111.

Enterprise

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů Jiri Vitek, Martin Hudák, Michal Macuda, Simona Gasincova
Ateliér JVAW + Atelier3M + ICE Architects
Místo realizace Malá Morávka
Spolupracující profese PW Atelier, Taros
Investor Ski areál Kopřivná
Dodavatel HSF , Hydrospol, ICE Coral3dcp
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2025
Fotograf Alex Shoot Buildings

Enterprise je název horní stanice lanové dráhy v Kopřivné – první architektonické realizace v Česku využívající velkoformátový 3D tisk betonu (3DCP) v rámci veřejné stavby v horském prostředí. Sochařská forma stavby, inspirovaná syrovou geometrií skalních útvarů Jeseníků, vznikla jako technologický prototyp a zároveň citlivé zasazení architektury do krajiny.

Objekt zahrnuje řídicí místnost provozu lanovky, informační centrum s pobytovou terasou, zelenou střechu s vyhlídkovou plošinou a v nejnižší úrovni veřejné toalety a sklady. Architektonické řešení propojuje tištěné betonové skořepiny s integrovanou tepelnou izolací a terénními úpravami, které navazují na okolní krajinný reliéf.

3DCP technologie zde představuje nejen udržitelný způsob výstavby, ale stává se i jazykem architektury – umožňuje ergonomické formování hmoty, strukturální optimalizaci a precizní artikulaci či integraci dalších prvků.
Dominantou interiéru je hlavní pult informačního centra, navržený jako lehká tištěná krajka, která reflektuje morfologii okolní krajiny – ornament a tektonika se zde pojí v jeden celek.

Projekt reagoval na mimořádně náročné stavební podmínky, komplikovaný terén a nutnost zachovat provoz lanovky po celou dobu výstavby. Tisk konstrukčních prvků probíhal v hale, zatímco na místě probíhala rychlá montáž.
Kontrolní kabina byla na základovou desku složena během jednoho týdne, a již tři týdny od položení základů byla lanovka opět uvedena do provozu.

Enterprise není jen technickým objektem, ale také místem pro zastavení, výhled a zážitek. Ukazuje možnost, jak může být experiment s materiálem a formou v rovnováze s ekologickou ohleduplností a krajinářskou poezií.

Konstrukční řešení

Založení objektu je na skalním podloží. Konstrukční systém spojuje 3D tištěné, prefabrikované, železobetonové díly a monolitické části. Stěny v 1. PP jsou masivní železobetonové t.l 250 mm, všechny svislé prvky jsou provedeny pomocí 3DCP technologie.
Vykonzolované desky – stropní i střešní – jsou neseny na kombinaci železobetonových 3D tištěných stěna a ocelových sloupů. Největší konzoly jsou podepřeny šikmými ocelovými trojnožkami s patkovými základy. V Střechy mají sklon optimalizovaný pro horské klima, opatřeny systémy odtoku a topnými kabely zabraňujícími zamrzání.
Všechny konstrukce byly posouzeny dle platných ČSN norem, PENB dosahuje klasifikace „velmi úsporná“ (90 kWh/m².rok). Akustické oddělení bylo řešeno kombinací těžkých konstrukcí a odvětrávaného předsazeného pláště. U velkých prosklených ploch jsou použity podlahové konvektory proti kondenzaci. V celém objektu je použita polyuretanová stěrka s vysokou odolností proti vlhkosti a mrazu.
Výroba a instalace
Tisk betonových dílů probíhal v hale. Celkem bylo vytištěno 48+7 segmentů (stěny, sokly, stropní a střešní prvky kabiny), každý s tiskovou dobou cca 90–180 minut, stropní panely do 30 minut. Materiál byl optimalizován na přírodní zatížení (mráz, vlhkost), s příměsí pro vyšší kohezi vrstev. Použitý beton odpovídá pevnostní třídě C30/37, doplněn o urychlovače tuhnutí a vláknové výztuže. Segmenty byly navrženy pro snadný transport a manipulaci – každý segment byl digitálně kontrolován před exportem do G-kódu. Tisková technologie využívá přesný extrudér s ± 5mm tolerancí.
Instalace probíhala během odstávek lanovky ve čtyřech etapách: zakládání a přeložky, prefabrikace obsluhy, výstavba infocentra a dokončovací práce (vč. TČ, elektro, VZT). Využito bylo jeřábové zařízení, výkopové a izolační práce byly koordinovány s geotechnickým dozorem. Pochozí střecha je opatřena zábradlím z lankového systému a drenážními vrstvami pro zadržení dešťové vody.
Objekt je vybaven rekuperačními jednotkami DUPLEX 1500/1100, vzduchotechnika je přiznaná nebo vedená v podlahách. Primárním zdrojem tepla je TČ vzduch-voda s akumulační nádrží a podlahovým vytápěním. Veškeré vnitřní instalace probíhaly bez sekání do betonových stěn – pouze v chráničkách nebo přiznaně. Osvětlení je řešeno LED technologií, přičemž v 1.NP se využívá kombinace přirozeného a umělého světla.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy A
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?