Jména autorů |
Jiří Knesl, Jakub Kynčl |
Ateliér |
knesl kynčl architekti s.r.o. |
Místo realizace |
5. května 123/1, Třešť |
Investor |
Město Třešť |
Dodavatel |
STARKON a.s. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Únor 2023 |
Fotograf |
Radek Brunecký / ATELIÉR BRUNECKÝ |
Budova tzv. staré školy zaujímá výjimečné místo v čele hlavního třešťského náměstí. Význam je podtržen situací, kde náměstí má tvar rovnoramenného trojúhelníka a objekt školy je umístěn na středu jeho vyvýšené základny.
Budovu navrhl architekt Václav Tebich a postavil ji jeho bratr Antonín Tebich. Historická budova staré školy vznikala ve dvou fázích mezi lety 1890 a 1901. V roce 1890 byla otevřena jižní část budovy, která sloužila jako chlapecká obecná a měšťanská škola. Budova měla půdorysný tvar obráceného písmene T s učebnami orientovanými do náměstí a zázemí se schodištěm na sever. V roce 1901 byla dokončena severní přístavba dívčí části školy. Přístavba měla opět půdorysný tvar písmene T a zrcadlové uspořádání oproti původní škole.
Složitý stavební vývoj se odrazil v atypickém situování objektu na náměstí, kde jižní nejzdobnější fasáda objektu by byla logickým místem pro vytvoření hlavního vstupu, přesto zde byla pouze okna učeben a hlavní vstup byl od počátku umístěn na východní fasádě směrem do ulice 5. května. Vyřešení vstupů a nově i „spojení“ domu s náměstím bylo jedním z hlavních cílů řešení.
Historická budova je očištěna od nežádoucí části pozdějších zásahů a fasáda je uvedena do původní podoby (obnovení patek pilastrů, bosáží, profilací atd.), včetně zachování jednotlivých historických vrstev. Protože původní výplně otvorů se nedochovaly, jsou všechny nahrazeny novými v duchu historického objektu.
Nové vstupy v přístavbách, vklíněných mezi severní a jižní křídlo, jsou jasně odlišeny od historické části budovy tvarově i materiálově použitím pohledového železobetonu a hliníkových profilů s velkoformátovým zasklením nových výplní otvorů.
V přízemí budovy se nově nachází tři komerční jednotky přístupné přímo z parteru – provozovna České spořitelny, kavárna a lékárna.
Ostatní části domu jsou přístupné hlavním vstupem z východní části, z ulice 5. května, přes foyer v nové přístavbě. V severní části přízemí, v místech bývalé tělocvičny, je situován společenský sál pro potřeby základní umělecké školy a pro příležitostné užití města. Sál, včetně zázemí, je funkčně oddělitelný od ostatních provozů.
Z foyeru jsou dále přístupná historická schodiště, nově doplněná výtahem, která obsluhují zbývající podlaží. Severní schodiště je určeno pro žáky základní umělecké školy. Jižní schodiště zpřístupňuje pronajímatelné prostory v patře.
Podkroví je nově zpřístupněno schodištěm a výtahem a je využito primárně pro technické zázemí objektu.
Navrhované přístavby jsou provedeny z pohledového betonu s velkoformátovými výplněmi v hliníkových profilech. Původní objekt je citlivě upraven tradičním způsobem, týká se to především venkovních a vnitřních omítek, kamenných obkladů, obnovy původního zábradlí. Nové jsou jen některé dělící konstrukce, provedené z lehkých sádrokartonových desek, akustické prvky v interiéru (sádrokartové akustické desky s pohltivou vrstvou), dřevěná okna, podlahy (OSB desky na trámové konstrukci s nášlapnou vrstvou buď z vinylových desek nebo keramické dlažby, případně baletizolu. Nově byly doplněny podhledy, častečně sádrokartové, částečně akustické.
Velké pozornosti se dostalo střešní konstrukci, kde byla vyměněna část krovu za nové prvky, původní krov byl značně degradován především zatékáním. Byla vyměněna střešní krytina, původní keramické tašky nahradila falcovaná krytina Prefa.
Stavební úpravy se týkaly kompletního technického vybavení, byla provedena kompletní rekonstrukce splaškové i dešťové kanalizace, rozvody studené I teplé vody, elektroinstalací, slaboproudých rozvodů a topení. Zcela nově byla doplněna vzduchotechnická zařízení, která jsou určena pro provoz kavárny, lékárny a veškerých sociálních zařízení. Chlazení je provedeno lokálně a je určeno pro kavárnu a lékárnu. Strojovny jsou umístěny v prostoru krovu budovy, případně na plochých střechách dostaveb.
Ve víceúčelovém sálu je částečně realizované ozvučení a scénické osvětlení, je provedena příprava pro dodatečné doplňování podle potřeb školy. Součástí realizace je zvuková a světelná režie.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
E
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|