58.

Terminál 3

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů doc. Ing. arch. Radek Lampa, Ing. Libor Hrdoušek, Ing. David Hřebačka, Ing. arch. Dominika Klavrzová, Ing. arch. David Skalický, Ing. arch. Tomáš Kroužil
Ateliér ra15
Místo realizace K Letišti 1073/25, 161 00 Prague, Czech Republic
Investor Letiště Praha, a.s.
Dodavatel Generální dodavatel – PORR
Datum dokončení / kolaudace projektu Leden 2024
Fotograf Petr Polák

Letištní terminál je často prvním místem, které formuje dojem z navštívené země. Mísí se zde emoce vítání či loučení, které nás provázejí při příletech a odletech. I proto prošel Terminál 3 pražského letiště, využívaný především pro soukromé lety, architektonickými úpravami s důrazem na reprezentativní a současný vzhled.

Revitalizace terminálu respektuje stávající architektonický charakter původní budovy, který doplňuje o výrazný vizuální prvek na straně letištní plochy („airside“). Tím je nová ocelová markýza s jedinečnou „pavučinovou“ strukturou tvořenou rovnostrannými trojúhelníky, která objektu propůjčuje exkluzivní identitu. Tento designový prvek se odráží i v podpěrných sloupech ve tvaru komolého jehlanu a v geometrii kovově lesklých schodišť a ramp, čímž vzniká výrazný a snadno rozpoznatelný architektonický motiv.

Na veřejné straně („landside“) byly provedeny citlivé úpravy směřující ke zlepšení celkového dojmu z předprostoru terminálu. Nové povrchové úpravy a doplněná zeleň přispěly k vytvoření příjemnějšího prostředí před vstupem do budovy.

Interiérové úpravy se soustředily na první nadzemní podlaží, které i během rekonstrukce muselo zůstat v nepřetržitém provozu. Nová vstupní hala s navazujícími odbavovacími prostory umožňují plynulý a intuitivní průchod terminálem, zatímco pečlivě rozmístěné relaxační a pracovní zóny nabízejí cestujícím příjemné prostředí pro čekání.

Výsledkem modernizace je elegantní a funkční terminál, který nejen splňuje specifické nároky na odbavení soukromých letů, ale zároveň poskytuje cestujícím vysoký standard bezpečí a pohodlí.

Nové řešení Terminálu 3 se zaměřuje na úpravu prostoru airside, kde byla doplněna ocelová markýza podepřená sedmi sloupy ve tvaru komolého jehlanu. Rampy a schodiště jsou opláštěny broušeným hliníkem typu Alucobond. Prostor je nově členěn tak, aby jasně oddělil vstupy pro přílety, odlety, VIP a exkurze. Řešení je bezbariérové a odpovídá aktuálním normám.

V interiéru se změny týkají hlavně prvního podlaží, kde vznikly nové vstupy a zóny. Použité materiály jsou sklo, kov, keramika a Corian, které odpovídají charakteru a významu prostoru. Ostatní zóny jsou navrženy podle standardů Letiště Praha. Celkovou atmosféru doplňuje zeleň v podobě solitérních rostlin a zelených stěn.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?