Jména autorů a spoluautorů |
Pavel Zezula, Martin Machů, Jiří Dvořák, Martina Loskotová, Radka Peška Matoušková |
Ateliér |
ti architekti |
Místo realizace |
Horní Jirčany |
Investor |
Houbová 1570, 252 42 Jesenice - Horní Jirčany |
Dodavatel |
CL-EVANS, Bulharská 1557, 470 01 Česká Lípa 1 |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Duben 2024 |
Fotograf |
Alex Shoots Building |
Na periferii malé obce býval volný pozemek, z jedné strany krytý lesem, zasazený v zástavbě malých domů. Šířka přilehlých cest dávala znát, že původně se jednalo spíše o rekreační oblast plnou chat a chalup. Nedaleko proudí množství aut po frekventované silnici, od zmíněného pozemku oddělené zarostlým terénním valem. Dnes je zde soubor staveb jako výsledek odvážného investorského záměru, spojení domova pro seniory s mateřskou školou.
Budovy objektu pro seniory, spojené proskleným krčkem s vegetační střechou, slouží jako hluková bariéra vnitřní pobytové zahradě, společné pro oba provozy. Zatímco byty jsou orientovány do prosluněné zahrady, směrem k silnici jsou umístěny vnitřní domovní komunikace.
Navození drobnějšího měřítka napomáhá rozdělení hmot na menší dílčí celky se samostatnými střechami. Jednotlivé „domky“ mají fasádu s rozdílnou zrnitostí omítky shodné barvy, což vytváří jemný rozdíl v odstínu v závislosti na směru dopadu slunečních paprsků.
Mateřská škola s jednou třídou a malou komunitní učebnou je situována do blízkosti lesního porostu. Budova dodržuje tvarosloví nastavené domovem pro seniory. Na první pohled lze poznat, že k sobě patří, přesto díky odlišnému zpracování fasády vytváří výrazný kontrast.
Podobně jako u bytů s pečovatelskou službou umožňuje dispoziční řešení výstup dětí přímo do vnitřního parkového prostoru.
Zahrada je klíčovým prostorem interakce mezi dětmi a staršími lidmi. Herní prvky jsou převážně přírodního charakteru. Zatravněné valy, vyvýšené dřevěné lávky mezi bylinkami, vodní koryto s malými hrázemi, ty všechny nenarušují parkový charakter zahrady, která je z legislativních důvodů rozdělena nízkým plůtkem.
Zatímco vnější vzhled budov je jednoduchý, nekonkuruje okolní zeleni, vnitřní prostory jsou hravé, tvarově i materiálově. Použity jsou dostupné, ale esteticky hodnotné materiály. Střešní tvarosloví se propisuje i do interiéru, kde zvláště v herně školky vytváří velký otevřený prostor.
Komplex je rozdělen na 3 objekty. Seniorům patří dvou a tří podlažní objekt, propojený jednopodlažní hmotou. Plocha zahrady je vůči okolní komunikaci o půl podlaží níže. Chodba k bytům v přízemí se tak nachází částečně pod terénem, což snižuje jeho celkovou výšku pro splnění urbanistických regulativů v území. Přízemní objekt mateřské školky je v klidnější části pozemku, v blízkosti lesa.
Objekt domova pro seniory je založen na hlubinných základech - železobetonových pilotách, objekt mateřské školky na běžných základových pasech. Obě budovy jsou zděné z keramických tvarovek, zatepleny minerální vatou. Sedlové střechy jsou kryty světle šedými plechovými šablonami s falcovými zámky. Jejich tvar je vytvořen dřevěnými nosníky, s tepelnou izolací mezi i nad krokvemi. Izolace nad krokvemi je z dřevovláknitých desek, které zajišťují fázový posun prostupu tepla střechou a společně se světlou krytinou se starají o příjemné klima uvnitř interiéru i v průběhu léta.
Fasáda domů s pečovatelskými byty je z omítky různé zrnitosti 0,5 – 4 mm. Pro zdůraznění rozdílů jsou mezi jednotlivými hmotami vloženy dilatační lišty, které vytvářejí negativní spáru. Okna směrem do ulice jsou opatřeny plechovými šambránami. Směrem do zahrady jsou situována okna bytů. Ty mají nízký parapet zajišťující dobrý výhled ven i v sedící poloze. Jsou opatřeny venkovními žaluziemi pro vytvoření soukromí i tepelnou pohodu.
Spojovací krček obou objektů slouží jako společenská místnost se zelenou střechou. Okna mají bezrámový charakter, konstrukční ocelové sloupy jsou opatřeny dřevěným obkladem. Podlaha zajišťující vysokou odolnost je z broušené cementové směsi probarvené červenorůžovým pigmentem.
V bytech je hlavním estetickým prvkem obložení stěn březovou překližkou, ve kterém jsou dveře do koupelen. Všechny byty jsou upravitelné na plně bezbariérové.
Stěny mateřské školky jsou kryté dřevěným obkladem Thermowood. Zastínění oken je řešeno vnějšími roletami. Nízký parapet oken herny umožňuje využití okna jako lavičky v interiéru i v zahradě. Okna z herny směrují jak do zahrady tak k lesu, správného denního osvětlení je dosaženo díky přítomnosti velkých střešních světlíků.
Vnitřní obklad stropů z desek Heradesign pomáhá s dobrou akustikou i v otevřeném prostoru, jakým je herna. Většina nábytkových prvků v interiéru je tvořena borovou překližkou s výraznou texturou.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|