71.

výstava Santini a svět jeho architektury (1723–2023) / Santini and his World of Architecture (1723-2023)

Kategorie projektu ‐ Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v architektuře

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Jakub Bachtík, Richard Biegel, Jiří Kroupa, Petr Macek, Martin Micka, Martin Ebel, David Frank, Lukáš Hejný, Martin Šámal, Daniel Dvořák, Karel Kut, Jáchym Šerých
Ateliér Národní technické muzeum
Místo realizace Národní technické muzeum, Kostelní 42, Praha 7, 170 78
Profese propagace
Investor Národní technické muzeum, podpořeno z rozpočtu Ministerstva kultury ČR
Dodavatel dodavatelé: architekt Daniel Dvořák a Karel Kut, grafik Jáchym Šerých, stavba realizace - CNC studio s.r.o., modely - více dodavatelů
Datum dokončení / kolaudace projektu Prosinec 2023
Fotograf Martin Micka - autorské fotografie použité v grafice výstavy, Patrik Sláma - propagační fotografie výstavy

Národní technické muzeum touto výstavou připomíná světový význam českého barokního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla, který byl po dlouhou dobu opomenut a teprve v posledních sto letech je znovu objevován. Výstava, která vznikla za finanční podpory Ministerstva kultury, byla otevřena 7. 12. 2023, v den 300. výročí Santiniho úmrtí. Výstavu připravil tým specialistů z Univerzity Karlovy (Jakub Bachtík, Richard Biegel, Petr Macek) a z Masarykovy univerzity v Brně (Jiří Kroupa) ve spolupráci kurátorů z NTM (Martin Ebel, Lukáš Hejný, Martin Šámal a Karel Ksandr).
Jan Blažej Santini je jedním z nejznámějších barokních architektů, jehož jméno dnes znají i lidé, kterým je baroko celkem cizí. Obklopuje ho spousta mýtů. Výstava se pokouší postavit santiniovský příběh zpátky na zem, aniž by ho ale zbavila jeho kouzla. „Nešlo nám o santiniovskou revoluci. Snažíme se ale povědomí o Santinim doplnit o několik nových pohledů, které možná leckterého návštěvníka překvapí,“ vysvětlil jeden z autorů výstavy Richard Biegel. Výstava se nesnaží vyprávět ucelený příběh Santiniho života a díla, ale nabízí tematická zastavení, která dávají nápovědu, jak Santiniho architektuře rozumět. Návštěvníci se dozvědí, odkud Santini čerpal nápady, jak dokázal své vize přizpůsobovat podmínkám dobového stavitelství nebo jaká asi byla jeho pracovní metoda. Výstava návštěvníkům dává nové podněty pro zamýšlení nad životem i tvorbou tohoto geniálního architekta.
Toho, aby návštěvníci výstavy mohli ve výstavě nezaměnitelnou atmosféru Santiniho staveb přímo zažít se podařilo docílit za pomoci architektonického řešení Daniela Dvořáka a Karla Kuta, grafiky Jáchyma Šerých a především díky fotografiím Martina Micky. Santiniho dílo je představeno na modelech, dobových plánech a kresbách a pro přiblížení Santiniho tvůrčího postupu je využita speciální animace.
Návštěvníci výstavy mají jedinečnou příležitost vidět originály Santiniho plánů zapůjčené z klášterů Melk, Zwettl, Rajhrad, z Moravské galerie, Národního archivu, Archivu Pražského hradu a Státního oblastního archivu v Plzni. Vzhledem k citlivosti původního materiálu jsou vždy vystaveny pouze na omezenou dobu. Reprodukce všech plánů pak jsou v prostorách výstavy k vidění po celou dobu jejího trvání. Kromě zápůjček řady exponátů z jiných kulturních institucí je výstava doplněna modely Santiniho staveb, které pro ni byly nově zhotoveny.

Výstava je instalována ve výstavním sále hlavní budovy NTM, přístupném ze vstupní haly budovy.
Sál je obdélníkového tvaru o rozměrech 25090 mm x 10160 mm a výšce 4970 mm. (plocha cca 250 m2).

Prostor je členěný v souladu s libretem paneláží na jednotlivé oddíly. Panely jsou půdorysně tvarované
do oblouků a jsou buď volně stojící nebo sestavené do skupin. Horní hrana panelů není horizontální nýbrž sešikmená. Různé výšky panelů, jejich vrchní hrany tvořící sešikmené oblouky a prostorová kompozice vytváří dojem vyabstrahované minimalistické esence architektonického jazyka Santiniho.
Podtrhuje to i vložená podlaha v celé ploše sálu potažená textilní vrstvou ve struktuře starého papíru originálních plánů se zvětšeninou půdorysu sakrální stavby v centrálním prostoru výstavy.
Architektonické modely a další 3D exponáty jsou instalovány jednotlivě na soklech a doplňují prostorově kompozice panelů. Na levé straně při vstupu do sálu je umístěn kabinet plánů navržený jako uzavřený prostor včetně stropního záklopu. Podobně je řešené i kino umístěné diagonálně v pravém zadním rohu sálu.

Kompozice expozice členěné na jednotlivé obsahové sekce umožňuje jak lineární, byť prostorově meandrující průchod sledující řazení jednotlivých témat, tak volné toulání se světem Santininiho spojené s objevováním vztahů aspektů jeho díla podpořené kompozicí průhledů a mikroprostorů expozice.
Expozice je bezbariérová.

Obvodové panely (podél stěn) a segmentové panely v prostoru jsou polepeny velkoplošným tiskem ve formě textury papíru starých plánů s obrazovou a textovou grafikou (viz grafický návrh – samostatná součást projektu) v kombinaci s výmalbou (kabinet plánů, kino). Součástí grafického řešení je i pochozí textilní potah vložené podlahy s malbou nebo potiskem textury papíru starých plánů a s kopií plánu půdorysu kaple
na Zelené hoře (Žďár n. S.). Obrazové a foto reprodukce, faksimilie a texty osazené na stěnách panelů jsou zahrnuty do řešení instalace exponátů.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy D
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?