156.

Přístavba základní školy, Kateřinice

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Jiří Knesl, Jakub Kynčl
Ateliér knesl kynčl architekti s.r.o.
Místo realizace ZŠ Kateřinice, č. p. 154, 756 21 Ratiboř
Investor Obec Kateřinice
Dodavatel Jiří Kuzník
Datum dokončení / kolaudace projektu Leden 2023
Fotograf Radek Brunecký / ATELIÉR BRUNECKÝ

Když se řekne „zapadlí vlastenci“, tak si představím Kateřinice. Tisícíhlavá obec, která je dlouhá téměř 3 km a končí zde silnice, je situovaná v údolí v centrální části Hostýnsko – vsetínské hornatiny. Obec tak říkajíc na konci světa o sobě dává vědět nejen tím, že se zde vyrábějí puky na všechny olympiády a mistrovství světa v ledním hokeji, ale i svým společenským životem (v roce 2014 byla vyhlášena celorepublikovým vítězem soutěže Vesnice roku). K tomu patří i snaha dobudovat plnohodnotnou základní školu, která se tímto projektem završila.
Návrh úprav stávající školy a její přístavby byl veden snahou o propojení všech částí školy a o vyřešení bezbariérového přístupu do všech prostor školy a zároveň možností zvýšit komfort vzdělávání v obci Kateřinice a zajistit vzdělávání všech místních dětí školního věku přímo v obci.
Stávající objekt školy, pocházející z roku 1910, byl v devadesátých letech minulého století zrekonstruován a doplněn novým objektem tělocvičny. Ani stará škola, ani tělocvična, spojená se starou školou proskleným krčkem, nejsou přístupné bezbariérově. Navíc jsou obě budovy umístěny ve svahu, což stěžuje možnosti bezbariérového řešení.
Zástavba v Kateřinicích se vyznačuje rozvolněným typem zástavby umístěné na kopcovitém terénu obce. Nově navržená přístavba pokračuje v této tradici. Hlavní vstup do objektu školy byl zachován, jen byl upraven pro bezbariérové použití. Úpravy stávající budovy spočívají v bezbariérovém vyrovnání jednotlivých úrovní domu, tzn. bezbariérovém zpřístupnění krčku, zpřístupňujícím tělocvičnu a patro stávajícího objektu. Přístavba školy pro další rozšíření výuky navazuje na již zmíněný krček, výtah umožňuje úroveň krčku bezbariérově spojit s tělocvičnou. Nový objekt doplňuje školu o další dva možné vstupy, z jižní strany do výukových prostor a ze severní strany, kde je umožněn bezbariérový vstup do tělocvičny.
Přístavba školy je navržena pro cca 120 školáků. V objektu jsou navrženy čtyři odborné učebny, dvě poradenská pracoviště, prostory určené pro setkávání žáků, prezentaci žákovských uměleckých výtvorů, pořádání drobných školních kulturních akcí apod., zázemí pro výuku, sklady odborných pomůcek, hygienické zázemí a technické zázemí budovy.
Zelené plochy kolem přístavby budou sloužit jako školní zahrada pro pěstování tradičních odrůd ovocných stromů, zeleniny a bylin.

Nové nosné konstrukce jsou navrženy z keramických bloků a betonových prolévacích tvárnic. Vodorovné nosné konstrukce jsou navrženy jako železobetonové monolitické s keramickými příčkami. Výplně otvorů z hliníkových profilů zaskleny izolačním trojsklem, na exponované jižní straně doplněné venkovními žaluziemi. Objekt je zateplen expandovaným polystyrenem, venkovní povrch tvoří probarvená broušená omítka tloušťky 10 mm bílé barvy. Podhledy jsou sádrokartonové a minerální skládané. Podlahy v učebnách jsou vinylové, v ostatních prostorech je použita keramická dlažba. V učebnách jsou zdvojené podlahy pro možnost flexibilního využití učeben.
Objekt je vybaven tepelnými čerpadly vzduch – voda, které zajišťují chlazení, topení a TUV. Škola je též vybavena rekuperací, nuceným větráním všech prostor. Dešťová voda je jímána retenční nádrží a zpětně využita k zálivce.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy B
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?