Jména autorů a spoluautorů |
Milan Joja, Tomáš Págo, Karel Kubza |
Ateliér |
Čtyřstěn architekti |
Místo realizace |
Husova 1954/25, 664 51 Šlapanice u Brna |
Spolupracující profese |
Marek Holán - krajinářská architektura |
Investor |
Město Šlapanice, Masarykovo náměstí 100/7, 664 51 Šlapanice |
Dodavatel |
BV-Dex, s.r.o., Vranovská 68, Brno-sever (stavba)
Potrusil s.r.o., Hybešova 1647/51, Šlapanice u Brna (interiér) |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Březen 2024 |
Fotograf |
Pavel Barták |
Najít ve městě dobré místo pro mateřskou školu není vždycky snadné. Mělo by být blízko bydlení, aby nemusely děti dojíždět, na chráněném místě bez rušné dopravy, ale s dostatkem místa pro zahradu a pobyt venku. Takových míst moc není.
Ve Šlapanicích se proto vedení města rozhodlo postavit novou školku místo bývalého obchodu na nároží ulic jedné obytné čtvrti. Na klidném místě mezi rodinnými domy ale nebylo místa nazbyt.
Na docela malý pozemek bylo nutné dostat dvě třídy, zázemí pro personál i dostatečně velkou pobytovou zahradu. V původním zadání proto byla klasická dvoupodlažní školka.
Tím by byla jedna ze tříd ochuzena o kontakt se zahradou. Přišli jsme tak s efektivním návrhem, ve kterém se vejdou obě třídy do přízemí a centrální šatna slouží jako hlavní komunikace pro celý dům. Kompaktní prostor obou tříd rozšiřují pobytové terasy, takže děti můžou za hezkého počasí využívat předzahrádku školky a kus zahrady bez přezouvání. Obě třídy mají velká okna do ulice i do malé zahrady a na střeše vznikla venkovní učebna s vyvýšenými záhony. Je přístupná přes denní místnost v patře a také po bílém točitém schodišti ze zahrady.
Školka v přízemí navazuje na linie sousedních domů a svou hmotou chrání zahradu před ruchem v ulici a okolí před výskotem v zahradě. Druhé podlaží s kanceláří a denní místností personálu zvýrazňuje hmotu domu na nároží ulic.
Proskleným vstupem z ulice vejdete do výrazně žluté centrální šatny, která slouží jako hlavní komunikace pro celou školku. Projedete přes ni do obou tříd i do zahrady, ze šatny jsou přístupné i výdejny jídla se zázemím, sociální zařízení pro personál a schodiště vedoucí do patra. Obě třídy jsou rozdělené výraznými barevnými plochami na dvě části tak, aby byla jasně patrná hranice mezi jídelní a herní plochou. To pomáhá s organizací a zároveň je hranice mezi barvami oblíbeným místem na hraní. Prostory tříd jsou efektivně využité atypickým nábytkem podél stěn, ve kterém je místo pro uložení všech potřeb a vybavení a zároveň slouží jako herní prvky pro děti. Okna na zahradu i do ulice mají posedové parapety a je z nich dobrý výhled ven. Heraklitový obklad stropu, měkká vinylová podlaha a vnitřní rolety přispívají k dobré akustice interiéru.
Vstup je díky odskoku patrný na první pohled a v předprostoru školky díky tomu vznikla dostatečná plocha pro loučení s rodiči i dokončení odpoledních her s kamarády. Část oplocené předzahrádky navíc slouží jako pobytová terasa pro jednu ze tříd.
Fasáda je obložena sendvičovým obvodovým pláštěm s tepelnou izolací z šedého grafitu. Obklady z keramických pásků a dřevěné treláže ze sibiřského modřínu před okny dávají fasádě jemný detail a příjemnější měřítko.
Monolitické železobetonové stropy mají akustické podhledy z heraklitových desek s jemnou strukturou, které výrazně tlumí hluk v místnosti.
Velkoformátová dřevohliníková okna z dubových profilů s izolačním trojsklem prosvětlují vnitřní prostory.
Do tříd a na chodby jsme zvolili linoleum z recyklovaných materiálů s jemným vsypem, který působí hravě, je odolný vůči opotřebení a poškrábání a velice dobře se čistí.
Ve vnitřních prostorech je navrženo podlahové nízkoteplotní vytápění. Zdrojem tepla je tepelné čerpadlo země-voda se dvěma hlubinnými vrty v severní části parcely.
Střecha je navržena vegetační s pobytovou terasou ze sibiřského modřínu pro venkovní výuku s vyvýšenými záhony. Dešťová voda je sbírána do akumulační nádrže a využije se na zalévání zeleně.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|