Jména autorů a spoluautorů |
Autor: Vanda Štěpánová, Spolupráce: Ing. arch. Marek Štěpán, Ondřej Hanuš M. Sc, Ing. Pavel Vostál |
Ateliér |
Atelier Štěpán |
Místo realizace |
Pilařova, Kroměříž |
Spolupracující profese |
Mechanická odolnost a stabilita:Ing. Ladislav Huryta, PBŘ:Ing. Zbyněk Pospíšil, TZB:Ing. Kateřina Stratilová, Silnoproudy : Ing. Jaroslav Tesař, Ing. Pavel HorákSlaboproudy:Ing. Petr Skřebský |
Investor |
Arcibiskupství olomoucké |
Dodavatel |
Navláčil stavební firma |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Listopad 2024 |
Fotograf |
Libor Stavjaník |
V rámci rekonstrukce Mlýnské brány a Gardisky v Kroměříži bylo nutné vymístit trafostanicí, která se nacházela přímo ve vstupu do UNESCO chráněného objektu. Pro umístění transformátorů a rozvaděčů byla vystavena nová trafostanice jako technická stavba o co nejmenším objemu, přístupná kvůli obsluze z ulice.
Vstupní objekt do zámeckých sklepů je navržen jako reprezentativní prodejna zámeckého vína v přímé návaznosti na sklepy. Formou i jednotným materiálem představuje unikátní archeologický nález gotické bašty, který se překvapivě objevil na místě původně plánované trafostanice. Stavba svým tvarem baštu připomíná diagonálně vloženým kubický objemem nad vykopávkami. Podobně jako natočená věž na kroměřížském zámku, jež má gotické základy. Půdorysná stopa bašty se prokresluje v interiéru odlišným materiálem v podlaze, světlík nad ní evokuje nezastřešení obranné věže a akcentuje nález pod ní. Probarvený beton v interiéru značí podzemní vrstvy.
Konstrukce trafostanice je železobetonová, dveře typizované. Důležité je větrání kobek kvůli vznikajícímu teplu ze zařízení, čehož je dosaženo komínovým efektem. Z důvodu vysokého počtu dveří do kobek a vstupu do zámeckých sklepů bylo nutné fasádu scelit. Dosáhlo se toho zabalením objektu do druhé mírně transparentní fasády, tvořené kovovou konstrukcí s bronzovými patinovanými žaluziemi. Nazelenalou barvou kovu se stavba opticky propojila s historickým prostředím, měděnými střechami a věžemi. Vrata do sklepů jsou zvýrazněna prolisem stylizovaného arcibiskupského znaku v žaluziích.
Celá stavba je z jednoho materiálu stejně jako původní bašta. Bednění betonu umožnilo vytvoření plastických uměleckých prvků, jako reliéf znaku arcibiskupství na fasádě u vstupu.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|