Jména autorů a spoluautorů |
doc. Ing. arch. Radek Lampa, Ing. Libor Hrdoušek, Ing. arch. Kateřina Havlová, Ing. arch. Hana Púčeková, Ing. arch. Oksana Džabarjan, Ing. arch. Oleg Kovalyuk, Ing. arch. Jana Věnečková, Ing. arch. David Skalický |
Ateliér |
ra15 |
Místo realizace |
Nad Kajetánkou 134/9, 169 00 Praha 6 |
Investor |
Duhovka Group a.s. |
Dodavatel |
Nábytek na míru: klrink, https://www.klrink.cz/
Dodavatel osvětlení: ZG Lighting Czech Republic s.r.o. https://www.zumtobel.com/cz-cs/index.html
Podhled: Knauf https://knauf.com/cs-CZ |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Květen 2024 |
Fotograf |
Radek Úlehla |
Prostředí, ve kterém se pohybujeme, má výrazný vliv na kvalitu života, a dvojnásob to platí u prostředí, ve kterém jsme vzděláváni. Lepší kvality života i výuky se dočkali i studenti česko-anglické Montessori Základní školy Duhovka, která dostala navýšení kapacity o 2. stupeň a vylepšení standardu služeb a komfortu pro žáky a personál. Právě zvýšení funkčnosti a kvality prostředí bylo po celý projekt klíčové.
Koncept Montessori vzdělávání a výchovy je vystavěn na myšlence: „Pomoz mi, abych to dokázal sám“, což podporuje autonomii dítěte v procesu učení. K naplnění myšlenky je důležité i podnětné prostředí, které by mělo odpovídat mentálním vývojovým potřebám dítěte v jeho senzitivním období. S tím se však pojí zvýšené požadavky na prostor a jeho využití.
Dřevo, plech a sklo
S ohledem na nosnost původní budovy byla pro nástavbu zvolena nosná konstrukce ze dřeva, která zůstává v interiéru přiznaná. Dřevěné prvky se promítají i do vestavěného nábytku a obložení tělocvičny. Dřevo v kombinaci se sklem je hlavním materiálem i v učebnách. Jejich kombinace přispívá k prosvětlení prostoru a výborné akustice, čímž vznikají ideální podmínky pro soustředění a efektivní výuku.
Fasáda přístavby i nástavby je obložena odolným plechem. Na přístavbě se objevuje v podobě šablon evokujících šindele, zatímco na nástavbě je uspořádán do svislých pásů. Ty se v oblasti okenních otvorů proměňují ve stínící lamely, čímž dodávají fasádě nástavby lehkost a prostorovou dynamiku kontrastující s robustními liniemi původních dvou podlaží.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
C
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|