108.

Budova I na Vlněně

Kategorie projektu ‐ Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v architektuře

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů Václav Hlaváček (architekt), Štěpán Hlaváček (autor výtvarných děl)
Ateliér Studio acht spol. s r.o.
Místo realizace Dornych 27, 602 00 Brno-střed
Investor CTP Invest, spol. s.r.o.
Dodavatel CTP Invest, spol. s.r.o., Národní 135/14, 110 00 Nové Město
Datum dokončení / kolaudace projektu Září 2024
Fotograf Tomáš Slavík

Budova I je klíčovou stavbou polyfunkčního areálu brněnské Vlněny, který vznikl revitalizací brownfieldu po bývalé textilní továrně. Budova I působí jako místní dominanta. Tuto roli si vysloužila svou výškou, mohutností a celkovým charakterem. V koncepčním návrhu nově vznikající městské čtvrti hraje „Íčko“ roli spojujícího kloubu mezi jednotlivými etapami výstavby a zároveň přenáší těžiště Vlněny od Přízovy a Mlýnské ulice směrem k Dornychu. Budovy areálu Vlněny využívají principu zlatého řezu s centry orientovanými do společného prostranství.

Na úrovni ulice lze vnímat budovu I jako vstup do prostoru komplexu Vlněny, který již nyní plní řadu funkcí – kromě kancelářských prostor, gastronomie a služeb zde vzniklo nové městské prostranství, jež se postupně proměňuje v klidný, zelený a stinný vnitroblok, který vybízí ke ztišení a zpomalení. Součástí areálu je rovněž otevřená galerie, která je postupně zaplňována výtvarnými díly.

Interiér budovy byl koncipován jako celek, kde se jednotlivé prvky vzájemně doplňují a navazují na sebe. Na úrovni přízemí a prvního patra budovy I je vnější plášť tvořen dřevěnou konstrukcí, která zpříjemňuje charakter těchto vstupních prostor. Vstupní halou provázejí postavy tančících pierotů, již symbolizují křehkou rovnováhu dnešních dní. Postava pierota funguje jako zrcadlo života – každý den balancuje na hraně a lehkým gestem poukazuje na proměnlivou hranici mezi dobrem a zlem, radostí a smutkem, láskou a nenávistí. Pierot může být vším, jeho postava skýtá nevyčerpatelné množství poloh. Jak napsal František Kožík ve své knize „Poslední z Pierotů”: „Nepotřeboval nic předstírat. A navíc měl onen nepopsatelný úsměv, v němž se mísily potměšilost, zklamání i víra; výraz, který byl tečkou za scénou, v níž prohrával i v níž dosáhl vítězství.“

S myšlenkou křehkosti života pracuje v exteriéru konzola s podhledem, na nějž je aplikována autorská grafika. Grafické zobrazení v podhledu představuje nejvzdálenější bod vesmíru, jak jej dnes známe. I toto poznání se ale každý den mění a nutně čelí nekonečnosti vesmíru. Ruku v ruce s tančícími pieroty tak přináší poselství o důležitosti každého prožitého dne s vírou v budoucnost.

Motiv pierota byl proveden unikátní metodou reliéfních betonových kachlí, které tvoří výrazný obklad interiéru, doplněný o „galerijní“ osvětlení s proměnlivou barevností. Vstupnímu prostoru dominuje mohutné betonové schodiště, rovněž rámované reliéfními stěnami s pieroty, které nás přivádí do zahrady na úrovni prvního patra budovy.

V interiéru byly použity ušlechtilé materiály jako italský mramor Grigio Carnico, který spojuje vstupní halu a výtahová lobby ve všech patrech. Mramorová podlaha je doplněna prostorovou navigací provedou kombinací ručních autorských maleb grafického orientačního systému. Portály výtahů jsou zpracované v jemném detailu kamenného ostění. V přízemí se opakuje roštový rastrový podhled přenesený z venkovního podhledu. Výtahové haly jsou nasvíceny křehkými skleněnými objekty nástěnných svítidel.

Působivým detailem exteriéru je konzola s podhledem se vzhledem nerezového plechu, na kterém je aplikována grafika zobrazující téma kontrastem matných a lesklých ploch. Konzola je využita k osvětlení parteru a zahrady na úrovni prvního patra předsazeného přízemí, odrazem sem vrhá měkké a teplé světlo.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu WELL Platinum

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy B
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?