59.

Studio-butik sklářského výtvarníka Františka Jungvirt

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů František Jungvirt
Ateliér František Jungvirt Studio
Místo realizace Komplex PARVI Cibulka v ulici Naskové na Praze 5.
Profese Sklářský výtvarník a designer
Investor František Jungvirt
Dodavatel František Jungvirt
Datum dokončení / kolaudace projektu Říjen 2023
Fotograf Peter Fabo

Studio-butik František Jungvirt Studio. Jedním z hlavních cílů mladého sklářského výtvarníka bylo otevřít svůj vlastní showroom. Vznik reprezentativního místa pro setkávání s klienty a partnery. Designér měl od začátku jasnou představu, jak by měl jeho butik vypadat a v jakém prostředí by se měl nacházet. S ohledem na svou tvorbu, kterou zastupují zejména ručně foukané vázy v malosériových edicích, unikátní sběratelské objekty a produkty vytvořené na zakázku, hledal místo, jež se s autorským sklem bude perfektně doplňovat. Tím místem se stal rezidenční komplex PARVI Cibulka v ulici Naskové na Praze 5. Komplex s bytovými i nebytovými jednotkami vznikl transformací dřívější průmyslové budovy Meopta. Historie továrny sahá do roku 1919. Tehdy zde sídlila firma Srb a Štys, výrobce optických přístrojů a nástrojů pro jemnou mechaniku. Za aktuální podobou stojí architekt Jakub Cigler, který propojil industriální charakter budovy s nadčasovým finským stylem. Zachoval také řadu historických prvků, například původní velikost a členění oken nebo zábradlí. Stavba se nachází v blízkosti košířského parku Cibulka a přírodní památky Vidoule.

Samotná realizace trvala bezmála půl roku, během něhož si sklářský výtvarník vyzkoušel roli architekta a bytového designéra. Celková podoba butiku je tedy Jungvirtovým dílem – od barvy zdí přes podlahu až po nábytek a další doplňky. Vybavení je přehlídkou tuzemského a zahraničního designu, hlavní slovo má však sklářská tvorba Františka Jungvirta rozmístěná po celém prostoru. Signifikantní vázy z kolekce Garden, nejnovější Bloom, masivní Wavy, černobílé Fleur nebo roztomilé Trdlíky představují jen zlomek vystavených děl. Práce z oblasti produktového designu doplňují umělecké objekty, zejména ze série Fashion Glass vytvořené ve spolupráci s módní designerkou Barborou Kotěšovcovou. Nepřehlédnutelný je unikát Snake z uranového skla, který vznikl v rámci Jungvirtovy diplomové práce.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?