Jména autorů |
Ing arch. Ivo Nahálka, Ing. arch. Jan Suchý |
Ateliér |
ARCHINA Design s.r.o. |
Místo realizace |
Jeruzalémská 955/8, U Půjčovny 955/10,Praha 1 |
Investor |
GRE PAN-EU Jeruzalémská s.r.o. |
Dodavatel |
EXX s.r.o. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Únor 2022 |
Fotograf |
Petr Tyll |
Zadání investora bylo využít dva historické objekty z roku 1847 na 5 hvězdičkový hotel a společně s dvorní dostavbou vytvořit originální butikový typ hotelu. Objekty se nacházejí v památkové rezervaci Unesco města Prahy a byly postavené jako divadlo se zázemím, Po jejich uzavření se využití budov změnilo na aukční síň a nezbytné zázemí.
První myšlenka architektů byla využití prvotního účelu stavby na divadlo a rozvinout téma hudby do interiéru hotelu společně s inspirací v architektonických stylech sousedních objektů. Téma hudby se stalo i původem názvu hotelu, který pochází z opery W.A.Mozarta „Ascanio z Alby“. Spojení hudby a tohoto autora, který měl velice blízký vztah k městu Praze, kde byla premiéra jeho opery Don Giovanni, poskytlo i zdroj inspirace pro vytvoření architektonického stylu interiéru hotelu.
Vzhledem k poloze a historické hodnotě obou objektů museli být respektovány požadavky památkové ochrany na jejich původní exteriérové i interiérové části. Protože původní využití objektu bylo zcela na jiný účel, nejsložitější zadání bylo umístit hotelové pokoje do historické dispozice při zachování maximálního rozsahu svislých i vodorovných konstrukcí a všech průčelí obou staveb včetně poloh okenních otvorů. Pro zvětšení prostorů objektu bylo využito původního nevyužitého krovu na mezonetové pokoje. Vzhledem ke štukové výzdobě stropů je navržená část koupelen formou zabudovaného interiéru s mezistropem.
V objektu je velké množství typů hotelových pokojů ve dvou barevných variantách. Z původního interiéru byly zachovány nebo vytvořeny jeho repliky, vnější okna a vnitřní dveře. Pro zvětšení prostor koupelen bylo navrženo jejich optické propojení s pokojem pomocí prosklených posuvných stěn s možností zatemnění.
Základní uspořádání pokojů, vzhledem k nutnosti zachovat původní nosné konstrukce a dělící stěny u obou historických objektů, bylo velice náročné umístit do takto vymezených půdorysů hotelového pokoje s koupelnami o požadované velikosti a uspořádání. Kromě toho musely být zachované i pozice venkovních oken a spojovacích dveří v původních dělících stěnách. V neposlední řadě historické objekty neměly žádné spojovací chodby a rovněž žádné koupelny, tudíž ani šachty. V rámci projektu se podařilo využít všechny původní prostory a umístit hotelové pokoje v různých uspořádání a velikosti. Ze všech typů jsme vybrali dvoulůžkový pokoj TWIN s možností spojení s vedlejším pokojem King pomocí spojovacích dveří jako replika historických. Z hlediska stylu interiéru byl vytvořen soudobý elegantní a nadčasový pokoj ve světlých béžovo-kávových tónech doplněný zlatými akcenty. Propojení pokoje a koupelny je navrženo prosklenou posuvnou stěnou s výtvarným motivem a možností zatemnění. Inspirace pro vzory je v hudbě a v secesní architektuře, zejména pak v atypických prvcích a v částech interiéru. Podlaha je navržena v kombinaci mozaikové a parketové podlahy se vzorem včelích pláství osazených do koberce v centrální části obytné části pokoje. Stejně tak i podlaha koupelny je navržená jako skládaná mozaiková dlažby ze dvou materiálů obkladů stěn…….drahých kamenů achátů. Stěny jsou opatřeny kombinací tapety s jemným vzorem a výtvarné akcentové tapety za postelí. Stropy jsou opatřené dekorační malbou s metalickým efektem a doplněné štukovou výzdobou. V postranních stropních lištách je nepřímé osvětlení a rozvody sprinklerů. Nábytek je navržen z přírodních materiálů – stříkaná dýha a masiv, doplněné textiliemy s plastickými vzory. Vybavení pokoje je umístěno v komodách, jako minibar ve vyšší poloze s kávovarem nebo trezor ve výsuvné části komody pod televizí v rámu.
Uspořádání koupelny je při malém prostoru s důrazem na dostatek místa, proto všechny koupelnové doplňky jsou zabudované s označením piktogramy. Kombinace povrchové úpravy antracitu chromu a zlata dává koupelně elegantní styl a prosklená stěna s výtvarným motivem a logem hotelu zdůrazňujhe originalitu interiéru celého pokoje.
Ovládání všech prvků v pokoji je pomocí inteligentního systému s originálně řešenými ovládacími prvky v podobě klasických rámečků, do kterých jsou umístěné pohybové čidla, vypínače, zásuvky a termostaty.
Zatemnění pokoje je umístěné formou rolet v prostoru špaletových oken a ovládané elektronicky
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
Breeam Excellent
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
C
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|