108.

Most na pastvině

Kategorie projektu ‐ Krajinářská architektura a zahradní tvorba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Lucie Radilová a Zdeněk Sendler
Ateliér Ateliér krajinářské architektury Sendler - Radilová
Místo realizace Neslovice, polní cesta směrem na Tetčice
Investor Obec Neslovice, Statek Caesar
Dodavatel Realizace Ateliér krajinářské architektury Sendler - Radilová, dodavatelé: kamenolom Rosice, Ekostavby Brno, a.s., Jeřábnické práce Butora, Mrázek doprava, Imos doprava, Helma akáty, Kovářství Mach
Datum dokončení / kolaudace projektu Říjen 2022
Fotograf foto autoři

Most na pastvině – most proti bariérám
Dílo vzniklo díky dohodě o prostupnosti krajiny mezi vlastníky pozemků. Je pro nás synonymem harmonie mezi lidmi, zvířaty a vegetací v revitalizované krajině zdevastované konvenčním zemědělstvím. Je výsledkem trajektorií přirozeného pohybu zvířat a lidí v krajině a podílí se na vzniku nové krajiny bez bariér.

Prvotní vize – krásná skládaná kamenná zeď se vine krajinou, zvedá se v most a opět klesá.
Kamenná vlna v krajině.
Po cestě přes most půjdou lidé, pod mostem dobytek.
Krajina definuje měřítko stavby i použité materiály – kámen, dřevo. Zásadní je kontext vegetace.
Přichází ke slovu finanční možnosti investora. Forma vlny v krajině zůstává, projekt hledá co nejúspornějšího řešení, které bude citlivé ke krajině a bude ctít původní vizi hmot a materiálů.
Násyp a jeho dimenze zůstávají, kamenná část se transformuje do podoby skládaných kamenných bloků, které tvoří podpěru mostu a náběhy trychtýře, který navádí dobytek do průchodu.

Konstrukce a technologie
Základní stavebním materiálem je kámen – velké kamenné bloky od 0,25 - 1 t. Lomový kámen z rozvalu byl vybírán v kamenolomu Rosice (bítešská ortorula). Bloky mají příjemné tvary a proporce, barva je zemitá. Z kamenů jsou vyskládány opěry mostku včetně navazujících náběhů, které stabilizují svahy. Konstrukčně se jedná o ocelový trámový most, hlavní nosná konstrukce mostovky je tvořena 3 ocelovými profily, mostní svršek je tvořen modřínovými fošnami.
Světlost mostního otvoru a rozpětí je definováno požadavkem na komfortní pohyb dobytka a velikostí obslužného vozítka (světlá výška 2,2 m, šířka 2,5 m).
Nosná část zábradlí je kotvena tvořena 4 stojkami z akátových kůlů. Vlastní zábradlí je tvořeno horizontálním madlem a nepravidelně pokroucenými kůly výplně.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?