Jména autorů | Zdeněk Daniel |
---|---|
Ateliér | Zdeněk Daniel architekt |
Místo realizace | MUZEUM ROMSKÉ KULTURY, státní příspěvková organizace Bratislavská 67 602 00 Brno |
Profese | Kurátorka: Žaneta Turoňová Realizační tým: Kristýna Mikešová, Libuša Jaďuďová Grafický design: Tereza Bierská, Nela Klímová Edukační prvky: Veronika Lucassen, Barbara Valchářová |
Investor | MUZEUM ROMSKÉ KULTURY, státní příspěvková organizace Bratislavská 67 602 00 Brno |
Dodavatel | Zdeněk Daniel architekt Souběžná 2199/29, Jablonec nad Nisou |
Datum dokončení / kolaudace projektu | Březen 2023 |
Fotograf | Simona Šreková |
Výstava výtvarníka a architekta Zdeňka Daniela s názvem Vesmíry/Kosmosa/Universes vznikla na podnět Muzea romské kultury v Brně. Vizí muzea bylo představit průřez tvorbou romského autora od 90. let po současnost. Pracovníci muzea se s autorem shodli na rozdělení výstavy na dvě části – úvodní a obsáhlejší část pojímá přes 40 výtvarných děl, druhá část má formu grafické tapety s výběrem architektonických návrhů a realizací.
Zdeněk Daniel je autorem vystavených děl, ale i architektonického návrhu a realizace výstavy. Toto propojení v první řadě vzešlo z autorovy praxe jakožto architekta, v hlubší rovině představuje výstava ucelený výtvarný koncept začleňující do prostorového řešení i symbolické významy prezentovaných děl.
Hlavní prostor výstavy ve 2. patře Muzea romské kultury má celkovou výměru 98 m2 a je rozdělen na předsíň a výstavní sál. Projekt odvážně pracuje s barvou stěn, která s obrazy kontrastuje či naopak souzní. Architekt zvolil pro vybrané stěny matnou modrou barvu či benátskou stěrku s perleťovým efektem. Cílem bylo zvýraznit při vstupu odlišnost mikrokosmu výstavy a podtrhnout tak vesmírné téma obrazů. Zlaté akcenty jsou v symbióze se zdobenými rámy obrazů, v symbolické rovině pak poukazují na téma romství a romské kultury, ke kterým se autor v rámci své tvorby vztahuje.
Předsíň byla pojata jako místo pro pozastavení a seznámení s ústředními motivy. Název výstavy „vesmíry“ je zde asociován několika vystavenými malbami na téma vesmírných krajin, těles či vehiklů, které tvoří jednu ze stěžejních kapitol Danielovy tvorby. Text však zároveň naznačuje, že výběr děl ve výstavě zahrnuje těchto tvůrčích vesmírů více. Předsíň m. j. obsahuje také interaktivní koutek určený pro dětské návštěvníky – mohou si zde poskládat magnetické puzzle s motivy maleb nebo vybarvit pracovní listy.
Výstavní sál zahrnuje několik témat, které prostorově rozděluje dřevěná konstrukce kříže položená napříč místností. Pohledově první část prezentuje intuitivní akrylové malby, zatímco prostor za křížovou stěnou byl vyhrazen pro černo-bílé kresby na téma holokaustu Romů a Sintů (poskytuje intimní, uzavřený prostor vhodný ke kontemplaci). Motiv kříže evokuje symbolický význam utrpení.
Část výstavy, která se věnuje Danielově architektonické tvorbě, čítá jednu místnost o výměře 89 m2 v přízemí Muzea romské kultury. Multifunkční účel sálu (určeného pro konference, přednášky apod.), předurčil minimalistický charakter prostorového řešení.
Hlavní prostor výstavy ve 2. patře Muzea romské kultury má celkovou výměru 98 m2 a je rozdělen na předsíň a výstavní sál. Projekt odvážně pracuje s barvou stěn, která s obrazy kontrastuje či naopak souzní. Architekt zvolil pro vybrané stěny matnou modrou barvu či benátskou stěrku s perleťovým efektem. Cílem bylo zvýraznit při vstupu odlišnost mikrokosmu výstavy a podtrhnout tak vesmírné téma obrazů. Zlaté akcenty jsou v symbióze se zdobenými rámy obrazů, v symbolické rovině pak poukazují na téma romství a romské kultury, ke kterým se autor v rámci své tvorby vztahuje.
Předsíň byla pojata jako místo pro pozastavení a seznámení s ústředními motivy. Název výstavy „vesmíry“ je zde asociován několika vystavenými malbami na téma vesmírných krajin, těles či vehiklů, které tvoří jednu ze stěžejních kapitol Danielovy tvorby. Text však zároveň naznačuje, že výběr děl ve výstavě zahrnuje těchto tvůrčích vesmírů více. Předsíň m. j. obsahuje také interaktivní koutek určený pro dětské návštěvníky – mohou si zde poskládat magnetické puzzle s motivy maleb nebo vybarvit pracovní listy.
Výstavní sál zahrnuje několik témat, které prostorově rozděluje dřevěná konstrukce kříže položená napříč místností. Pohledově první část prezentuje intuitivní akrylové malby, zatímco prostor za křížovou stěnou byl vyhrazen pro černo-bílé kresby na téma holokaustu Romů a Sintů (poskytuje intimní, uzavřený prostor vhodný ke kontemplaci). Motiv kříže evokuje symbolický význam utrpení.
Typ a dosažená úroveň certifikátu | - |
---|
Využívá se dešťová voda pro zalévání? | |
---|---|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? | |
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? | |
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? | |
---|---|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? | |
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? | |
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? | |
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? | |
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? | |
---|---|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? | |
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? | |
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy | |
---|---|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? | |
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? | |
---|---|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? | |
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |