166.

Modernizace nádraží Praha Vysočany

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů SUDOP PRAHA a.s. + METROPROJEKT Praha a.s. / Ing.arch. Jiří Škrábek, Ing. Michal Mečl, a kol.
Ateliér SUDOP PRAHA a.s. + METROPROJEKT Praha a.s.
Místo realizace ŽST Praha - Vysočany;
50.11222, 14.4975
Profese SUDOP PRAHA a.s., METROPROJEKT PRAHA a.s., ATELIER 4 s.r.o., SUDOP EU a.s.
Investor Správa železnic, státní organizace,
Praha 1 - Nové Město, Dlážděná 1003/7, PSČ 110 00
Dodavatel Subterra a.s., OHLA ŽS, a.s., Eurovia CS, a.s. a Elektrizace železnic Praha a.s.;
Koželužská 2246/5, 180 00 Praha 8 – Libeň
Datum dokončení / kolaudace projektu Prosinec 2023
Fotograf Jiří Šebek, Petr Zbranek, Jiří Čermák, Vítězslav Hansl, Jiří Škrábek

Modernizace nádraží Praha Vysočany
Železniční stanice (ŽST) PRAHA -VYSOČANY; AUTORSKÁ ZPRÁVA
V rámci optimalizace trati bylo vyprojektováno zcela nové řešení železniční stanice Praha Vysočany (nová odbavovací budova, nové nástupiště, výtahy, eskalátory, prostorné schodiště, přístřešky pro ochranu cestujících proti povětrnostním podmínkám, osvětlení, nové koleje, atd.).
Za poslední desetiletí stávající výpravní budova značně změnila svůj význam. Okolní zástavba železniční stanice se od základů změnila, a to zapříčinilo změnu funkčnosti stávající výpravní budovy. Původní historická budova se nacházela v úrovni náspu železničního tělesa nad úrovní nové městské zástavby Vysočan. Cestující přijíždějící do stanice původní odbavující budovu vůbec nenavštívili a mířili rovnou do podchodu a pokračovali na MHD.
Idea nového architektonického návrhu vychází z pěších proudů lidí směřujících od centra města (zastávky MHD) směrem k nádraží. Z těchto důvodů byly vytvořeny dvě hmoty budov, které mezi sebou rozevírají rozptylovou plochu (náměstíčko s drobnou architekturou), toto prostorové tvarosloví je záměrně umístěno v úrovni dnešních Vysočan (pod valem železnice). Vznikla tak nová odbavovací budova s obchodní vybaveností, nad kterou bylo modernizováno celé nádraží. Na nově vytvořenou městskou rozptylovou plochu. Plocha je ozeleněna stromy, a zapadá do okolní zástavby, přímo navazuje na nový podchod s přístupy na nástupiště.
Jako architektonický záměr je v nové odbavovací budově ponechán portál od stávajícího podchodu, který bude sloužit jako odkaz na původní nádraží. Tento portál sloužil dlouhá léta v prostoru jako jediný orientační bod, na který byli obyvatelé zvyklí.
Nová budova záměrně navazuje na okolní nové a stávající opěrné stěny, a proto budou jsou z hlediska obvodového pláště stěny nové odbavovací budovy zatepleny a tvoří architektonickou podobu opěrných zdí. V barevném kontrastu se světlou podobou budovy (bílý probarvený beton) jsou ostatní prvky jako prosklené stěny (s modrým akcentem navazujícím na sklo přístřešků), tmavé části moderního architrávu a jiné prvky. Na světlý probarvený beton navazují ve stejném odstínu přístřešky a všechny ostatní prvky jsou s těmito dominantami v kontrastu. Střešní plášť nové odbavovací budovy je tvořen, se zřetelem na okolí, pochozí zelenou střechou. Starý podchod se dále odráží v barevném řešení obkladu nového podchodu. Další připomínky starého nádraží jsou po celém nádraží cestujícím patrny při první návštěvě nádraží.

Modernizace nádraží Praha Vysočany

autor: Ing.arch. Jiří Škrábek a kol. (METROPROJEKT PRAHA a.s. + SUDOP PRAHA a.s.)
projekt: SUDOP PRAHA a.s. + METROPROJEKT Praha a.s. / Ing. Michal Mečl a kol.
zhotovitel: Subterra a.s., OHLA ŽS, a.s., Eurovia CS, a.s. a Elektrizace železnic Praha a.s.
investor: Správa železnic, státní organizace
realizace: 2020 - 2023


Železniční stanice (ŽST) PRAHA -VYSOČANY TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
V prostoru mezi současným prvním a druhým nástupištěm se nacházela výpravní budova. První dráha ve Vysočanech byla v roce 1871 a to „turnovsko-pražská“ (TKPE) na hlavní nádraží, což byla v podstatě odbočka z Neratovic. Kolejiště této dráhy bylo situováno na severní straně ŽST, tedy za bývalou výpravní budovou (VB). Teprve o 2 roky později dorazila do Vysočan Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB), jejíž kolejiště bylo na jižní straně, tedy před bývalou výpravní budovu, která byla uvedena do provozu v roce 1873. Vzniklo uspořádání, kde se výpravní budova nacházela uprostřed kolejí. Tato dráha vedla původně na nádraží Praha-Těšnov (dříve Denisovo nádraží).
Původní výpravní budova byla ve špatném technickém stavu, především však bránila svou polohou dalšímu rozvoji železnice/ koridoru (modernizace dle současných předpisů a možností navrhování přímých úseků pro zrychlení vlaků). Z těchto důvodů muselo dojít k demolici budovy, aby ustoupila novému nádraží ŽST Praha-Vysočany, které odpovídá nárokům dnešní doby.
V rámci modernizace nádraží tedy došlo k demolici výpravní budovy, včetně původních přístřešků a bylo vybudováno nové nádraží. Vznikla tři nová nástupiště, včetně nového zastřešení nástupišť, vznikly dva nové podchody (vede hlavního podchodu ještě vedlejší podchod na východním konci nástupišť), vznikla nová technologická budova s nejmodernější technologií, nová odbavovací budova včetně služeb pro cestující a nový veřejný předprostor před nádražím.
Celé v podstatě nové nádraží dnes slouží cestujícím, jako bezpečné moderní nádraží se službami pro cestující a ochranou před povětrnostními podmínkami.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?