12.

Základní škola Duhovka

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů a spoluautorů doc. Ing. arch. Radek Lampa, Ing. Libor Hrdoušek, Ing. arch. Kateřina Havlová, Ing. arch. Hana Púčeková, Ing. arch. Oksana Džabarjan, Ing. arch. Oleg Kovalyuk, Ing. arch. Jana Věnečková, Ing. arch. David Skalický
Ateliér ra15
Místo realizace Nad Kajetánkou 134/9, 169 00 Praha 6
Investor Duhovka Group a.s.
Dodavatel Nábytek na míru: klrink, https://www.klrink.cz/
Dodavatel osvětlení: ZG Lighting Czech Republic s.r.o. https://www.zumtobel.com/cz-cs/index.html
Podhled: Knauf https://knauf.com/cs-CZ
Datum dokončení / kolaudace projektu Květen 2024
Fotograf Radek Úlehla

Prostředí, ve kterém se pohybujeme, má výrazný vliv na kvalitu života, a dvojnásob to platí u prostředí, ve kterém jsme vzděláváni. Lepší kvality života i výuky se dočkali i studenti česko-anglické Montessori Základní školy Duhovka, která dostala navýšení kapacity o 2. stupeň a vylepšení standardu služeb a komfortu pro žáky a personál. Právě zvýšení funkčnosti a kvality prostředí bylo po celý projekt klíčové.
Koncept Montessori vzdělávání a výchovy je vystavěn na myšlence: „Pomoz mi, abych to dokázal sám“, což podporuje autonomii dítěte v procesu učení. K naplnění myšlenky je důležité i podnětné prostředí, které by mělo odpovídat mentálním vývojovým potřebám dítěte v jeho senzitivním období. S tím se však pojí zvýšené požadavky na prostor a jeho využití.

Dřevo, plech a sklo
S ohledem na nosnost původní budovy byla pro nástavbu zvolena nosná konstrukce ze dřeva, která zůstává v interiéru přiznaná. Dřevěné prvky se promítají i do vestavěného nábytku a obložení tělocvičny. Dřevo v kombinaci se sklem je hlavním materiálem i v učebnách. Jejich kombinace přispívá k prosvětlení prostoru a výborné akustice, čímž vznikají ideální podmínky pro soustředění a efektivní výuku.
Fasáda přístavby i nástavby je obložena odolným plechem. Na přístavbě se objevuje v podobě šablon evokujících šindele, zatímco na nástavbě je uspořádán do svislých pásů. Ty se v oblasti okenních otvorů proměňují ve stínící lamely, čímž dodávají fasádě nástavby lehkost a prostorovou dynamiku kontrastující s robustními liniemi původních dvou podlaží.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy C
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?