150.

Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda / Josef Mánes: Man – Artist – Legend

Kategorie projektu ‐ Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v architektuře

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Architekt: Tomáš Svoboda, Grafické řešení: Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Blažek, Adam Zaňka, Kurátorky: Markéta Dlábková, Veronika Hulíková
Ateliér Tomáš Svoboda
Místo realizace Valdštejnská jízdárna, Valdštejnská 3, Praha 1
Investor Národní galerie v Praze
Dodavatel Vetamber s.r.o.
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2023
Fotograf Adéla Kremplová

Josef Mánes je jedním z nejvýznamnějších českých umělců 19. století. Jeho tvorba se vyznačuje neobyčejnou šíří a kvalitou – zahrnuje práce určené do veřejného prostoru i vyhraněně intimního charakteru, díla nadčasová i zcela aktuální, podobizny, krajiny i alegorie; plátna, kresby i grafiky. Výstava představuje stěžejní okruhy Mánesovy tvorby a doplňuje je o srovnávací materiál, postihující jak práce jeho českých současníků, tak zahraničních umělců, kteří české prostředí ovlivňovali. Celkový obraz dotvářejí ukázky z Mánesovy korespondence, dobové texty a fotografie a v neposlední řadě i informace o nových objevech učiněných v rámci restaurátorského průzkumu Mánesových děl.
Cílem je ale také nahlédnout pod vrstvu po desetiletí tradovaných stereotypů, které se s Mánesovým dílem pojí. Významnou část výstavy proto tvoří recepce Mánesovy tvorby po jeho smrti, kdy se nejprve stal ikonou tzv. generace Národního divadla a v závěru 19. století bylo jeho jméno vtěleno do spolku sdružujícího umělce obracející se k novým výtvarným směrům. Ve 20. století se pak „mánesovský mýtus“ proměňoval od národoveckého pojetí první poloviny století k ideologizaci umělce v rámci socialistického realismu.
Výstava představuje více než 400 exponátů z 25 veřejných institucí a soukromých sbírek, včetně originálu Kalendářní desky pražského orloje ze sbírek Muzea hlavního města Prahy.

Architektonické řešení výstavy je přehledné, neexhibující, postavené na jasně členěném prostoru výstavními panely. Půdorysné řešení výstavy je rozvrženo do pěti sekcí. Každá z nich je pak dělena do několika oddílů odpovídajících kurátorskému zadání.

Průchod výstavou je lineární. Vždy po prohlédnutí jedné celé sekce se divák/divačka přesouvá branou do následující. Prostor je organizovaný podle centrální osy, na které leží průchody branami mezi sekcemi a panely s grafikou a textovým úvodem k sekcím. Výjimkou je pak prostor pod balkónem a na něm, kde je expozice řešena atypicky podle prostorových možností.

Autorské principy

Diváckost - výstava je atraktivní pro co nejširší návštěvnickou veřejnost. Součástí výstavy je dětská stezka, kterou tvoří obrazy instalované ve výši dětských očí a lavice s výtvarnými aktivitami a interaktivní zóna Život Josefa Mánesa v kostce na balkoně.

Odbornost - expozice i přes svou atraktivitu nerezignuje na vysoký standard odborného zpracování, informace se ve výstavě objevují v několika překrývajících se vrstvách - od jednoduše popisných, přes vysvětlující až po odborně badatelské.

Vizualita - výstava je výtvarně podmanivá, její architektonické řešení a design prvků je funkční, vkusný, avšak nedominuje nad vystavenými díly.

Kontext - život a dílo autora jsou představeny nejen ve své době, ale i v následném kontextu “života po životě” zasahujícím až do dnešních dní.

Současnost - expozice je vizuálně současná a využívá nejmodernější prezentační techniky.

Komfort - celá návštěva výstavy je uživatelsky přívětivá, ať už se jedná o čitelnost textů, přehlednost, dostatečný prostor v expozici, odpočinková místa jak ve výstavě, tak i v ostatních veřejných prostorách.

Stavebně je výstava řešena paneláží z dtd / mdf, výstavní mobiliář z mdf a plexiskla. Do výstavy je zahrnuto několik audivizuálních prvků (dotykové obrazovky, lcd monitory). Stavby v interaktivní zóně jsou konstruovány z hranolů, překližky a textilu.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy D
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?