Jména autorů |
Martin Krupauer, Hana Chalupská, Richard Valek, Michaela Kulhavá, Jakub Huml, Ondřej Pasáček, Martina Rozehnalová, Emil Špaček, Petr Burda |
Ateliér |
Sdružení METROPROJEKT Praha, A8000, SAGASTA |
Místo realizace |
Nádražní 119/4, České Budějovice |
Profese |
METROPROJEKT Praha a.s., SAGASTA s.r.o. |
Investor |
Investor: Správa železnic (Dlážděná 1003/7, 110 00 Nové Město, Česko); Investor přednádražního prostoru: Správa železnic, Statutární město České Budějovice (nám. Přemysla Otakara II. 1/1, 370 92 České Budějovice) |
Dodavatel |
Metrostav a.s. (Koželužská 2450/4, Praha 8, 180 00), EDIKT a.s. (Rudolfovská 461/95, 370 01 České Budějovice), AVERS spol. s r.o. (Michelská 240/49, 141 00 Praha 4-Michle) |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Únor 2024 |
Fotograf |
Ondřej Bouška |
Budova nádraží v Českých Budějovicích pochází z roku 1908. Rekonstrukce odjezdové a příjezdové haly, nové obchodní pasáže napojenou na Lannovu třídu a nové odpočinkové zóny byla navržena v intenzivní spolupráci s památkáři a s respektem k původní podobě i důrazem na maximální funkčnost a potřeby cestujících 21. století.
Základním architektonickým principem je čistota a návrat k původní jednoduché barevnosti. Vnitřní prostory jsou očištěny od vizuálního smogu a nevhodných vestaveb, historické nástěnné mozaiky od výtvarníků Boukala a Březiny ze 70. let minulého století nesoucí motivy jihočeské krajiny i Českých Budějovic jsou zachovány a odborně restaurovány, koncové prvky jsou sladěny do jednotného provedení a budova dostala nový informační systém i prostor pro čekání.
Využití opravené budovy je multifunkční. Vedle prostoru pro čekání zde najdou cestující také obchody a služby. Nechybí ani nové kanceláře. Budova dostala nový orientační a informační systém. Interiér je nyní vizuálně čistější, dobové secesní prvky jsou zachovány.
Součástí rekonstrukce je také stavba nové pasáže, propojující nový vstup do objektu ze severu s hlavní odbavovací halou. Vzniká tím přímé spojení s Lannovou třídou, hlavní spojnicí mezi nádražím a samotným centrem Českých Budějovic. Pasáž oživí budoucnu nové obchody, kavárny a další služby.
Proměnou prošel i přednádražní prostor. Nově jej doplňují stromy vysázené v pravidelném sponu nebo pítko s pitnou vodou. Venkovní i vnitřní mobiliář je sjednocen do stejných materiálů a barev, interiér se tak symbolicky přelévá do veřejného prostoru a naopak.
Největší odbornou výzvou byl návrat barevné škály budovy do původní podoby, čemuž předcházely restaurátorské průzkumy, díky kterým se budova navrátila do tlumené barevné škály, ovšem atypicky se zachováním novější mozaikové výzdoby. Fasáda objektu je nyní monochromatická, dle nejstarších zachovaných zobrazení nádraží. Na navrácení původní barevnosti se úzce spolupracovalo s Národním památkovým ústavem.
Dalším významným vizuálním zásahem bylo sjednocení otvorů v halách. Architektura obou hal se vyznačuje výraznou symetrií, v průběhu času však docházelo k mnoha nevhodným zásahům – bylo potřeba eliminovat nevhodně vzniklé otvory a nově vzniklé umístit přísně symetricky, s vazbou na členění stropu. Novou polohu mají také toalety, které jsou jako bílý novotvar vsazeny až za původní odhalený portál. Naopak do nové pasáže se propisuje pravidelnost a jednoduchost členění z obou hal.
Samostatnou kapitolou je osvětlení, které tvoří dominantu interiéru. V příjezdové hale byl výrazný prázdný prostor s plochými zářivkami, kde ale dle dohledaných materiálů původně visely lampy. Rozhodli jsme se pro návrat k původní myšlence a zaplnili prostor vysokými svítidly. Doplňkové osvětlení je z říms obou hal po stěnách směrem nahoru, v odjezdové hale je pak prosvícen nadsvětlík, který budí dojem denní oblohy. Pasáž je opticky zkracována jednoduchými horizontálními liniemi, doplňková svítidla jsou bodová, ale ve stejném designu. Neskleněné části všech svítidel jsou v matné mosazi, která dominuje i dalším koncovým prvkům, například madlům dveřních výkladců nebo bezpečnostním polepům. Výrobci prvků interiérů jsou převážně české firmy, s výjimkou například bezpečnostních klik, kde byl nalezen odpovídající výrobek až ve Španělsku.
V exteriéru objektu byl řešen přiléhající veřejný prostor, a to tak, aby materiálově a barevně odpovídal rekonstruovanému objektu, a zároveň navazoval na již existující městské prostory, zejména Lannovu třídu, ze které vzniknul úplně nový vstup do budovy. V jižní části bylo zachováno požadované parkoviště, které je odcloněno sedacím obrubníkem se zelení pro potřeby proudu cestujících mezi vlakovým a autobusovým nádražím. V severní části pak v návaznosti na Lannovu třídu vzniknul nový předprostor s lavičkami, stromy a pítkem, pro venkovní čekání cestujících. Původně nevyužité místnosti pod prvním nástupištěm mají nyní nové nájemce, takže dříve zanedbané severní předpolí ožilo. Před hlavním vstupem v prostoru chodníku jsou řešeny kolostavy a zastávka MHD.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
G
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|