Jména autorů a spoluautorů |
Barbora Buryšková, Pavel Buryška, Simona Ledvinková, Martin Málek, Zdeňka Havlová |
Ateliér |
XTOPIX architekti + Simona Ledvinková |
Místo realizace |
Zahradní 704, 742 45 Fulnek |
Spolupracující profese |
Lukáš Makovský, Michal Štěpař, Lucie Lorencová, Michal Rešetár, krajinářská architektura: Ondřej Fous, Michaela Sinkulová, vizuální identita: Jakub Wdovka - Artbureau |
Investor |
Město Fulnek, nám. Komenského 12, 742 45 Fulnek |
Dodavatel |
Morys, s.r.o., Korejská 894/9, 702 00 Ostrava |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Březen 2025 |
Fotograf |
Ondřej Tylčer |
Školka je oázou imaginace. Interiér tříd zachází s prostorem jako s velkou stavebnicí, která dělí volný plán do center pro jednotlivé aktivity. Každá třída získává v detailech barevnost kvítí. Školka hrou je školka zahradou. Mateřská škola je zasazena do rozsáhlé zahrady k severní hranici řešeného území. Pyšní se výhledem a prostorem – celou svou jižní fasádou se otvírá jak zahradě, tak výhledům na zámek, dominantu města na protilehlém návrší. Stává se oázou her uprostřed rychlého světa. Přeci jen, je to poslední bezstarostná zastávka na cestě do školy, práce, zodpovědnosti. Budova je posazena do svahu a vmístěna do stávající přírodní scenerie. Do prostoru vstupuje nenásilně, respektuje terén, ponechává zahradu přehledně před sebou se všemi tajnostmi a divokostí. Fasáda ze spečených borovicových prken tvoří mezi stromy nenápadné mimikry – dům se ztrácí a vynořuje zpoza korun stávajících vzrostlých stromů.
Hmota domu je nízká, k dětem i okolí vstřícná. Kompaktní tvar je narušen z jižní strany dvěma atrii kopírujícími svou pozicí průběh terénu – „zálivy“, jimiž vstupuje zahrada do hmoty domu a dům do zahrady. Dvoupatrová budova svým řešením umožňuje přímý kontakt každé třídy se zahradou. Podélný tvar budovy je funkčně dělen na prostor pro děti a servisní provoz školky, se vstupem a šatnami zaměstnanců, umístěný v severním traktu. Prostory školky jsou propojeny horizontálně chodbou a vertikálně centrální schodišťovou halou. Čtveřice tříd je řazena po dvou se společnými atrii – venkovními třídami tvořící vstupní prostory. Přes společné zádveří s vizuálním kontaktem se třídami směřují kroky dětí již do „své“ šatny. Druhé patro vybízí ke společnému cvičení dětí ve velké a světlé místnosti, která zároveň slouží pro společenské besídky a pronájmy. Krásný výhled na historické centrum města a zámek lze umocnit otevřením dveří a vstupem na terasu s extenzivní zelenou střechou. Interiér tříd zachází s prostorem jako s prostorovou stavebnicí, která dělí volný plán do center aktivit. Tento koncept rozvíjí motiv čtverce, který se v interiéru vyskytuje v různých podobách a měřítcích: žebra stropu – rámy oken – akustický podhled – modulový nábytek z boxů – jednotlivé mobilní boxy – lego kostičky. Každá třída získává svou barevnost promítající se lehce do prvků interiéru. Školkový font byl vytvořen skrze workshop grafiků a samotných dětí, čímž byly děti zapojeny do stavby jejich nového útočiště.
Navržený objekt mateřské školy o základní dimenzi cca 60x23m je umístěn v severní části parcely se středně svažitým terénem, přičemž plně respektuje konfiguraci terénu – ve východní části je dvoupodlažní, západně jednopodlažní. Jižní fasáda se výrazně otevírá směrem do zahrady s výhledy na město, čímž zajišťuje maximální oslunění tříd a jejich přímý kontakt s venkovním prostorem.
Dispoziční uspořádání je založeno na jednoduchosti a provozní přehlednosti. Čtyři třídy pro 25 dětí jsou sdruženy po dvou s vlastními vstupy přes společná atria. Provozní zázemí zaměstnanců, víceúčelový sál, kuchyň s kapacitou 250–300 jídel i technické prostory jsou jasně odděleny a organizovány do funkčně autonomních celků s vlastními vstupy. Vstupní terasa v centru dispozice slouží jako reprezentativní nástupní prostor při společenských akcích.
Materiálová koncepce a nosný systém stavby důsledně pracuje s principy surové materiality. Jedním ze signifikantním rysem interiéru je práce s pohledovým železobetonem, který je uplatněn na vybraných pilířích, stěnách, stropech a schodišti. Zvláštní důraz byl kladen na provádění žebrových stropů ve třídách a sálu, kde se kombinují masivní betonová žebra s akustickým podhledem z dřevovláknitých desek, čímž se vytváří výrazná plastická struktura stropního rastru s akustickou funkcí.
Svislé konstrukce tvoří keramické termobloky, pod terénem železobeton. Fasáda je řešena provětrávaným dřevěným obkladem z tepelně upraveného borovicového fasádního systému na kontaktním zateplovacím systému s minerální vatou tl. 200 mm. Dřevěné a hliníkové výplně otvorů doplňují skryté venkovní žaluzie umožňující regulaci světla i úplné zatemnění tříd a sálu.
Nosná konstrukce střechy je monolitická železobetonová, rovněž s pohledovým žebrovým systémem. Střecha je plochá, jednoplášťová se skladbou pro extenzivní vegetační krytinu. Budova využívá také střešní terasu navazující na společenskou místnost s výhledem na město a krajinu.
Energetické a environmentální parametry odpovídají třídě A. Objekt využívá tepelné čerpadlo vzduch-voda, které kromě vytápění zajišťuje i chlazení a podporuje systém větrání s rekuperací. Nucené větrání je doplněno tam, kde není možné větrat přirozeně. Objekt je plně napájen z obnovitelných zdrojů, není připojen na plyn. Dvě retenční nádrže s objemem 24 m³ slouží pro regulaci dešťových vod.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
A
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
A
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|