Jména autorů | Petr Jakšík, Tereza Pavlíčková |
---|---|
Ateliér | JAKSIK+ |
Místo realizace | MGP Muzeum a galerie v Prostějově nám. T. G. Masaryka 2 796 01 Prostějov |
Profese | Umělá inteligence: Rudolf Rosa, Ondřej Hrách (Aignos), Vývojář: Jiří Dosoudil, Grafika: Tomáš Vrba (Aparat.), Scénář, kurátor výstavy: Filip Gregor, |
Investor | MGP Muzeum a galerie v Prostějově ( ředitelka Veronika Hrbáčková ) nám. T. G. Masaryka 2 796 01 Prostějov |
Dodavatel | Stavba: Honza Tomšů & kolektiv Omlouvámesepardón Jan Tomšů, Hradská 20, 76317, Lukov, Česká republika Technická podpora: Provozní úsek MGP pod vedením Martina Pelikána |
Datum dokončení / kolaudace projektu | Únor 2024 |
Fotograf | Vendula Brugrová, JAKSIK+ |
Ke 100. výročí úmrtí Jiřího Wolkera vznikla výstava s ambicí nejen informovat, ale i inspirovat. Propojením minulosti a současnosti se především mladá generace seznámí s osobností básníka a jeho schopností imaginace, zájmu a kritického pohledu na svět. Pomocí nástroje umělé inteligence, pera, a štětce dnešní doby, je návštěvníkům umožněno stát se Jiřím Wolkerem. Výsledky tvorby jsou na výstavě promítány v přímém dialogu s životem J. W. Otázkou bylo, kým by J.W. dnes byl, jaká témata by řešil a tím, nejen mladou generaci motivovat k zamyšlení. Přidanou hodnotou je informace získaná z generovaných výsledků, kterou se o způsobu jejich uvažování dozvíme. Návštěvníci jsou motivováni ke zvídavému přístupu při vytváření „promptů“ pro umělou inteligenci, díky čemuž se s ní seznamují. Přenesení Wolkerovi schopnosti imaginace je návštěvníkům umožněno vytvářením ilustrací Wolkerových básní, společným veršováním s jeho virtuálním zrcadlem a polemizováním nad aktuálními tématy. Aktivním zapojením návštěvníků do výstavy je tak vytvořena interaktivní instalace s neodpustitelnou možností výsledky sdílet a tím inspirovat k další tvorbě. V expozici je návštěvník vyzván k seznámení se s životem J. W. na časové ose, společně s úryvky jeho básní na pozadí vybraných historických událostí. Účastníci výstavy usednou do autorova křesla k počítači s Ai, kde mohou tvořit, veršovat, sdílet úvahy, kritická témata, ilustrace nebo s básníkem konverzovat. Na protější straně, v galerii vygenerovaných příspěvků, se stanou, kurátory i diváky své výstavy. Každý se nakonec může stát jedním ze spoluautorů knihy, která bude z vybraných příspěvků vydána. V rámci pravidelných bloků jsou k výstavě naplánovány přednášky a workshopy s tematicky inspirativními osobnostmi. Výtvarná koncepce se zakládá na neutrálním bílém prostoru, který se podobně jako nepopsaný list papíru nedá zařadit do místa ani času. Motivuje tak k vzniku nového příběhu Jiřího Wolkera. Středobodem expozice je prostorový objekt, jehož nekonkrétní tvar podněcuje k imaginaci stejně jako celá výstava. Forma je definovaná pragmatickou potřebou využití stolu, stíněním přirozeného osvětlení světlíku a kuželem světla projekce. Cílená Baumanovsky tekutá blyštivost zrcadlové látky se záměrně podbízí mladší generaci svou prvoplánovostí a zároveň spojuje funkční prvky objektu. V místě projekce (v současnosti) je vyvážená odhalením surové konstrukce objektu, čímž kontrastně uzemňuje umělost celé instalace do reality.
Pro dosažení neurčitosti prostoru byly v sále odhaleny tělesa topení s industriálním vzhledem, původně krytá nevyhovující konstrukcí. Instalace rozvodů byla na stávající podlaze skryta zdvojenou podlahou z křížem položených dřevoštěpkových desek upevněných na dřevěném rámu. Bylo tak umožněno čistého uchycení objektu a vytvoření nového vjemu měkkosti při chůzi bez obuvi. Konstrukce centrálního objektu je seskládána z žeber se zámky vyfrézovaných z 18mm březové překližky. Zbytkové plochy při výrobě překližkových žeber byly využity pro výrobu štokrlat a doplněny recyklovaným molitanovým válcem pro pohodlné pozorování projekce. Původní světelná rampa dělící prostor sálu byla deinstalována a nahrazena skrytým osvětlením ve světlíku doplňujícím přirozené osvětlení.
Komunikace s umělou inteligencí probíhá na pozadí aplikace, která využívá algoritmus umělé inteligence na platformách DALL-E a Chat GPT4, která bude v průběhu trvání výstavy aktualizována dle vývoje Open AI.
Grafické řešení řeší pracuje s centrálním umístěním objektu umožňující obcházení a prohlížení informací sdílených na stěnách. Vzhledem k velkému požadovanému množství informací byla grafikem zvolena jedna barevná textová linie doplněna méně výrazným plovoucím textem a obrazem. Propojení archaičnosti a současnosti motivovala výběr hlavní barvy výstavy.
Typ a dosažená úroveň certifikátu | - |
---|
Využívá se dešťová voda pro zalévání? | |
---|---|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? | |
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? | |
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? | |
---|---|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? | |
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? | |
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? | |
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? | |
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? | |
---|---|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? | |
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? | |
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy | |
---|---|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? | |
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? | |
---|---|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? | |
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |