191.

Hangár Zbraslavice

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. arch. Radek Vaňáč, Ing. arch. Pavel Nalezený, Lukáš Bartheldi, Ing. arch Tomáš Hucek, Ing. arch. Adéla Krídlová, Ing. arch. Tadeáš Pech, Ing. arch Nikola Macháčová, Ing. arch. Marek Wagner, Lucie Dokulilová
Ateliér Studio Raketoplán, s.r.o.
Místo realizace p.p.č. 2458, 2456
k.ú. Zbraslavice [791890], obec Zbraslavice [534617]
Profese GSK, spol. s.r.o. - Ondřej Rovňan, Ing. Karel Vrátný, Autin Elektro - Ing. Jakub Znamenáček, studnařství Štecher, AquaKlimax s.r.o. - Ing. Pavel Schneider, Ing. Michal Fott
Investor GRAMEX, spol.s r.o., č. p. 399, 28521 Zbraslavice
Dodavatel LLENTAB, spol. s r.o.,
Přátelství 1509/13, 104 00 Praha 22
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2024
Fotograf Petr Polák

K jihu stoupající louka a za ní les, západní výhled na Zbraslavice s věží kostela. Takto by mohla znít definice místa pro novostavbu hangáru u zbraslavického letiště.

Umístění haly jsme navrhli tak, aby krajina netrpěla. V pohledu od vesnice zakrývá stavbu kopec. Od luk, polí a lesa ji stíní dvě zelené stěny. Krajinné výhledy zůstaly zachovány přírodě.

Energetický koncept zeleného ostrova okolní přírodě neubírá sílu, energii ani vodu. Solární panely s přehledem pokryjí potřebu haly po celý rok, pro období bez slunečního svitu se přebytky ukládají do baterií. Masivní stále zelené stěny stíní a zlepšují mikroklima. Dešťová voda z retenčních nádrží se využívá pro splachování WC a zálivku zelených stěn a okolní vzrostlé zeleně. Přepad vícekomorové čističky odpadních vod je veden do polderu. Na sever orientovaný střešní světlík nebude v létě generovat tepelné zisky, naopak poslouží k větrání haly. V zimě může sklad promrznout, malé zázemí vytopí elektrické konvektory.

Při návrhu umístění, hmoty i dispozic hangáru jsme sledovali 4 základní principy.

1. Jednoznačně nejdůležitější část je pro nás krajinářské hledisko, které znamená rozhodnutí o usazení objektu do terénu, orientaci střešních rovin a jejich sklonu.
Pro návrh jsou určující dva stávající geometrické prvky. Jednak stávající sklon terénu na pozemku a dále půdorysný „startovní bod“ v podobě rohu stávající výrobní haly.
Hangár jsme usadili prakticky na polovinu výšky klesání, čímž vznikne dvoustupňový zářez na jižní straně a násyp do ztracena vyrovnaný na původní zeminu na té severní. Střešní roviny vycházejí z mírného sedlového tvaru stávajících budov. Přetažením jižní roviny o půl modulu nad tu severní vzniká svislý severní světlík.

2. Kvalita je v jednoduchosti a jednotnosti materiálů fasády a střechy. K prosvětlení jsou navrženy laminátové translucentní svislé plochy s profilací shodnou s plechem.

3. Dispoziční řešení v rámci prostoru 42×30 metrů charakterizuje:
- logistika letadel a omezení jejich případného poškození při manipulaci
- dva druhy vstupních vrat se specifickým nárokem, servis, trvanlivost řešení pojezdu a hmotnost vrat
- malé ale dostačující zázemí pro personál či návštěvníky a v 2.NP dvě jednotky pro letní krátkodobý pobyt

4. Statická stránka návrhu konstrukce, ekonomické hledisko výstavby a estetika svislých částí i celé nosné střešní konstrukce. Bližší specifikace konstrukčního a technického řešení objektu popisujeme v technickém popisu.

Požadavky na manipulační prostor vyčistily půdorys rastru 5×7 čtverců (o stranách 6×6 m) takovým způsobem, že na něm zbyl pouze 1 sloup. Sloupy jsou rozestaveny po obvodě objektu a zavětrované v rozích diagonálami. Sloupy po obvodu nesou dvě osnovy 24 m a 18 m dlouhých nosníků (N2 a N3 v axonometrickém schématu). Obě tyto osnovy se potkávají asymetricky nad osou „E“. Ve směru této osy je pnut nejvyšší a nejvíce zatížený nosník celé konstrukce N1, který je podepřen jedním, již výše v textu zmíněným sloupem (N1 je podepřen asymetricky ve 3/5 svého rozpětí). Pultové nosníky N2 a N3 jsou po obvodu zavětrovány i nosníky N4. Celý nosný systém je založen na základových patkách.
V oboru hospodaření s energiemi považujeme za důležité důsledné dotažení konceptu energeticky soběstačného ostrova do úspěšného a funkčního stavu.
Objekt bude napojen na vlastní vrt pitné vody se zásobníkem studené a elektrickým ohřevem teplé vody.
Přípojka kanalizace bude ukončena vícekomorovým septikem s přepadem pročištěné vody skrze zemní filtr do vsaku.
Elektrická energie bude napojena na existující odběrné místo na pozemku parc. č. 2455. Pevná přípojka elektrické energie bude pouze záložním zdrojem, pro svícení a malý ohřev vody bude v základu využívána energie z FVE uskladněna v bateriích. Kapacita FVE je nyní cca 10 kWp. Tato energie bude pro svícení naprosto dostačující. V zimním období bude zázemí vytápěno zářiči a elektrickými tělesy. Hangár není standardně vytápěn. Jako záložní zdroj budou v prostoru hangáru umístěny pohyblivé zářiče pro lokální ohřev z baterií.
Větrání hangáru v letních měsících bude zajištovat několik manuálních klapek a větracích otvorů (v blízkosti hřebene a na chladnějších stranách objektu).
Do oboru energetiky zahrnujeme i nezbytné zelené bariéry proti přehřívání na jihozápadě a jihovýchodě, retenci vody ze zpevněných ploch v poldru a výsadbu vzrostlé listnaté zeleně dle situačního výkresu. Parkovací plochy pro automobily budou dlážděny zatravňovacími prvky.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?