Jména autorů |
Radomír Grafek |
Ateliér |
RG architects studio |
Místo realizace |
Varnsdorf, Západní ulice |
Profese |
Zdeněk Navrátil – HIP – stavební část Matěj Čunát – architektonické řešení (1.varianta) Ing. Jaroslava Křivohlavá – sadové úpravy Projekční tým Ing. Václav Moravec – stavební část Daniel Koloc – projekt interiérů Miroslav Kudrna, Jan Saidl |
Investor |
Jan Šimek - starosta města Varnsdorf |
Dodavatel |
STAMO s.r.o. Děčín |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Březen 2024 |
Fotograf |
boysplaynice |
Mateřská školka pro 50 dětí GALAXIE eR (eR jako RADOST), je situována v nárožní poloze, jenž je vymezena ul. Západní a Edisonova ve Varnsdorfu. Její vznik byl vyvolám v roce 2014 ideou po vytvoření soukromé školky s polyt. výukou dětí pro firmu TOS VARNSDORF a následně v roce 2019 ve spolupráci s radnicí a potřebou po vytvoření nových předškolních kapacit.
Stavba školky je přízemní objekt s pravidelným elipsovitým půdorysem a atriem, jenž je přestřešen konstrukcí ploché zelené střechy s nízkou atikou a vyvýšenou částí nad multifunkčním sálem. Ten vznikl postupným vývojem a pasováním nové hmoty do daného místa a to jak s přihlédnutím na okolní zástavbu, komunikační vztahy, ale i na jeho polohu, orientaci pozemku ke světovým stranám s žádaným prosluněním interiérů a výhledy do lesoparku. Organický tvar však v sobě dále zrcadlí ideu otevřenosti, svobody, pohybu, harmonie, ale i krásy, nezbytné „potravy pro ducha“ a rozvoj dětí. Situováním stavby vznikl před školkou veřejný prostor se zelenými ostrůvky, se stávajícími a novými stromy, ale i přirozená komunikace pro pěší. Uvnitř objektu pak dále vzniklo zelené atrium, jenž spolu s vysázenými sakurami vytváří poklidné místo pro kontemplaci a hry dětí. To svým ztvárněním symbolizuje ideu tzv. rajské zahrady a čistou duši dítěte, zároveň však je z atria umožněn pohled a vstup do zahrady, resp. tím vytváří ideu výstupu dětí z ráje do okolního světa.
Dispozice je tvořena 2-mi odděleními pro 25 dětí, kuchyní a multifunkčním sálem. Ten lze využívat k pořádání besídek a pohybových aktivit dětí, ale i k pořádní kulturních akcí v mimoškolní době. Od sousedních tříd je pak tento sál oddělen mobil. panely, jenž svým provedením umožňují flexibilně měnit tento prostor. Jednotlivé třídy, jsou pak symetricky orientovány v bočních křídlech , přičemž jsou řešeny jako otevřený prostor z vnější strany ohraničený atyp.mobiliářem s policemi na hračky a integrovanými bezrámovými okny ve výšce očí dětí.
Interiéry jsou navrženy jako neutrální prostředí v kombinaci světle šedé podlahy z přírodního linolea, březových překližek atyp. mobiliáře s integrovanými okny, bílých výmaleb a akustických podhledů s kruhovými svítidly, jenž tak nechá vyniknout barevným akcentům herních prvků a typ.mobiliáře, ale i přilehlé zahrady. Ta se tak díky bezrámovému zasklení na celou výšku podlaží stává součástí interiérů a vše tak spolu dohromady s uživateli a dětmi vytváří jednotný harmonický celek.
Vlastní výstavba mateřské školky byla postavena s ohledem na navrhované urbanistické a architektonické řešení, s přihlédnutím na stavebně technické, energetické a ekologické požadavky, jenž jsou na tyto veřejné stavby v současné době kladeny a s přihlédnutím na hospodárnost budoucího provozu.
Tepelná izolace základů pod úrovní terénu je z exs polystyrenu a mezi pasy ze štěrku z pěnového recyklovaného skla.
Obvodové zdivo je z broušených cihelných bloků Porotherm s minerální izolací na maltu pro tenké spáry.
Vnější povrch fasády je tvořen omítkou s povrchovou úpravou speciální vyhlazovací stěrky bílé barvy s charakterem zavibrovaného odlitého betonu.
Prosklené konstrukce jsou z bezrámového systému se zasklením izolačním trojsklem. Svislé spoje skel jsou řešeny tmelenou strukturální spárou, stykem sklo-sklo.
Vnitřní dveře jsou bezfalcové v dekoru březové dýhy se skrytými 3D závěsy, magnetickým zámkem, nerezovými klikami a v podlaze zapuštěné magnetické dveřní zarážky.
Společenský sál je od jednotlivých tříd oddělen posuvnými stěnami s možností variabilního využití daných prostor.
Atypický mobiliář je navržen z přírodního materiálu z březové překližky, které se vyrábějí z loupaných dýh severské břízy.
Pro eliminace nežádoucího šíření hluku jsou v určených prostorách použity akustické bezesparé podhledy z děrovaných desek – rozptýlené kulaté děrování a podkladní bílou tkaninou.
Objekt je vybaven moderní elektroinstalací v podobě autonomního řízení a nabízí tak komfort uživatelům. Osvětlení, zásuvkové okruhy, stínění, vytápění a větrání, to vše je umožněno centrálně pomocí ovládacího dotykového panelu. Variabilní řešení je navíc připravené i na budoucí rozšíření.
Dobrou světelnou pohodu denního osvětlení, kromě bezrámových oken zajišťují v kuchyni a šatně pro učitelky instalované tubusové světlovody.
Otopná soustava je teplovodní podlahová. K potřebě chlazení větracím systémem jsou k jednotkám připojeny kondenzační jednotky přímého chlazení, které jsou v zimě využity k ohřevu větracího vzduchu. Zdrojem tepla je výměníková stanice HV-TV napojena na horkovodní soustavu CZT.
Na střeše objektu je instalována extenzivní zelená střecha a střešní fotovoltaický systém (FVE) o velikosti 9,9 kWp. Energie získaná z FVE je primárně využívána pro chlazení větracím systémem.
Na zahradě je instalován zavlažovací systém a zdrojem vody je podzemní akumulační nádrž o objektu 20 m3. Nádrž je dopouštěna dešťovou vodou zachycenou ze střechy objektu.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|