenkou projektu je celkové zkvalitnění architektonické, provozní a energetické úrovně základní školy v Postřekově při respektování původního objemového, konstrukčního i urbanistického řešení. Cílem návrhu bylo vytvořit soudobý, přívětivý a inspirativní prostor pro vzdělávání, který citlivě reaguje na místní kontext a zároveň posiluje identitu školy i obce.
Architektonický koncept stojí na jednoduché kompozici kvádrových hmot s plochými střechami, které přehledně členěním odpovídají jednotlivým funkcím budovy. Fasáda pracuje s materiálovou a barevnou artikulací, jež odkazuje na tradici místního řemesla – zejména na postřekovský kanafas – a zároveň hravě reflektuje školní prostředí. Pestrost barevných Cetris desek, doplněná dřevěným rastrem a modřínovým obkladem, přináší do veřejného prostoru vizuální identitu, která je současná a zároveň zakořeněná v tradici.
Dispoziční změny byly vedeny snahou o otevřenost, variabilitu a lepší provozní vazby. Vstupní hala byla přetvořena v otevřený multifunkční prostor s mobilním šatnovým systémem. Jídelna byla propojena s halou a doplněna o stupňovitý amfiteátr pro volnočasové a kulturní využití. Projekt současně pracuje s vizí budoucí nástavby, která umožní další rozvoj kapacit i komunitního využití budovy.
Všechny zásahy byly navrženy s důrazem na energetickou efektivitu a dlouhodobou udržitelnost, při zachování přehlednosti a jednoduchosti provozu. Výsledkem je škola, která není jen místem výuky, ale živým centrem obce, odrážejícím její současnost i tradici.
Projekt řeší stavební úpravy ZŠ Postřekov se zaměřením na snížení energetické náročnosti, zlepšení provozních vazeb a bezbariérovost. Objekt je koncipován jako dvoutraktová budova s plochou střechou tvořenou ŽB panely Spiroll. Konstrukční systém je stěnový, nosné konstrukce z keramických tvárnic, stropy železobetonové, základy pásové.
Fasády jsou řešeny kombinací kontaktního zateplovacího systému a provětrávaných fasád s dřevěným obkladem z modřínu a barevnými cementotřískovými deskami. Barevné řešení fasády odkazuje na školní prostředí a lokální textilní tradici (kanafas).
Otevřená vstupní hala s mobilními šatnami, propojení s jídelnou a vytvoření stupňovitého amfiteátru. Hygienická zázemí byla přeřešena, včetně nových sprch a WC pro pedagogy. Ředitelna a sborovna byly upraveny s důrazem na funkční a provozní vazby. Navržena je možnost nástavby 2. NP nad vstupní halou.
Podlahy jsou z dlažby, PVC, koberců a stěrek dle provozních požadavků, stěny opatřeny štukovou omítkou a keramickými obklady. Okna jsou plastová s trojsklem (Uw = 0,8 W/m²K), doplněna venkovními žaluziemi. Střecha je izolována EPS s finální krytinou z PVC fólie.
Součástí technických systémů je osvětlení s automaticky měnící se teplotu chromatičnosti vyzařovaného světla dle nastavené časové křivky a vzduchotechnika s rekuperací. Projekt řeší komplexně bezbariérovost – všechny vstupy jsou přístupné rampami, výškový rozdíl mezi pavilony je překonán plošinou.
Kapacita školy je 110 žáků.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
A
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|