Jména autorů |
LOXIA - Jana Mastíková |
Ateliér |
LOXIA |
Místo realizace |
K Beránku 2400/1
143 00 Praha 4 – Modřany |
Investor |
Městská část Praha 12 |
Dodavatel |
Společnost GEOSAN - NEPRO Mydlinky |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Červenec 2023 |
Fotograf |
archiv LOXIA |
Stavba mateřské školky Mydlinky navržené v pasivním standardu představuje unikátní stavbu, která vyniká svým nakládáním s energiemi a také technickým řešením. Budova vhodným způsobem doplní lokalitu, která v posledních několika letech zažívá stavební boom. Kromě hlavní budovy mateřské školky se dvěma nadzemní podlažími a plochou střechou na pozemku najdete také jednopodlažní budovy zahradního domku, eko-klubovny a objektu pro drobná domácí zvířata.
Architektonické řešení hlavní budovy předpokládá čistou a elegantní architekturu s propojením příjemného výrazu, jak by mělo být zvykem u vilové zástavby. Hravost a stránku školky představují formy s prvky zapuštění do svahu a atraktivní uspořádání okolí i využití svažitosti terénu. Jako například zpřístupnění zelené střechy pomocí násypu.
Vlastní objekt je dvojpodlažní s plochou zelenou střechou, přičemž východní část prvního nadzemního podlaží je zapuštěna do svahu. Druhé nadzemní podlaží je ze tří stran zmenšené, uskočené s terasou. Fasády v přízemí jsou obloženy cihelným obkladem tak, aby byly kompozičně lépe spojeny se zemí. Cílem návrhu takové budovy je zajistit uživatelům příjemné vnitřní prostředí a současně minimalizovat spotřebu energie. Díky promyšlenému návrhu oken a kvalitních izolací využívá budova energii ze slunce i v zimě. Naopak v létě se před horkem chrání stíněním a účinným systémem větrání. Čerstvý vzduch zajišťují otevírací okna s instalovanou jednotkou řízeného větrání s rekuperací, která v zimě chladný vzduch úsporně ohřeje. Výsledkem je tak školka, v níž si děti mohou hrát v zimě i v létě, a to v příjemném prostředí bez vysokých provozních nákladů. Při návrhu školky mysleli architekti a projektanti nejen na životní prostředí, ale samozřejmě také na zdraví těch nejmenších. Díky sofistikované filtraci vzduchu a systému větrání nebude vzduch ve školce obsahovat škodlivé látky a v budově se nebudou tvořit nežádoucí plísně.
Budova mateřské školky je navržena v pasivním standardu. Navrhli jsme řešení, které využívá nejpokročilejších technologií a stavebních postupů s ohledem na životní prostředí. Využíváme orientaci světových stran, izolaci zeminou, zpětné získávání tepla a řízené větrání pomocí rekuperace. Na energetickém štítku budovy bude ‚A‘, tedy nejvyšší známka. Objekt má stěnový konstrukční systém. Svislé a vodorovné nosné konstrukce jsou železobetonové.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
A
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|