81.

Návrh interiérů kulturních sálů Fantovy budovy

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Lenka Chromíková, Dagmar Andělová, Žaneta Fantová, Anežka Zákopčaníková,
Ateliér CAMA Architekti s.r.o.
Místo realizace Praha 1, Hlavní nádraží - Fantova budova
Profese architekt
Investor Správa železnic, státní organizace, Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 - Nové Město
Dodavatel Generální projektant: DIGITRY ART TECHNOLOGIES s.r.o., Voctářova 2449/5, 180 00 Praha 8-Palmovka
Architekt stavby: ATELIER ANTA spol. s r. o., Gymnastická 2418/2, 169 00 Praha 6
Návrh interiérů kulturních sálů: CAMA Architekti s.r.o., Osadní 324/12a, 170 00 Praha 7 /adresa provozovny: U Uranie 954/18, 170 00 Praha 7/
Zhotovitel: Sdružení HLAVNÍ NÁDRAŽÍ-INTERIÉRY-I. ETAPA, správce společnosti: AVERS spol. s r.o., další společník: STRABAG Rail a.s.
Truhlářské interiérové prvky: firma ARBYD CZ s.r.o., Chotíkov 388, 330 17 Chotíkov
Volně stojící nábytek: KONSEPTI spol. s r.o., Komunardů 894/32, 170 00 Praha 7-Holešovice
Datum dokončení / kolaudace projektu Říjen 2023
Fotograf Lukáš Pelech

POPIS HLAVNÍ MYŠLENKY PROJEKTU

OD SECESE DO SOUČASNOSTI – FANTOVA BUDOVA
V roce 2021 naše společnost CAMA architekti vyhrála vypsanou soutěž na zařízení historických sálů Fantovy výpravní budovy na pražském hlavním nádraží, jedné z nejvýznamnějších a největších secesních památek v ČR. Součástí návrhu bylo vybavení dvoupatrové kavárny, konferenčního sálu, mozaikového sloupového sálu, loungového salónku a chodby, která všechny tyto prostory propojuje. Navázali jsme na práci našich předchůdců. Započala náročná a spletitá cesta, která vedla po dvou letech k úspěšné realizaci.
Návrh kladl důraz na řemeslné zpracování a užití kvalitních materiálů, např. pravý mramor, mosaz, samet, kůže a na navrhování atypických výrobků s netradičními postupy a technikami – barové pulty s kanelováním z omítky, užití surové mosazi, skříňky s koženými dvířky, atd. Důležitým aspektem pro nás bylo také zakomponování živých rostlin coby součást interiéru, díky čemuž se nám podařilo oživit secesi a vdechnout prostorům nový moderní směr. K návrhu interiéru jsme přistupovali svěže s respektem k jeho historii. Snažili jsme se vyhnout příklonu k historizmu a slepému kopírování minulosti.
Během prací bylo třeba se vypořádat hned s několika problémy. Navrhli jsme atypické osvětlení do klenutých prostor kavárny s výškou 9 m, popasovali se s restaurátorskými nálezy, které vedly ke kompletní proměně podoby stěn v kavárně a řešili jsme technické a konstrukční problémy, které zdržovaly a komplikovaly stavbu. Díky důvěře ze strany investora a precizní spolupráci s dodavateli a všemi zúčastněnými se můžeme pyšnit reprezentativním výsledkem. Důležitou součástí rekonstrukce vnitřních prostor budovy bylo pečlivé obnovení původních maleb, štuků, mozaik, vitráží či dřevěného obložení. Na restaurátorské práce dohlíželi odborníci z ateliéru Anta, zástupci NPÚ a magistrátu.
Dalšími dodavateli, kteří se na výsledku podíleli, a které nesmíme opomenout, jsou např.: Avers, Arbyd, Konsepti a hlavně Správa železnic coby investor a zprostředkovatel.

Autor fotografií: Lukáš Pelech

1. KAVÁRNA
Kavárna je umístěná ve dvou podlažích, propojených velkorysým křivočarým schodištěm.
Podzemní část je vybavená jako kavárna s posezením a přístupná je z podchodu hlavního nádraží, ústředím je barový pult světlé barvy, umístěný na tmavém pozadí stěn. V prostoru je umístěna šatna pro konání kulturních a společenských akcí.
V prvním patře je prostor kavárny naopak světlý, velkorysý, převýšený, nad sezením a barem spuštěná létající svítidla zavěšená na subtilním mosazném profilu. Interiéru dominuje barový pult eliptického tvaru.
2. KONFERENČNÍ SÁL
Secesní sál využíván na konference a společenské akce, plné vyznění monumentálního prostoru a původním dekorům. Doplnili jsme nové, pohodlné, stohovatelné židle, odpočinkové čalouněné sofa a těžké akustické a stínicí závěsy v monochromatické světlé barvě, nové prvky nevyčnívají, jsou doplněním originálu.
3. SLOUPOVÝ SÁL
Klenot secesní architektury celorepublikového významu. Interiér jsme rozčlenili na subprostory. Centrální část odkazuje na poetiku historických jídelních vozů, prostory u oken připomínají obývací pokoje. Pohledově exponovaný prostor mezi sloupy je doplněn o živé zelené rostliny, za ním jsou ukrytá pracovní místa. Pravý barový pult je umístěn do protější pozice, pracovní deska z přírodního mramoru, kanelování v dřevěném obložení navazuje na původní barevnost sálu, sokly, úchytky v mosazi.
4. SALONEK
Salonek pro uzavřenou společnost, interní individuální akce. Těžištěm je konferenční stůl s mramorovou deskou pro 12 osob.
Osvětlení atypické, v části u okna je umístěno lounge sezení a čajová kuchyň v koženém čalounění s barevnou pracovnou plochou, mosazné prvky.
5. CHODBA
Chodba spojující prostory severního křídla s centrální částí nádraží.
Před vstupem do sloupového sálu je umístěný recepční pult, v duchu předchozích realizovaných prvků.
Mobilní nábytek je vesměs typický – chtěli jsme docílit jednoduchou výměnu prvků v případě opotřebení a poškození. Pevný nábytek je atypický, s odkazem na řemeslnou zručnost tvůrců původního interiéru. Použili jsme měkké, zakulacené tvary. Použité materiály jsou dřevo, kámen, leštěná mosaz a strukturovaná omítka na barech a pultech. Atypická světla navazují tvarem na původní světla z dob secese, čiré i bílé sklo, kovové části v leštěné mosazi.
Docílili jsme nenápadného doplnění původního interiéru, který stavbě nekonkuruje a neupozorňuje na sebe, přitom nepostrádá kvalitu a invenci.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?