29.

Stříbrný dům

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů Marek Štěpán, Miroslava Staneková, Hana Arletová, Vanda Štěpánová, Lukáš Kružík, Jan Vodička
Ateliér Atelier Štěpán s.r.o.
Místo realizace Masarykovo náměstí 636/21, Jihlava 586 01
Spolupracující profese Výtvarná spolupráce výmalby: Václav Kočí, Pavel Procházka, Viktorie Štěpánová
Investor Statutární město Jihlava
Dodavatel POZEMNÍ STAVBY Jihlava, spol. s r.o.
Datum dokončení / kolaudace projektu Květen 2024
Fotograf Filip Šlapal

Dům se nachází na spodní straně hlavního Masarykova náměstí v Jihlavě. Jedná se o urbanisticky i architektonicky hodnotný objekt, který je pod památkovou ochranou. Je typickým příkladem Měšťanského domu na jihlavském náměstí, které představují nejhonosnější příklady svého druhu u nás. Obnova nevyužívaného domu byla spojena s nalezením vhodného využití založeném na zájmu o životaschopnost a zpřístupnění velmi cenné architektonické památky pro veřejnost. Renesance v něm udělala základní modulový rastr a členění (travé), praktické měšťanské přestavby z 18. a 19. století na něj neuměle navazovaly a dispoziční jasnost zastřely. Nové řešení odhaluje původní univerzální dispozice domu, která bude vyhovovat i v případě provozních úprav. Provoz je členěn převážně po výšce – expoziční (ve sklepě je expozice výjimečných nálezů z domu), nástupní (infopoint a čajovna), společenské (malovaný a hudební), kancelářské (Brána Jihlavy) a galerijní (Jihlavský architektonický manuál a Censtrum dokumentárního filmu) patro. Provozní koláž, která vznikala na míru výjimečné stavbě, odpovídá zájmu investora umožnit historickému objektu vyniknout v původní prostorové, materiálové i stylové velkorysosti a zároveň jej předvádět co nejširšímu publiku jako architektonické dílo, jaké vyniká jedinečným rytmem nového a starého vně i uvnitř domu.

V návrhu hraje podstatnou roli stříbrná barva, ta se uplatňuje v doplnění šedých tónů ve všech částech objektu. Na šedém základu vyniká stříbro, které slouží jako akcent provazující starou a novou architekturu. Kovová perleť dominující výmalbě soudobě řešeného akustického sálu se uplatňuje i na kamnech nebo výmalbě v sále, který je inscenován historicky. Nerezové prvky zdůrazňují současné intervence vedle pocínovaných uměleckořemeslných aplikací. Díky dendrochronologickému datování víme, že původ domu sahá až do 13. století, které se neslo v duchu stříbrné horečky a dalo základy slavnému městu. Volbu stříbrné potvrdil zpětně také unikátní nález nástrojů z doby do roku 1300 využívaný k ražbě stříbrných mincí, který se podařil ve dvoře při archeologickém výzkumu. Stříbrné je také filmové plátno v podkrovním prostoru Centra dokumentárního filmu.

Původní krov z roku 1893 byl od začátku staticky chybný a vyvozoval špatné vodorovné síly do zdí. Podlaha pod podkrovím byla v havarijním stavu. Návrh tuto situaci napravil novým krovem a vytváří prosvětlovací podkrovní vodorovnou štěrbinu těsně nad římsou. To vše při zachování původního tvaru střechy a pouze jejím poposunutím o půl metru výše. Nová střecha je tím oddělena od historické hmoty zdiva pod ní. Inspirací bylo klasické členění těla stavby na architráv – metopy s triglyfy – a římsu, kdy prosvětlovací nuta hraje roli metopů s triglyfy, ty ostatně hrály roli výplně i tehdy. Pásové okno doplňují střešní okna integrovaná v ploše krytiny z falcovaného stříbřitého plechu.

Stavba je přístupná i výtahem, jehož poloha v komoře v jádru dispozice byla vybírána z osmi možností. Stěny komor zůstaly neošetřeny v původním stavu, pouze pigmentovány. Jízda výtahem je tak historickým exkurzem do různých období stavebních konstrukcí.

Směrem do zahrady je kubická dostavba z černěného betonu a závojem z nerezové tkaniny. Stojí na místě, kde v minulosti stálo dvorní křídlo. Je komponovaným doplňkem, který umožňuje vymístit z historického domu nezbytné zázemí. V jejím patře je zimní zahrada čajovny, v místě doteku staré a nové stavby je schodiště a střešní světlík.

Materiálové řešení je jednoduché a používá především klasické materiály. Minerální povrchy omítek s vápennými nátěry, podlahy z kamene, dřeva a cementovky, dřevěná okna historické i moderní konstrukce, dřevěný krov, plechovou střechu a beton v dostavbě.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?