248.

Lávka přes Labe v Hradci Králové

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Libor Kábrt, Gabriela Elichová, Martin Elich
Ateliér GEM.VISION
Místo realizace Lávka propojuje Škroupovu ulici na Smetanově nábřeží s Collinovou ulicí na Eliščině nábřeží v Hradci Králové
Investor Statutární město Hradec Králové, Československé armády 408, 50200
Dodavatel Stavby mostů a.s., Vyskočilova 1566, 140 00, Praha 4
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2023
Fotograf Ester Havlová, Libor Kábrt

Návrh vzešel z architektonické soutěže na pěší a cyklistické propojení obou břehů Labe mezi Labským a Tyršovým mostem lávkou s velkorysou bezkolizní šířkou 4.5 m a bez zásahu do koryta řeky.
Lokalita souvisí s městskou památkovou zónou a vyznačuje se dvojím charakterem nábřeží, kompaktní zástavbou na pravém břehu a volnější strukturou se solitérními objekty na levém.
Naším cílem bylo vtáhnout Bulvár u Aldisu blíž do organismu města, do jeho pěší struktury, provázat obě parková nábřeží s dominantními alejemi a spletitou sítí parkových cest do jednoho celku. Základní myšlenkou byla lehkost a subtilnost konstrukce lávky v kontrastu k robustním mostům v okolí.
Trasa lávky na levém břehu plynule navázuje na prostor Bulváru v ulici Collinově a na pravém břehu ústí do předprostoru archivu ve Škroupově ulici. Širokým překlenutím překonává nejen říční tok, ale i celý prostor kolem řeky, propojuje obě nábřeží s jejich skrytým, ale extrémním množstvím inženýrských sítí, a „vzájemně přibližuje“ zástavbu na obou březích. Zpevněná předpolí rozšiřují komunikační prostor a umožňují vzájemné prolínání sítě pěších a cyklistických stezek, přičemž nepřerušené podélné trasy podbíhají lávku a pokračují dále po nábřežích.
Přírodnímu charakteru nábřeží odpovídá organické tvarosloví lávky. Pilíř se stává integrální součástí levobřežní aleje. Transparentní ocelobetonová konstrukce podporuje vizuální propustnost a umocňuje subtilitu. Linie a křivky i volba přiznaného konstrukčního detailu přidávají další vrstvu - dekor bez dekoru.
Konstrukce lávky je založena na principu synergie. Provázanost funkcí celé konstrukce vytváří pevný subtilní celek, který s lehkostí překlenuje celkové rozpětí cca 102 m.
Lehkost/udržitelnost konstrukce spočívá v minimalizaci použitého materiálu. Toho lze dosáhnout pouze co nejefektivnějším využitím vlastností jednotlivých materiálů a propojením funkcí použitých konstrukčních prvků.
To znamená všestranně funkční celek, kde konstrukční prvek je zároveň prvkem statickým i architektonickým
- pochůzí betonová mostovka je zároveň tlačenou pásnicí a hmotnostně stabilizačním prvkem
- ocelová žebra zajišťující přenos sil mezi mostovkou a předpínacími lany tvoří zároveň sloupky zábradlí
- osvětlení lávky je zajištěno svítidly umístěnými v madle zábradlí
Nosná konstrukce nevystupuje nad úroveň mostovky, aby nenarušovala pohled na historické panorama města.
Niveleta lávky respektuje říční profil a nebrání lodní dopravě.

V našich návrzích se snažíme o řešení efektivní, jednoduché, postrádající vše nadbytečné a neopodstatněné.
Základní ideou návrhu je kombinace taženého ocelového spodního pasu a tlačené železobetonové desky mostovky.
Spodní pas konstrukce je tvořen dvojicí ocelových předpínacích lan. Mostovka sestává z prefabrikovaných deskových prvků a monolitické dobetonávky pro zajištění spojitosti konstrukce. Deskové prefabrikáty z UHPC jsou uloženy na ocelových polorámech, které zaručují přenos sil mezi mostovkou a předpínacími lany. Výška těchto příčníků - ocelových žeber je proměnná, koresponduje s parabolickým vedením předpínacích lan. Žebra v pravidelném rastru 2,5 m plynule pokračují do sloupků zábradlí a vytvářejí tak ucelený konstrukční prvek. Sloupky zábradlí mají výšku 1,3 m, výplň tvoří nerezová síť X-TEND, v madle zábradlí je umístěno LED osvětlení.
Dvojí zakřivení geometrie předpínacích lan (parabolické vedení v horizontální i vertikální rovině) zajišťuje dostatečnou tuhost konstrukce.
Předpětí je navržené jako externí, situované mimo desku mostovky. Geometrie předpětí je zvolena tak, aby radiální síly ve vertikální rovině působily proti účinkům vnějšího zatížení a zároveň radiální síly v horizontální rovině konstrukci stabilizovaly. Celá konstrukce díky horizontálním radiálním silám od předpětí velmi dobře vzdoruje i nerovnoměrnému jednostrannému zatížení, síly konstrukci stabilizují proti torzním účinkům.
Lávka je navržena jako spojitý nosník o dvou polích, rozpětí hlavního pole činí cca 66 m. Z hlediska statického se konstrukce chová jako “samokotvená”, neboli do základů nejsou teoreticky přenášeny žádné vodorovné síly.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?