Jména autorů |
MArch Ing. arch. Ing. Jiří Vítek Ph.D, čka 4996 |
Ateliér |
Studio URAN |
Místo realizace |
Brodská 1826/13, 591 01 Žďár nad Sázavou 3, Stalingrad |
Investor |
Barbora Studená a Aleš Studený, Brodská 1874/23, 591 01 Žďár nad Sázavou 3, Stalingrad |
Dodavatel |
Participativní projekt: Fanda Vejvoda – stavba & mozaiky, Honza Fuka – voda & topení, Štěpán Sperka Líbal – stavba, Jarek Sýkora – strop & stoly & lavice, Peťa Musil – ořechový bar & stoly & police, Kuba Morávek & Jirka Honzák & Martin Růžička & Matěj Novák – strop, Kristián Berky & Matěj Szabo & kamarádi – prkýnka na strop, Peťa Krábek – elektro, Jirka Hemza – stoly, Honza Šincl – vzduchotechnika, Pepa Kotík – zlatá a čokoládová barva, Míša Olšiak & Aleš Studený & Jiří Vítek – stěrka, Míša Olšiak & Aleš Studený & synové – ocelová asambláž. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Leden 2023 |
Fotograf |
Bára Ponešová, Karel Poneš, Tereza Oprchalová, Radim Dibdiak, Eva Servítová, Jakub Mička, Aleš Studený a další. |
Kavárna Café Stalingrad adaptuje opuštěný prostor parteru v obytného domu na sídlišti Stalingrad ve Žďáře nad Sázavou, v místě s bohatou průmyslovou a sociální historií. V projektu se propojuje citlivý přístup k lokálnímu dědictví s inovativním uvažováním o veřejném prostoru, který podporuje komunitní život a kulturní interakce.
Sídliště je typickým příkladem sorely, velmi kompaktního socialisticko-klasicistního urbanismu padesátých let dvacátého století. Kavárna je navržena jako místo, kde se prolínají vnitřní a vnější prostory integrující přírodní a umělé kontexty, respektující historické vrstvy. Tím se rozplývají hranice mezi soukromým a veřejným. Potkává se tu krajina, Žďas, les a Santini.
Adaptace minimalizovala zásahy do stávajícího prostoru. Hlavním motivem je bar s legendárním kávovarem Faema, který definuje vstupní část kavárny na kterou navazuje pobytová výloha. Jedinečné stoly jsou orientovány podle longitudální stěny a díky společnému DNA je možné je spojovat a rozdělovat dle aktuální situace: na svatbu dlouhá tabule, na workshopy hnízda. Tomu odpovídají i nastavitelné světelné režimy kavárny od přirozeného světla ve dne až po decentní osvětlení večer, čímž podporuje jedinečný charakter každého setkání.
V designu kavárny vyniká zvláštní prohnutá stěna, která míří k Santiniho Zelené hoře. Zeď není jen formální prvek, ale funkční řešení ukrývající toalety a zázemí kavárny. Forma křivky byla nejefektivnější vzhledem k umístěnému programu a zároveň se stává displejem pro zákazníky sedící naproti ní, a proto také byla opatřena výtvarně strukturovanou stěrkou. Toaletám byla věnována speciální péče, kde vzor černobílých kachlí odkazuje na abstraktní počátky neprojeveného. Podlaha zůstala v původním stavu.
Unikátní dřevěný strop je prvkem, který reaguje na požadavky na eliminaci hluku. Strop je terénním modelem Ptáčkova kopce, na němž sídliště Stalingrad vyrostlo, byl vytvořen z hoblovaných smrkových prken získaných z místní pily.
Dalším klíčovým prvkem je industriální asambláž baru, která využívá komponenty z místního recyklačního centra, kde byl odpad ze Žďárských strojírenských továren a vesnických kůlen.
Místní obyvatelé si začínají uvědomovat, že to je jejich čtvrť. Že si nemusí “v sámošce koupit koláček, odnést si ho domů a uvařit si k němu turka”. Dnes si dámy obléknou šaty, zajdou do kavárny s kamarádkou a možná potkají i sousedy. Z toho máme radost. Je to jeden z prvních nových počinů ve čtvrti Stalingrad.
Projekt Café Stalingrad byl realizován s důrazem na udržitelnost, lokální zdroje a dodavatele. Chtěli jsme ukázat, že architektura nemusí být nákladná a s minimální investicí je možné vytvářet kvalitní prostor. Při realizaci jsme využili inovativní přístupy k rekonstrukci a výrobě interiéru, jako je digitální design a využití recyklovaných materiálů.
Realizace probíhala v duchu komunitního projektu a místní lidé do ní byli zapojeni, čímž vznikala budoucí komunita kavárny. Projekt byl realizován v delším časovém horizontu i díky pandemii covidu-19.
V projektu jsme pracovali s čísly. Klíčovým číslem bylo 21 a derivace od toho čísla. Kavárna obsahuje sedm stolů, které mají 3 nohy a 21 židlí. Ocelová asambláž má 21 pohyblivých částí. Rádius zdi se stěrkou je 21 metrů. Černé a bílé kachličky mají layout generovaný Fibonacciho řadou v kombinaci s číslem 21.
Dominantní čokoládová barva celého prostoru vychází z 80% hořké čokolády Lindt. Výrazná zlatá barva stěny evokuje estetiku socialistického realismu, kdy byla avantgardní architektura vyměněna za historizující prvky sloužící k povýšení dělnické třídy. Tento návrat k bohatství a velkoleposti šlechtických paláců je ztvárněn pomocí zlaté stěrky a unikátního vzoru, jenž je společným dílem výtvarníka Michala Olšiaka, Jiřího Vítka a Aleše Studeného. Tímto způsobem se stěna stává nejen vizuálním prvkem, ale i otiskem tvůrčí energie a okamžiku jejího vzniku.
Prkna na stropu byla uspořádána do radiálního vzoru se středovým bodem umístěným přímo nad kávovarem, který je srdcem kavárny a zároveň odkazuje na umístění kavárny v rámci okolní krajiny. Navržené lamely brání, aby se zvuk vracel zpět do prostoru kavárny a utlumil se v heraklitovém podhledu.
Náš širší záměr je zlepšit život na celém sídlišti Stalingrad a vytvořit zde malé náměstí. Využili jsme program „Aktivně pro Žďár“, který nabízí možnost zapojit se participativně do rozvoje města. Město nám poskytlo k užívání záhon před kavárnou, který jsme v rámci našeho projektu revitalizovali. Přidali jsme dřevěnou palubu a konstrukci pro popínavé rostliny, čímž jsme vnější prostor oživili. Navíc jsme prostor vybavili lavičkou, květináči a odpadkovým košem vyrobenými pomocí 3D tisku z betonu, což přispívá k modernímu a udržitelnému designu veřejného prostoru.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
E
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|