125.

Půdní vestavba odborných učeben Základní školy Slaný, Komenského náměstí 618

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů Ing. Petr Lukáš
Ateliér 4T4, s.r.o.
Místo realizace Komenského náměstí 618, Slaný, 274 01
Investor Město Slaný, Velvarská 136/1, Slaný, 274 01
Dodavatel Bohemik s.r.o., Pražská 636, 263 01 Dobříš
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2025
Fotograf Jakub Kruliš, Marie Vladyková

Město Slaný dokončilo v březnu 2025 významnou investici do vzdělávací infrastruktury – rekonstrukci půdních prostor 2. základní školy, která přinesla vznik čtyř moderních odborných učeben zaměřených na výuku cizích jazyků, přírodních věd, informatiky a polytechniky.

V rámci náročného projektu došlo nejen k výrazné stavební proměně původně nevyužívaného půdního prostoru, ale také k jeho plné integraci do fungování školy jako vysoce funkčního, technologicky vybaveného a didakticky variabilního prostředí pro vzdělávání 21. století.
Investice ve výši 73,86 mil. Kč (bez DPH 61,05 mil. Kč), zahájená v srpnu 2023, zahrnovala kromě samotné vestavby i zřízení čtyř kabinetů, nové technické infrastruktury včetně datového centra, a kompletního sociálního zázemí. Každá z učeben je kapacitně navržena pro 30 žáků a disponuje moderním vybavením odpovídajícím současným požadavkům.

Součástí dodaného vybavení jsou např. experimentální sady pro výuku přírodních věd, 3D tiskárny, náhlavní soupravy pro virtuální realitu či interaktivní vizualizační technika.Výsledkem realizace projektu je praktické a účelně navržené využití půdních prostor historické školní budovy, které nově slouží jako moderní zázemí pro výuku. Projekt přinesl zlepšení podmínek pro vzdělávání díky kvalitnímu technickému vybavení, přehlednému dispozičnímu řešení a napojení na infrastrukturu školy. Rekonstrukce zohlednila aktuální požadavky na výuku i provoz školy a významně přispěla ke zvýšení celkové úrovně vzdělávacího prostředí.

Řešená stavba byla vystavěna okolo roku 1895. Má tři nadzemní a jedno podzemní (částečně zapuštěné podlaží). Podkroví bylo dosud nevyužívané. Původní projekt předpokládal zřízení 2 učeben a kabinetů v podkroví, prodloužení schodiště do podkroví, realizaci nového výtahu do podkroví, úpravy sociálního zařízení pro osoby s omezením pohybu nebo orientace.
Projekt změny stavby řeší rozšíření záměru na 4 učebny s kabinety. Dále v podkroví vznikly nové toalety pro žáky.
Dispozice podkroví je následující: přístup do podkroví je zajištěn prodlouženým schodištěm. Z chodby jsou přístupné učebna výpočetní techniky, polytechnická učebna a její kabinet, technická místnost a chodba pro přístup do učebny přírodních věd a jazyková
učebna, obě s kabinety. Za touto učebnou se nachází servrovna a kabinet. Dále jsou z této chodby přístupné toalety pro žáky. Na konci této chodby se pak nachází schodiště, které slouží jako únikové.
Prodloužený výtah má poslední stanici vedle prodlužovaného hlavního schodiště.
Učebny i chodby budou prosvětleny střešními okny a světlovody o průměru cca 500mm.
Při relizaci bylo nutné zcela zbourat stropní konstrukci pod půdou a zrealizovat zcela nové železobetonové stropy. Celá stavba probíhala za provozu školy.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy G
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?