166.

STAROMĚSTSKÝ BYT

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ondřej Dvořák, Jiří Matys, Tomáš Strnad, Matyáš Gál, Silvia Novosadová
Ateliér Skutek architecture, www.skutek.cz
Místo realizace Kožná 474, Praha Staré Město
Investor soukromý investor
Dodavatel LACHMAN STYL s.r.o.
KMB - výroba a prodej nábytku
Truhlářství Woodarch s.r.o.
Datum dokončení / kolaudace projektu Leden 2023
Fotograf Ondřej Dvořák, Jiří Matys

Původně sedmipokojový byt v posledním patře byl po roce 1948 necitlivě rozdělen na několik menších bytů s nedostatečným zázemím a celý prostor tím byl odsouzen k postupnému vybydlování.

Adaptace prostoru na jeden velký byt umožnila spojit komfortní užívání s obnovením původního charakteru interiéru s výhledy na moře červených střech v blízkosti Staroměstského náměstí.

Dispozice nového bytu je po odstranění rušivých stavebních nánosů blízká původní podobě. Jedná se o trojtakt s pokoji s dřevěnými trámovými stropy po stranách klenuté střední chodby, která ústí do krátké dřevěné pavlače, ze které jsou zpřístupněné místnosti zázemí.

Denní část s rodinným pokojem a kuchyní obrácenou do dvora je nejblíže vchodu. Kuchyně, jak tomu bývalo dříve, je samostatnou místností, ale spojení s pokojem je posíleno natolik, že spojuje prostor do jednoho funkčního celku.

Klidnější část bytu s ložnicemi – hlavní ložnice a dívčí, chlapecký a dětský pokoj – je dál od vchodu. Hlavní ložnice je orientovaná do klidného dvora a od střední chodby ji akusticky i pohledově chrání komorní předprostor s vlastní toaletou. Do koupelny se vstupuje z prosvětlené pavlače otevřenou částí s umyvadly a navazující část s vanou a sprchovým koutem je uzavřena v prostorné místnosti

Byt je vybaven komorou a technickou místností. Dispozice je navržena s ohledem pro případ potřeby bezbariérového užívání.

Původní architektonické prvky byly buď zachovány, obnoveny nebo nahrazeny replikami. Nově vkládané prvky interiéru jsou charakteristické jednoduchostí a střídmou barevností, s cílem zdůraznit dochované historické prostředí, aniž by ho přehlušily. Stěnové vestavby kuchyně, hlavní ložnice a zázemí jsou bílé, tvarově prosté a do historického kontextu vstupují nekonfliktně s pokorou.

Vybavení pokojů bylo navrženo ve spolupráci s budoucími obyvateli. Téma, které koncepčně propojuje dívčí, chlapecký a dětský pokoj, je skříňová sestava s postelí a stolem u jedné z dlouhých stěn. Sestavy mají charakter vyskládání ze solitérních kusů, což odpovídá dřívější skladbě nábytku a historickému prostředí domu. Tento koncept navíc umožňuje přeskládání (či odstěhování) jednotlivých kusů, což je u dětských a individuálních pokojů vhodné. Protější zdi zůstávají volné a připravené pro individuální ztvárnění – plakáty, zrcadla ap.

Zatímco konstrukce stěn a stropů byly v dobrém technickém stavu, většina původních historických prvků v interiéru se nedochovala a zbylé prvky byly neopravitelné. Špaletová okna, dveře, podlahové krytiny zůstaly sice z větší části dochovány, ale jejich stav neumožnil repasi a bylo třeba vyrobit řemeslné repliky. To se týkalo i malebné dřevěné pavlače na konci dispozice, která byla v havarijním stavu.

Technické řešení je úsporné a efektivní. Byt je vytápěn a chlazen pomocí trubního rozvodu v podlahách a podhledech stropů. Zdrojem tepla je plynový kondenzační kotel, zdrojem chladu je elektrická chladící jednotka tepelného čerpadla. Chlazené stropní podhledy umožňují dosáhnout velmi příjemného vnitřního prostředí v letních vedrech. Pro snížení tepelných ztrát obálkou objektu byly provedeny repliky špaletových oken v konfiguraci jednosklo-dvojsklo.

Zhotovena byla akustická opaření pro snížení prostupu hluku ze sousedních bytů i z vnějšího prostoru.

Okna historických domů bývají relativně malá, osvětlenost pokojů denním světlem je zřídkakdy dostatečná. Proto jsme navrhli stěny a stropy čistě bílé. Ze stínících prvků jsou nejvhodnější závěsy, které lze nejsnáze plně rozhrnout a získat tak co nejvíce světla. Látky závěsů jsou zatmívací. V kuchyni a koupelně jsou ve špaletových oknech rolety, jejichž bílá látka rovnoměrně rozptyluje světlo po místnosti a zabraňuje vhlížení zvenku.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?