142.

Obnova Mlýnské brány a Expozice Arcibiskupské gardy v Kroměříži

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Akad. arch. Vanda Štěpánová, spolupráce: Ing. arch. Marek Štěpán, Ing. arch. Alžběta Chytková, Ing. arch. Lukáš Kvasnica, Ondřej Hanuš M.Sc., Ing. arch. Miroslava Staneková
Ateliér Atelier Štěpán s.r.o.
Místo realizace Sněmovní náměstí, Kroměříž
Profese Ing. Petr Daniel, Ing. Ladislav Huryta, Ing. Zbyněk Pospíšil, Ing. Kateřina Stratilová, Ing. Filip Marek, Ing. Jaroslav Tesař, Ing. Libor Janouch, Ing. Petr Skřebský, Martin Krčma, Evžen Petřík, Štěpán Sittek
Investor Arcibiskupství olomoucké, církevní organizace
Wurmova 562/9, 779 00 Olomouc
Dodavatel Navláčil stavební firma, s.r.o.
Bartošova 5532
Zlín, 760 01
Datum dokončení / kolaudace projektu Prosinec 2023
Fotograf Petra Závodná, Libor Stavjanik

Jedná se o obnovu Mlýnské brány a Gardisky, v duchu historie a s dechem přítomnosti. Cílem bylo památku zpřístupnit veřejnosti po mnoha desetiletích.
Soubor řešených staveb je součástí středověkého opevnění města Kroměříže. Prošel mnohými úpravami a přestavbami, zejména v barokním období. Výraznou úpravu souboru navrhl architekt Anton Arche v 19. stol. S drobnými změnami se tato klasicistní podoba zachovala až do dnes.
Obnova je řešena v tradičním duchu, klasických materiálech - masivní dřevo, pískovec, vápenné omítky a nátěry.
Původní truhlářské i zámečnické výrobky jsou restaurovány dle restaurátorských záměrů. Jen výplně dveří a oken v 1.NP a mezipatře Gardisky , které pocházely z 80.let min. století, byly nahrazeny novými.
Železobetonová vestavěná konstrukce trafostanice ze 40. let min. století, která se nacházela v 1.NP v části Gardisky u Mlýnské brány, byla demontována, transformátory přemístěny. Na jejím místě se doplnil dřevěný trámový strop, trámy do původních kapes ve zdivu.
Do prostoru se vložila dřevěná vestavba, inspirovaná trafikami ze začátku 20. Století. Vestavba obsahuje pokladní a informační pult, dále toalety pro návštěvníky a úklidovou komoru.

Fasády obou objektů navazují na fasádu zámku. Odpadaná omítka z důvodu vlhkosti byla lokálně odstraněna, následně doplněna. Fasáda je opatřena novým nátěrem v původní barevnosti, na základě sond provedených na stavbě z lešení. Venkovní kamenné schody a podlaha galerie byly silně poškozeny. Byly rozebrány a nahrazeny stejnými materiály i tvary. Předprostor na náměstí před Gardiskou byl pojednán od minulého století betonovou dlažbou, která byla nahrazena drobnou žulovou kostkou. Terén před schody se snížil, kvůli nálezu dalšího schodového stupně pod dlažbou. Dřevěný opěrák na pušky gardistů je nový, kopie starého.
Nová expozice zábavnou formou pojednává o životě a náplni práce gardistů. Jsou eliminovány neosobní formy předávání informací, jako informační tabule, klasické prosklené vitríny a figuríny. Návštěvník se ocitá v autentickém prostoru, s dobovým nábytkem a vybavením gardistů, které může běžně použít – posadit se, listovat ve vystavených dokumentech nebo si vyzkoušet uniformu. Informace k expozici, vystavené exponáty jsou obsaženy přímo v upraveném nábytku, v původních obrazových rámech na stěnách, nebo jsou přímo napsány na stěnách dobovým rukopisem.

Autorská malba portrétů arcibiskupů: Akad. Soch. Jana Bačová Kroftová
Autorské kresby, malby: Akad. Mal. René Vlasák
Autorské pojetí vedut: Eliška Mátlová, Anežka Šebestová, Eliška Stropková, Timotei Bernard, Kateřina Čápková, Jinke van der Meer

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?