Jména autorů a spoluautorů |
doc. Ing. arch. Radek Lampa, Ing. Libor Hrdoušek, Ing. David Hřebačka, Ing. arch. Dominika Klavrzová, Ing. arch. David Skalický, Ing. arch. Tomáš Kroužil |
Ateliér |
ra15 |
Místo realizace |
K Letišti 1073/25, 161 00 Prague, Czech Republic |
Investor |
Letiště Praha, a.s. |
Dodavatel |
Generální dodavatel – PORR |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Leden 2024 |
Fotograf |
Petr Polák |
Letištní terminál je často prvním místem, které formuje dojem z navštívené země. Mísí se zde emoce vítání či loučení, které nás provázejí při příletech a odletech. I proto prošel Terminál 3 pražského letiště, využívaný především pro soukromé lety, architektonickými úpravami s důrazem na reprezentativní a současný vzhled.
Revitalizace terminálu respektuje stávající architektonický charakter původní budovy, který doplňuje o výrazný vizuální prvek na straně letištní plochy („airside“). Tím je nová ocelová markýza s jedinečnou „pavučinovou“ strukturou tvořenou rovnostrannými trojúhelníky, která objektu propůjčuje exkluzivní identitu. Tento designový prvek se odráží i v podpěrných sloupech ve tvaru komolého jehlanu a v geometrii kovově lesklých schodišť a ramp, čímž vzniká výrazný a snadno rozpoznatelný architektonický motiv.
Na veřejné straně („landside“) byly provedeny citlivé úpravy směřující ke zlepšení celkového dojmu z předprostoru terminálu. Nové povrchové úpravy a doplněná zeleň přispěly k vytvoření příjemnějšího prostředí před vstupem do budovy.
Interiérové úpravy se soustředily na první nadzemní podlaží, které i během rekonstrukce muselo zůstat v nepřetržitém provozu. Nová vstupní hala s navazujícími odbavovacími prostory umožňují plynulý a intuitivní průchod terminálem, zatímco pečlivě rozmístěné relaxační a pracovní zóny nabízejí cestujícím příjemné prostředí pro čekání.
Výsledkem modernizace je elegantní a funkční terminál, který nejen splňuje specifické nároky na odbavení soukromých letů, ale zároveň poskytuje cestujícím vysoký standard bezpečí a pohodlí.
Nové řešení Terminálu 3 se zaměřuje na úpravu prostoru airside, kde byla doplněna ocelová markýza podepřená sedmi sloupy ve tvaru komolého jehlanu. Rampy a schodiště jsou opláštěny broušeným hliníkem typu Alucobond. Prostor je nově členěn tak, aby jasně oddělil vstupy pro přílety, odlety, VIP a exkurze. Řešení je bezbariérové a odpovídá aktuálním normám.
V interiéru se změny týkají hlavně prvního podlaží, kde vznikly nové vstupy a zóny. Použité materiály jsou sklo, kov, keramika a Corian, které odpovídají charakteru a významu prostoru. Ostatní zóny jsou navrženy podle standardů Letiště Praha. Celkovou atmosféru doplňuje zeleň v podobě solitérních rostlin a zelených stěn.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|