Jména autorů |
Tomáš Efler, Jana Klementová, Tomáš Šantavý, Tomáš Tomsa |
Ateliér |
Projektový atelier pro architekturu a pozemní stavby, spol. s.r.o. |
Místo realizace |
Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Zámek 1, 252 63 Roztoky u Prahy |
Investor |
Středočeský kraj, Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, p.o. |
Dodavatel |
Trigema Building, a.s. (hlavní stavbyvedoucí: Miroslav Hendrich), Energy Benefit Centre a.s. (Břetislav Nádvorník) |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Březen 2022 |
Fotograf |
Středočeské muzeum v Roztokách |
Objednatel: Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Středočeský kraj
Ve volné obdélníkové dispozici konverze jednopodlažního interiéru bývalé zámecké stodoly, otevřeného do krovu sedlové střechy, je vytvořena nová vestavba, která člení interiér pro potřeby a provoz archeologické expozice. Mimořádná archeologická expozice, která návštěvníkům zprostředkuje ukázky pravěkých staveb oživených projekcemi každodenních situací, a svou kvalitou se řadí mezi projekty evropské úrovně. Vizí autorů bylo vytvořit zcela moderní a nadčasovou expozici, která vstřícným a poutavým způsobem návštěvníkům představí regionální archeologii a současný pohled na její prezentaci.
Archevita nabízí veřejnosti možnost poznání řady zajímavostí z různých období pravěku a raného středověku. Interaktivní a dobrodružná cesta dějinami je lemována nejen rekonstrukcemi obydlí, ale její součástí jsou i počítačové perspektivy, holografické projekce a videomapping a jsou zde vystaveny největší poklady archeologické sbírky. Expozice je doplněna infokiosky, které edukativní a hravou formou nabízejí širokou škálu informací.
1. místo – Cena Gloria musaealis 2022 | Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy za stálou expozici Archevita: Stopami věků
Příprava expozice: Jana Klementová, David Daněček, Petr Nový, Kamil Smíšek, Martin Černý, Eliška Staňková,
Realizace expozice: Keltoi, o.s. - Václav Horák, Villa Nova Uhřínov - Bohumír Dragoun, Prospecto, v.o.s., Radek Moureček, Kamila Parsi, Jan Buriánek, Ludmila Barčáková, Jaroslav Fieger, Petr Kovář, AV Média Systems, a.s. Petr Liška, Studio Divize a Reformát s.r.o., Bláha u.s., s.r.o.
Spolupráce na projektu: Marcela Bubeníková, Dana Černá, Jiří Fait, Richard Ješina, Tomáš Jiráček, Eva Jirglová, Jan Hodek, Jiří Holub, Saker Kalany, Richard Kratochvíl, Libor Martínek, Mirko Mazuch, Jiří Pavelka, Michael Pipek, Tibor Rusnák, Radek Sláma, Eva Veverková, Emil Wichs, Václav Zábraha, Jaroslav Zůna, atd.
Jedná se o rekonstrukci, přestavbu a konverzi stodoly v areálu zámku a muzea v Roztokách pro instalaci archeologické expozice. Celkové pojetí projektovaných úprav stávajícího objektů je vypracováno se zřetelem ke společenské a památkové hodnotě areálu a jednotlivých objektů. Provozní a dispoziční řešení vychází z podkladů Středočeského muzea, které nastínilo své představy o rozmístění expozic a provozních místností.
Ve volné obdélníkové dispozici jednopodlažního interiéru stodoly, otevřeného do krovu sedlové střechy, je vytvořena nová vestavba, která člení interiér pro potřeby a provoz archeologické expozice. Hlavní vstup do objektu je situován do stávající východní brány (průjezdu) stodoly, v interiéru na něj navazuje skleněná hranolová předsíň. V přízemí je větší západní prostor věnován pro expoziční instalaci rekonstrukcí (replik) pravěkých staveb, kterou mohou návštěvníci po vyznačené trase procházet a prostorově je otevřen atriem do galerie v patře. Menší východní prostor stodoly od vstupu je využit pro umístění přímého schodiště s mezipodestou a výtahu, kterými je zpřístupněna galerie v patře, a za schodištěm je situována technická místnost, šatna a WC průvodců a úklidová komora. Prostorově a vizuálně je patro propojeno s přízemím, respektive s jednotlivými prezentacemi pravěkých období, systémem ochozu kolem centrálního atria nad expozicí přízemí. Přízemí je primárně určeno jako prostor, kde je návštěvníkům díky rekonstrukcím pravěkých staveb, hospodářských a výrobních zařízení přiblížen styl života našich předků. Je v rámci expozice chápáno jako výjev z běžného života a výstavnické prvky a informační texty jsou zde potlačeny až skryty.
Nad západní expoziční částí obíhá kolem obdélného atria široký ochoz, na kterém je instalována druhá část expozice v podobě vitrin a modelů s vizuálním propojením s přízemní expozicí. Vedle schodiště přiznána rákosová střecha jednoho z objektů z přízemí, která prostupuje do patra. Na východním konci patra za schodištěm je využit prostor pro nevelký multifunkční audiovizuální prostor. Celá patrová galerie je volně otevřena do prostoru krovu.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|