114.

Základní škola Postřekov

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů Ing. arch. Jiří Makovec, Ing. arch. Juraj Kazimír
Ateliér Studio A91
Místo realizace Postřekov 271, 345 35 Postřekov
Spolupracující profese Tomáš Novotný, DiS. - projektant
Investor Obec Postřekov, Postřekov 270, 345 35 Postřekov
Dodavatel ZETES KT, spol. s r.o., K Letišti 532, Klatovy II, 33901 Klatovy (I. etapa)
STAFIKO stav s.r.o., Petrovická 283, Hořejší Předměstí, 34401 Domažlice (II. etapa)
Datum dokončení / kolaudace projektu Květen 2024
Fotograf Jan Vaněk

Hlavní myšlenkou projektu je celkové zkvalitnění architektonické, provozní a energetické úrovně základní školy v Postřekově při respektování původního objemového, konstrukčního i urbanistického řešení. Cílem návrhu bylo vytvořit soudobý, přívětivý a inspirativní prostor pro vzdělávání, který citlivě reaguje na místní kontext a zároveň posiluje identitu školy i obce.
Architektonický koncept stojí na jednoduché kompozici kvádrových hmot s plochými střechami, které přehledně členěním odpovídají jednotlivým funkcím budovy. Fasáda pracuje s materiálovou a barevnou artikulací, jež odkazuje na tradici místního řemesla – zejména na postřekovský kanafas – a zároveň hravě reflektuje školní prostředí. Pestrost barevných Cetris desek, doplněná dřevěným rastrem a modřínovým obkladem, přináší do veřejného prostoru vizuální identitu, která je současná a zároveň zakořeněná v tradici.
Dispoziční změny byly vedeny snahou o otevřenost, variabilitu a lepší provozní vazby. Vstupní hala byla přetvořena v otevřený multifunkční prostor s mobilním šatnovým systémem. Jídelna byla propojena s halou a doplněna o stupňovitý amfiteátr pro volnočasové a kulturní využití. Projekt současně pracuje s vizí budoucí nástavby, která umožní další rozvoj kapacit i komunitního využití budovy.
Všechny zásahy byly navrženy s důrazem na energetickou efektivitu a dlouhodobou udržitelnost, při zachování přehlednosti a jednoduchosti provozu. Výsledkem je škola, která není jen místem výuky, ale živým centrem obce, odrážejícím její současnost i tradici.

Projekt řeší stavební úpravy ZŠ Postřekov se zaměřením na snížení energetické náročnosti, zlepšení provozních vazeb a bezbariérovost. Objekt je koncipován jako dvoutraktová budova s plochou střechou tvořenou ŽB panely Spiroll. Konstrukční systém je stěnový, nosné konstrukce z keramických tvárnic, stropy železobetonové, základy pásové.
Fasády jsou řešeny kombinací kontaktního zateplovacího systému a provětrávaných fasád s dřevěným obkladem z modřínu a barevnými cementotřískovými deskami. Barevné řešení fasády odkazuje na školní prostředí a lokální textilní tradici (kanafas).
Otevřená vstupní hala s mobilními šatnami, propojení s jídelnou a vytvoření stupňovitého amfiteátru. Hygienická zázemí byla přeřešena, včetně nových sprch a WC pro pedagogy. Ředitelna a sborovna byly upraveny s důrazem na funkční a provozní vazby. Navržena je možnost nástavby 2. NP nad vstupní halou.
Podlahy jsou z dlažby, PVC, koberců a stěrek dle provozních požadavků, stěny opatřeny štukovou omítkou a keramickými obklady. Okna jsou plastová s trojsklem (Uw = 0,8 W/m²K), doplněna venkovními žaluziemi. Střecha je izolována EPS s finální krytinou z PVC fólie.
Součástí technických systémů je osvětlení s automaticky měnící se teplotu chromatičnosti vyzařovaného světla dle nastavené časové křivky a vzduchotechnika s rekuperací. Projekt řeší komplexně bezbariérovost – všechny vstupy jsou přístupné rampami, výškový rozdíl mezi pavilony je překonán plošinou.
Kapacita školy je 110 žáků.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy A
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?