Jména autorů a spoluautorů |
Miroslav Pospíšil (autor), Martin Karlík (spolupráce) |
Ateliér |
atelier-r, s.r.o. |
Místo realizace |
p.č. 328/63 k.ú. Lány u Litomyšle, Litomyšl |
Spolupracující profese |
Jan Dostál - návrh a realizace hromosvodu "Mikádo" |
Investor |
Město Litomyšl, bří Šťastných 1000, Litomyšl |
Dodavatel |
Zámečnictví Sloupský s.r.o., Kandia 48, Laškov |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Únor 2025 |
Fotograf |
BoysPlayNice |
„Cíle cest“ je dlouhodobý projekt města Litomyšle, ve kterém město oslovuje architektonické ateliery, aby navrhly prvek v příměstské krajině, který by se stal cílem procházek litomyšlanů. Krajina kolem města Litomyšle je převážně zemědělsky využívaná a v docházkové vzdálenosti chybí lesy, proto se místem procházek stávají především polní a luční cesty. A právě u nich je příležitost vybudovat prvky, které se stanou cílem ranní, odpolední nebo podvečerní procházky. Konkrétní provedení prvku i jeho poloha je na architektovi, zadán je finanční limit, do nějž se musí realizace vejít.
Při hledání vhodného místa nás jednoznačně oslovil severozápadní okraj Litomyšle a cesta nad Rasovnou, která vede do vesničky Kornice. Z cesty má procházející se člověk Litomyšl včetně jejich hlavních dominant jako na dlani a vpodvečer ještě kouzelně nasvětlenu západním sluncem.
Právě možnost umocnit tento potenciál, užít si nerušeně z výšky pohled na město, v němž žiji, vnímat z nadhledu jeho zasazení v okolní krajině i možnost dohlédnout až radniční věž na litomyšlském náměstí nás vedla k myšlence vytvoření vyhlídky.
Koncepce stavby je ovlivněna zadáním investora, jehož součástí byl také finanční limit. Shodli jsme se na tom, že by stavba měla být ohleduplná k životnímu prostředí a celkové řešení by mělo být reverzibilní, což znamená, že není problém navrátit v budoucnu místu jeho dřívější podobu.
Filozofií našeho projektu je vytvořit dílo netradiční a zároveň odrážející fenomény dnešní doby. Jako významný akcent dnešní doby vnímáme vlivy globalizace, která nám (za cenu ztráty jedinečnosti) spoustu věcí zjednodušuje, dopravu, na niž spoléháme ve většině odvětví lidské činnosti, ale také ekologii, kterou se snažíme balancovat předchozí dva fenomény a s ekologií související snahu o hledání nových cest a šetrných alternativ. Jednu z těchto alternativ vidíme ve využití již použitých věcí a prvků v novém kontextu.
Symbolem odrážejícím výše uvedené skutečnosti je pro nás lodní kontejner. Cestuje po celém světě, po přístavech, kde žijí lidé různých národností, jazyků, vyznání, převáží zboží, které všichni potřebujeme, využíváme a poté, co doslouží, může být druhotně použit a stát se tak i naplněním ekologické výzvy. Díky novému využití starých kontejnerů ušetříme přírodní suroviny i energetické zdroje. Tavení kovového šrotu pro získání nové suroviny z 20 stop dlouhého lodního kontejneru spotřebuje až 8MWh energie.
Pro založení výhledny jsou provedeny železobetonové základové konstrukce. Pod svislým kontejnerem je vytvořena masivní patka ve formě stupňovité desky. Spodní stupeň je proveden do hloubky 1,3m pod upravený terén z prostého betonu s konstrukčním vyztužením. Vrchní stupeň je proveden z vyztuženého železobetonu v půdorysném rozměru svislého kontejneru, tak aby se nepropisovala do okolního terénu. Horizontální kontejner je opřen do základového pasu šířky 500mm a hloubky 1,3m pod upravený terén.
Nosnou konstrukci stavby tvoří dvojice vzájemně propojených lodních kontejnerů velikosti 45ft PW. Základní rozměry kontejnerů jsou délka 13715mm, šířka 2550mm, výška 2633mm. Kontejnery byly zakoupeny jako vyřazené. Kontejnery jsou vzájemně propojeny pomocí výztužné ocelové konstrukce z uzavřených ocelových profilů jekl. Stabilitu svislého kontejneru zajišťuje vložená ocelová konstrukce, která tvoří zároveň podporu vloženého ocelového schodiště.
Horizontální kontejner je upraven seříznutím strany směrem k cestě v rovině rovnoběžné s trajektorií komunikace. Řez je upraven pomocí kovového lemu. Seříznutá kratší část pak je upravena ještě jedním řezem, olemována ocelovými profily a ukotvena na vrch vertikálního kontejneru, čímž zvýší jeho výšku.
Schodiště je navrženo jako ocelová konstrukce připojená ke konstrukci kontejneru. Schodiště je tvořeno obvodovými ocelovými schodnicemi z plechu P10, mezi něž jsou vloženy stupně a podesty z pororoštu.
Schodiště je ukončeno vyhlídkovou plošinou. Plošina je vícestupňová. Je tvořena podpůrnou ocelovou konstrukcí a pororošty shodných parametrů, které jsou použity na schodišti. Rozdílné výšky a úrovně plošiny umožňují jednak výhledy na všechny světové strany a jednak umožňují sezení.
Pro možnost uzavření vyhlídky byla původní vrata kontejneru sejmuta z odříznuté části , upravena a vložena do konstrukce horizontálního kontejneru.
Podlahu horizontálního kontejneru tvoří vodovzdorná překližka- původní překližka kontejneru, která je v místech poškození vyměněna.
Pro zajištění bezpečnosti návštěvníků je na konci horizontálního kontejneru a kolem zrcadla schodiště navrženo zábradlí z ocelové nerezové sítě.
Lodní kontejnery jsou provedeny z cortenu – slitiny oceli a legujících kovových prvků. Corten je korozivzdorná ocel.
Kontejnery zůstaly z důvodu zachování autentičnosti v původní povrchové úpravě. Nebyly speciálně čištěny, ani natírány. Nátěry byly provedeny pouze na nově vložených výztužných konstrukcích.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|