Jména autorů |
Martin Rajniš, David Kubík, Tomáš Kosnar, Zbyněk Šrůtek, Jáchym Daniel |
Ateliér |
Huť Architektury Martina Rajniše |
Místo realizace |
Radíč 1, 264 01 Radíč |
Profese |
požárně bezpečnostní řešení - Ing. Radek Meinel, silnoproud a elektrotechnika - Ing. Karel Sommer |
Investor |
Ing. Pavel Smeták |
Dodavatel |
timberdesign + |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Březen 2024 |
Fotograf |
Aleš Jungman |
Šance prošlapat cestu kinetických staveb a jejich konstrukční magie o trochu dál k obzoru mě naprosto nadchla. Díky osvícenému investorovi se k tomu naskytla geniální příležitost na zámku Radíč .
Bez velkýho zaváhání jsme pro předobraz sáhli do klasickýho římskýho stavebního repertoáru. Osmiboký základ sloupové konstrukce je reminiscencí na chrám Vesty, který kdysi stával na Forum Romanum.
My jsme ale od mramoru přešli ke dřevu. Ale nejen to. Nesnažili jsme se jen slepě držet vzoru. Naopak. Místo nevyhnutelný posvátnosti jsme přešli k hravý kinetičnosti a pavilonu jsme tak dali možnost proměny do řady poloh. K základní osmiboké formě jsme přidali vrstvu pohyblivých panelů, které kryjí jak stavbu, tak i diváky před nepřízní počasí a zároveň nabízejí příležitosti moderovat vnitřní klima a atmosféru pavilonu; od vysokého a bohatě prosluněného až do stavu uzavřenosti a vydělení se v prostoru.
Základní konstrukci tvoří síť prvků, která v sobě váže to, čemu říkáme „božská jiskra“. Vnímám to jako určitej impulz, kterej formuje magický ovzduší intenzivní architektury. Tenhle impulz se mihnul kolem nás, ulpěl na našich plachtách a dovolil nám něco ze své podstaty zaklít i do tohodle pavilonu.
Většina diváků z vývoje soudobé evropské architektury pozvolna propadá zoufalství. Tak častá nebetyčná nuda vývojového proudu je totiž až zarážející. Vědomí, že architektura, de facto, dopadla na dno mnoha tisíciletého vývoje a nedaří se jí se od něj odlepit, nás vede k intenzivní snaze uvolnit pro architekturu právě tuhle božskou jiskru. Pevně doufáme, že se nám povedlo vyslat signál, který dává naději v magickou budoucnost architektury, kde se skloubí klasické prvky s odvážným a inovativním přístupem ke konstrukci.
Osmiboký kinetický pavilon vychází z geometrie dvou přes sebe se překrývajících čtverců. Je to logická konstrukce kruhu, dobře dělitelná na 8 nebo 16 segmentů. To se pak promítá do spárořezu podlahy, počtu sloupů i konstrukce věnce a střechy. Předlohou pro konstrukci a proporce byl chrám Herkula Viktora v Římě, stojící nedaleko Tibery, který všichni dobře známe a obdivujeme pro jeho antickou dokonalou krásu.
Účelem nebylo zkonstruovat banální přístřešek, ale dát pavilonu sváteční zámeckou atmosféru. Sloupy jsou průhledné, stejně tak i střecha, vše má jemnou nevšední tektoniku a navíc je vše vyrobeno z dřeva. Hmotu doplňuje 16 zvedacích stínících panelů. Stavba je schopná stínit, ale také rozkvést jako květina. Mechanika, která umožňuje zvedání na dálku řízených stínících lopatek, je velmi efektní. Při akcích se jedná o moment, na který se všichni těší.
Ptáte se, co dodává stabilitu této filigránské konstrukci? Je to čtveřice vetknutých ocelových sloupů schovaná uvnitř těch dřevěných, sahající jen do výšky 2 m. Zde je již dostatečná podchozí výška pro systém ocelových lan, která přenáší tuhost ze země přes sloupy do věnce stavby. Tím je zajištěna tuhost stavby ve vodorovném směru. Kruhový věnec je v podstatě trojboký prostorový vazník, na kterém leží do středu sbíhající se krokve, vzepřené uprostřed spínadlem. Všechno je pečlivě navržené a spočítané geniálním konstruktérem Zbyňkem Šrůtkem, který uznává jedinou filozofii: co si nakreslím, to si taky postavím. Proto altán také dodal na klíč.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|