Jména autorů a spoluautorů |
Ing.arch. Tomáš Císař |
Ateliér |
CISARSTUDIO |
Místo realizace |
K Hájům 1233/2, 155 00 Praha 13 - Stodůlky, Česko |
Investor |
Deveron a.s., K Hájům 1233/2, 155 00 Praha 13 - Stodůlky, Česko |
Dodavatel |
Design&Build |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Prosinec 2024 |
Fotograf |
Alex Shoots Buildings |
Projekt Blueriot je řešením rekonstrukce kancelářských prostor v postmoderní budově z 90. let. Původní interiér byl zahlcen vrstvami sádrokartonu, kazetových podhledů a příček. Ačkoli se jedná o nejvyšší patro administrativní budovy s výhledy na panorama města a do krajiny, původní prostorové řešení velmi trpělo nedostatkem přirozeného denního světla.
Cílem rekonstrukce bylo interiér očistit, maximálně prosvětlit, provzdušnit a celkově zkvalitnit. Pomyslná „architektonická archeologie“ odstranila nánosy postmoderní estetiky a odkryla pravou tektoniku prostoru – monumentální monolitickou klenbu a původně skryté, nevyužité objemy.
Výsledkem je scénograficky pojaté řešení, které je v dialogu s dominantou prostoru – betonovou žebrovanou klenbou. Pod tímto „obráceným lodním dnem“ se vznáší výrazný světelný a akustický objekt, inspirovaný dvěma levitujícími exponáty – Kašparovým Blériotem, umístěným v dopravní hale NTM a kostrou plejtváka myšoka, zavěšenou v Národním muzeu.
Kromě konceptuální roviny vnáší toto „velrybí křídlo“ do jinak statického prostoru zajímavou dynamiku a zároveň přirozené, měkké denní světlo. Východní fasáda byla zcela otevřena – tvoří ji prosklené posuvné portály, které interiér maximálně prosvětlují.
Konstrukční řešení, barevnost i volba materiálů vychází z estetiky letectví a hlubin oceánu. Hliníkové a nerezové detaily, korálově červená barva evokující legendárního „Rudého barona“ a inkoustově temná modř kontrastují s měkkými světelnými barrisolovými podhledy a surovým betonovým monolitem. Reflexní povrchy spolu se scénografickým nasvícením celý prostor opticky zvětšují a umocňují jeho hloubku. Původní pilíře, porostlé popínavými rostlinami, vnášejí do interiéru prvek zeleně a dotvářejí tak harmonické propojení mezi technikou a přírodou.
Předmětem řešení je rekonstrukce kancelářských prostor v postmoderní administrativní budově z 90. let. Celková plocha řešeného prostoru činí 350 m². Stávající interiér byl výrazně zanesen vrstvami sádrokartonu, kazetových podhledů a pevných příček, které negativně ovlivňovaly kvalitu pracovního prostředí z hlediska světelných i prostorových parametrů.
Cílem návrhu bylo očištění a odlehčení interiéru, maximalizace přirozeného osvětlení, provzdušnění prostoru a celkové zvýšení kvality pracovního prostředí, a to s důrazem na akustický komfort. Hlavním problémem původního prostoru byl výrazný nedostatek denního světla. Ten byl řešen kombinací následujících opatření – prosklením fasády, použitím skleněných příček namísto plných stěn, nasazením světelných difuzních prvků v podobě barrisolových podhledů.
Původní železobetonová monolitická klenba byla očištěna a ponechána pohledově, povrchově upravena minerálními omítkami a barevnými lazurami. Do prostoru bylo vloženo vestavěné patro ve formě galerie. Jedná se o ocelovou konstrukci zavěšenou pomocí nerezových táhel kotvených do železobetonových žeber. Prostor byl tak zvětšen o 60 m². Na galerii vede nerezové schodiště s pororošty.
Hlavní světelný prvek – objekt „velrybí křídlo“ – tvoří hliníková konstrukce kombinovaná s komponenty z 3D tisku, potažená barrisolovou fólií. Celková délka činí 16 m, objekt prochází dvěma obloukovými skleněnými výplněmi. Spodní strana objektu je řešena mikroperforovanou fólií Barrisol Acoustic, která slouží ke zlepšení akustiky (útlum odrazů) a zároveň přispívá k rovnoměrnému rozptylu světla. Objekt zároveň zajišťuje optimální proudění vzduchu v rámci systému VZT.
V zónách open space a jednacích místností byla poprvé v ČR použita technologie Barrisol Clim – systém napínané dvojité fólie s integrovaným chlazením a ventilací. Čerstvý a chlazený vzduch je distribuován bez použití viditelných jednotek nebo výdechů, čímž je zajištěn čistý architektonický výraz interiéru. Tímto systémem je zajištěn rovnoměrný tepelný komfort na jednotlivých pracovnách místech.
Finální povrchy a obklady v interiéru byly také provedeny s akustickou funkcí. Všechny vestavěné skříně jsou provedeny z perforovaného alucobondu. V zasedacích místnostech a kancelářích byly použití akustické desky EchoJazz z recyklovaných PET lahví.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|