190.

Park mezi školami

Kategorie projektu ‐ Krajinářská architektura a zahradní tvorba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. et Ing. arch Jakub Med, Ing. Johana Šimčíková
Ateliér MED ARKITEKT s.r.o.
Místo realizace Park mezi školami
Ulice Jirsíkova
393 01 Pelhřimov

49.4291750N, 15.2214000E
Profese statika: Ing. Otakar Med
Investor Město Pelhřimov
Masarykovo náměstí 1
393 01 Pelhřimov
Dodavatel STATUS stavební a.s.
Datum dokončení / kolaudace projektu Únor 2023
Fotograf Tomáš Hlaváček

Prostor parkového náměstí se nachází v těsné blízkosti historického centra města Pelhřimov, v místě mezi dvěma školami – rondokubistickým gymnáziem a budovou obchodní akademie. Původně málo přehledné a obtížně prostupné území se mění v prostor, který má potenciál stát se důležitým centrem městského života.

Park je strukturován do tří úrovní, které jsou propojeny terénními zídkami, což vytváří několik různých prostorů s odlišným charakterem. Nejvýše položenou úroveň tvoří mlatový bosket s muchovníky a volně rozmístěným posedovým mobiliářem. Ve střední části vzniká dlážděná kamenná plocha, která je lemována pobytovými schody venkovního amfiteátru a vytváří nový ústřední pobytový prostor. Tento veřejný prostor umožňuje konání společenských a kulturních akcí, setkávání a posezení nebo využití pro venkovní výuku. V nejníže položené části je rekonstruován travnatý parter se stávajícími vzrostlými stromy. V tomto místě je v jarních měsících možné pozorovat kvetoucí cibuloviny rozeseté v trávníku. Materiálově odlišné plochy tvoří jednotlivé úrovně parkového náměstí a sjednocují toto místo v otevřený koherentní prostor, který se svou novou identitou stává živou součástí veřejného života v Pelhřimově.

Současně je realizována rekonstrukce přiléhající Jirsíkovy ulice ve sjednocujícím materiálovém a krajinářském řešení. Dlážděné plochy komunikace jsou doplněny o trvalkové záhony, vytvářející přívětivý parter okolním budovám.

Návrh řešení vychází z daného úrovňovitého členění, kde tento parkový prostor utváří předprostor obou škol. V rámci řešeného území je navržena výměna stávajících povrchů (asfalt, zámková dlažba) na pro-pustné či částečně propustné. Prostor je doplněn o vybavení zvyšující jeho obytnost – pítko, recyklované nevyužívané židle z místní základní školy, stojany na kola a nové veřejné osvětlení, odpadní koše a pose-dové stupně v centrální části návrhu. Cílem návrhu je zobytnění a zpřehlednění prostoru jakožto hlavního předprostoru významných pelhřimovských škol.

Ústředním motivem je prostorové řešení, posedové zídky z pohledového monolitického betonu a posedové stupně z prefabrikovaných betonových dílců vytvářejí společně interaktivní hrany mezi jednotlivými plochami a obvodem parku. Nároží centrální dlážděné plochy se nově otevírá do Jirsíkovy ulice tvarovým řešením kruhové výseče. Součástí řešení je i úprava dopravního režimu a a zklidnění Jirsíkovy ulice.

Krajinářské řešení je navrženo v návaznosti na členění prostoru a jednotlivé funkce každé z úrovní. Horní mlatový povrch je navržen jako obytný prostor pod korunami stromů. Je zde navržena výsadba bosketu vysokokmenných muchovníků, navržena je výsadba Amelanchier x grandiflora „Robin Hill“. Bosket nava-zuje na osovou souměrnost a geometrickou liniovitost dvou stávajících vzrostlých stromů Quercus robur „Fastigiata“. Centrální prostor je ponechán jako hlavní shromažďovací bod řešeného území, do kterého je komponována výsadba pouze jednoho stromu Platanus x hispanica, dlouhověkého solitérního stromu. Celková kompozice výsadeb vychází z jasného rastru a základního směřování pohledu návštěvníka z jednotlivých úrovní do spodního či horního prostoru

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?