Jména autorů |
Ing. arch. Kornélia Dousková, Ing. arch. Jan Dousek, Ing. arch. Barbora Říhová, Ing. arch. Radovan Záborský |
Ateliér |
intuit architekti & Dousek-Záborský |
Místo realizace |
Pod Fialkou, 150 00 Praha 5, Česká republika |
Profese |
Architekti |
Investor |
intuit architekti & Dousek-Záborský |
Dodavatel |
Stavební práce KPJG s.r.o., truhlářské výrobky Devoto, nábytek Master&Master, Ton a pod. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Únor 2023 |
Fotograf |
Dalibor Hoffmeister |
Tato realizace je výsledkem návrhu ateliéru pro architekty a vizualizátory. Návrh byl proveden samotnými uživateli ateliéru, kteří prostorům věnovali zvláštní péči. Objekt rovněž slouží jako showroom pro jednotlivé materiály, nábytek a osvětlení. Ty jsou používány architekty i vizualizátory ve svých projektech. Klienti architektů – kteří sem přicházejí na schůzky nebo prezentace architektonických návrhů – si zde mohou ověřit reálnost prvků a vidět, jakým způsobem lze pracovat s prostorem jejich domovů nebo s komerčními prostory.
Díky přirozenému osvětlení se v horním patře nacházejí prostory, v nichž se každodenně tvoří a navrhuje. Dolní prostory představují zázemí – společné WC se sprchou pro všechny kolegy, zasedací místnost, sklad, serverovna a garáž pro motorky.
Jelikož architekti a vizualizátoři tráví v ateliéru mnoho hodin denně, jsou pracovní stoly polohovatelné. V kuchyni v tomto patře je také skrytá šachta pro rozvody, stejně jako malý sklad materiálových vzorků a katalogů. Samozřejmě nechybí prostor na odpočinek v podobě relaxačních křesel a jídelní stůl pro společné pracovní obědy.
Interiér ateliéru byl navržen kolegy společně a odráží jejich osobní styl. Při návrhu se využily stávající materiály a odkrytý beton. Minimalizovány byly dekorativní dřevěné prvky. Přesto prostor působí velmi útulně, prosvětleně a prostorně.
- V rámci stavebních úprav bylo navrženo odstranění všech sádrokartonových podhledů a příček. Tím došlo ke zvětšení světlé výšky a prohloubení prostoru. Pod materiály se nachází monolitický strop a stěnu držící svah, v němž je budova umístěna. Toto opatření současně přispělo ke snížení teploty v prostorách – objekt je orientován na jižní stranu a často se přehříval. Důležitou částí byla pečlivá práce stavební firmy při osazení obkladů. Ty byly navrženy tak, aby zapadaly k jednotlivým výrobkům nebo byly přesně umístěny uprostřed místnosti. Všude byly použity kamenické rohy a bylo důležité, aby každý předmět v místnosti svou polohou navazoval a odpovídal velikosti rastru obkladů.
- Vzhledem k přítomnosti odkrytého betonu v interiéru a použití různých druhů objektů a nábytku padlo rozhodnodnutí pro minimalistický vzhled podlahy. Byla zvolena polyuretanová stěrka, která je snadno udržitelná. U ní lze přizpůsobit její vzhled „flekovanosti“, zvolit přesnou barvu podle NCS vzorníku. Zároveň je příjemná na dotek. Tento měkký materiál byl použit i ve sprchovém koutě a vylit do sprchového žlabu, takže se materiál propisuje v obou patrech ateliéru.
- Pro minimalizaci stavebních úprav na fasádě byla zachována původní podoba oken, stejně jako jejich uspořádání a dekorace. Parapety byly nahrazeny truhlářskými prvky z tuplované překližky. Tento dekor se nachází také na standardním nábytku otevřených i uzavřených knihoven. Z tohoto důvodu jsme jej chtěli opětovně použít v interiéru.
- Velká pozornost byla věnována osvětlení, a to jak v návrhu, tak při samotné realizaci. Jde totiž o denní součást pracovního prostředí. Architekti počítali s tím, aby umělé osvětlení nebylo směřováno jenom dolů, ale využívalo i odrazové plochy. Velké třímetrové svítidlo nad pracovními stoly osvětluje dolů i nahoru a lze jej stmívat. Tímto způsobem chtěli autoři vytvořit co nejpříjemnější prostředí pro tvorbu architektury a vizualizací. Zaměřili se také na různé typy osvětlení v zasedací místnosti. Zde je navrženo kruhové závěsné svítidlo s difuzéry pro vyzařování světla nahoru nebo dolů podle potřeby dané události. Při prezentaci na televizi slouží ambientní osvětlení pod stropem. Zde je předstěna snížena o 15 centimetrů a skrytý LED pás poskytuje zdroj světla, který není vidět.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|