11.

Café Stalingrad - kavárna, jakou v Brně nenajdete

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů MArch Ing. arch. Ing. Jiří Vítek Ph.D, čka 4996
Ateliér Studio URAN
Místo realizace Brodská 1826/13, 591 01 Žďár nad Sázavou 3, Stalingrad
Investor Barbora Studená a Aleš Studený, Brodská 1874/23, 591 01 Žďár nad Sázavou 3, Stalingrad
Dodavatel Participativní projekt: Fanda Vejvoda – stavba & mozaiky, Honza Fuka – voda & topení, Štěpán Sperka Líbal – stavba, Jarek Sýkora – strop & stoly & lavice, Peťa Musil – ořechový bar & stoly & police, Kuba Morávek & Jirka Honzák & Martin Růžička & Matěj Novák – strop, Kristián Berky & Matěj Szabo & kamarádi – prkýnka na strop, Peťa Krábek – elektro, Jirka Hemza – stoly, Honza Šincl – vzduchotechnika, Pepa Kotík – zlatá a čokoládová barva, Míša Olšiak & Aleš Studený & Jiří Vítek – stěrka, Míša Olšiak & Aleš Studený & synové – ocelová asambláž.
Datum dokončení / kolaudace projektu Leden 2023
Fotograf Bára Ponešová, Karel Poneš, Tereza Oprchalová, Radim Dibdiak, Eva Servítová, Jakub Mička, Aleš Studený a další.

Kavárna Café Stalingrad adaptuje opuštěný prostor parteru v obytného domu na sídlišti Stalingrad ve Žďáře nad Sázavou, v místě s bohatou průmyslovou a sociální historií. V projektu se propojuje citlivý přístup k lokálnímu dědictví s inovativním uvažováním o veřejném prostoru, který podporuje komunitní život a kulturní interakce.

Sídliště je typickým příkladem sorely, velmi kompaktního socialisticko-klasicistního urbanismu padesátých let dvacátého století. Kavárna je navržena jako místo, kde se prolínají vnitřní a vnější prostory integrující přírodní a umělé kontexty, respektující historické vrstvy. Tím se rozplývají hranice mezi soukromým a veřejným. Potkává se tu krajina, Žďas, les a Santini.

Adaptace minimalizovala zásahy do stávajícího prostoru. Hlavním motivem je bar s legendárním kávovarem Faema, který definuje vstupní část kavárny na kterou navazuje pobytová výloha. Jedinečné stoly jsou orientovány podle longitudální stěny a díky společnému DNA je možné je spojovat a rozdělovat dle aktuální situace: na svatbu dlouhá tabule, na workshopy hnízda. Tomu odpovídají i nastavitelné světelné režimy kavárny od přirozeného světla ve dne až po decentní osvětlení večer, čímž podporuje jedinečný charakter každého setkání.

V designu kavárny vyniká zvláštní prohnutá stěna, která míří k Santiniho Zelené hoře. Zeď není jen formální prvek, ale funkční řešení ukrývající toalety a zázemí kavárny. Forma křivky byla nejefektivnější vzhledem k umístěnému programu a zároveň se stává displejem pro zákazníky sedící naproti ní, a proto také byla opatřena výtvarně strukturovanou stěrkou. Toaletám byla věnována speciální péče, kde vzor černobílých kachlí odkazuje na abstraktní počátky neprojeveného. Podlaha zůstala v původním stavu.

Unikátní dřevěný strop je prvkem, který reaguje na požadavky na eliminaci hluku. Strop je terénním modelem Ptáčkova kopce, na němž sídliště Stalingrad vyrostlo, byl vytvořen z hoblovaných smrkových prken získaných z místní pily.

Dalším klíčovým prvkem je industriální asambláž baru, která využívá komponenty z místního recyklačního centra, kde byl odpad ze Žďárských strojírenských továren a vesnických kůlen.

Místní obyvatelé si začínají uvědomovat, že to je jejich čtvrť. Že si nemusí “v sámošce koupit koláček, odnést si ho domů a uvařit si k němu turka”. Dnes si dámy obléknou šaty, zajdou do kavárny s kamarádkou a možná potkají i sousedy. Z toho máme radost. Je to jeden z prvních nových počinů ve čtvrti Stalingrad.

Projekt Café Stalingrad byl realizován s důrazem na udržitelnost, lokální zdroje a dodavatele. Chtěli jsme ukázat, že architektura nemusí být nákladná a s minimální investicí je možné vytvářet kvalitní prostor. Při realizaci jsme využili inovativní přístupy k rekonstrukci a výrobě interiéru, jako je digitální design a využití recyklovaných materiálů.

Realizace probíhala v duchu komunitního projektu a místní lidé do ní byli zapojeni, čímž vznikala budoucí komunita kavárny. Projekt byl realizován v delším časovém horizontu i díky pandemii covidu-19.

V projektu jsme pracovali s čísly. Klíčovým číslem bylo 21 a derivace od toho čísla. Kavárna obsahuje sedm stolů, které mají 3 nohy a 21 židlí. Ocelová asambláž má 21 pohyblivých částí. Rádius zdi se stěrkou je 21 metrů. Černé a bílé kachličky mají layout generovaný Fibonacciho řadou v kombinaci s číslem 21.

Dominantní čokoládová barva celého prostoru vychází z 80% hořké čokolády Lindt. Výrazná zlatá barva stěny evokuje estetiku socialistického realismu, kdy byla avantgardní architektura vyměněna za historizující prvky sloužící k povýšení dělnické třídy. Tento návrat k bohatství a velkoleposti šlechtických paláců je ztvárněn pomocí zlaté stěrky a unikátního vzoru, jenž je společným dílem výtvarníka Michala Olšiaka, Jiřího Vítka a Aleše Studeného. Tímto způsobem se stěna stává nejen vizuálním prvkem, ale i otiskem tvůrčí energie a okamžiku jejího vzniku.

Prkna na stropu byla uspořádána do radiálního vzoru se středovým bodem umístěným přímo nad kávovarem, který je srdcem kavárny a zároveň odkazuje na umístění kavárny v rámci okolní krajiny. Navržené lamely brání, aby se zvuk vracel zpět do prostoru kavárny a utlumil se v heraklitovém podhledu.

Náš širší záměr je zlepšit život na celém sídlišti Stalingrad a vytvořit zde malé náměstí. Využili jsme program „Aktivně pro Žďár“, který nabízí možnost zapojit se participativně do rozvoje města. Město nám poskytlo k užívání záhon před kavárnou, který jsme v rámci našeho projektu revitalizovali. Přidali jsme dřevěnou palubu a konstrukci pro popínavé rostliny, čímž jsme vnější prostor oživili. Navíc jsme prostor vybavili lavičkou, květináči a odpadkovým košem vyrobenými pomocí 3D tisku z betonu, což přispívá k modernímu a udržitelnému designu veřejného prostoru.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy E
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?