162.

Rekonstrukce bytu ve Zlíně

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Roman Belžík
Ateliér Ateliér Mur
Místo realizace Obeciny XIV
760 01 Zlín
Investor Ing. Roman Belžík
Dodavatel stavba svépomocí, subdodavatelé: Zednictví Machala, Petráš Nábytek, EZM elektromontáže, s.r.o., SCHS Stolárna s.r.o.
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2022
Fotograf Pavel Malaník

Rekonstrukce nevelkého bytu v památkově chráněné části Zlína měla vyústit v pohodlné bydlení pro mladou rodinu a řídila se třemi principy. Prvním byla právě inspirace funkcionalistickou architekturou typickou pro Zlín, která se projevila na více úrovních. Důraz na funkčnost celku a každého detailu je zde pevně provázán s přísným požadavkem na minimalistický vzhled, přírodní materiály, světlo a celistvost prostoru. To se projevilo například v nápadu sjednotit výšky nadpraží oken s horními zárubněmi všech dveří, použitím překližky jako sjednocujícího hlavního materiálu či snahou o propojení interiéru s velmi příjemným zeleným okolím domu. Rekonstrukce také maximálně využívá logiky původního návrhu. Obeciny představují druhou fázi baťovské výstavby bydlení pro zaměstnance, v níž rodinné domky vystřídaly obytné domy. V období druhé světové války tento krok promýšlelo vedení firmy spolu s architekty a urbanisty, proto právě zde vznikla první bytová výstavba u nás – a to ve vysokém standardu. Čtvrť Obeciny je dílem urbanisty Vladimíra Kubečky a architekta Vladimíra Karfíka. Třípatrový dům, v němž se rekonstruovaný byt nachází, pochází z druhé fáze poválečné výstavby (1962).

Druhým principem byl experiment. S materiály, postupy, kombinacemi, nápady. Jeho cílem bylo vyzkoušet si na vlastním bydlení to, co pak bude možné v případě úspěchu aplikovat v dalších zakázkách (autor rekonstrukce je zároveň investorem). Motivací bylo uplatňování požadavku udržitelnosti a recyklace, snížení nákladů a lepší výtvarné řešení. Tento princip vedl například k inovativnímu použití nátěru za kuchyňskou linkou či namísto podlahových lišt nebo k upcyklaci cihel z bouraných příček na obklady stěn, které jsou zároveň odkazem na cihlové fasády charakteristické pro baťovskou architekturu.

Třetím principem pak bylo propojení architektury, místního designu a umění. Architektonické řešení proto od počátku komunikuje jak s obrazy Lenky Výmolové, tak s produkty, jako jsou židle TON, svítidla Bomma SOAP či podnože stolů Master&Master. Obrazy, jež dodávají interiéru duchovní rozměr, zkoumají téma domova a reflektují krajinu Valašska a Slovácka.

V původně třípokojovém bytě o rozloze 68 m² byly učiněny stavební zásahy jako je bourání příček oddělujících kuchyň od obývacího pokoje a zrušení úklidové komory. Zároveň bylo v rámci modernizace nutné stavebně oddělit WC od koupelny, což v bytě daného charakteru požaduje i současná česká norma. Díky těmto zásahům se byt provzdušnil a otevřel, ovšem při zachování dvou oddělených ložnic, a zároveň začal odpovídat požadavkům na vysoký standard současného bydlení. Snaha o prostorovou scelenost vedla také k rozhodnutí o sjednocení všech nadpraží v bytě na jednotnou výšku 2300 mm.

V rodinném prostoru a v ložnici se nachází obklad z pásků nařezaných starých cihel. Znovu použitý materiál z bouraných konstrukcí nejen že přispívá k udržitelnosti, ale je také poctou cihlovým fasádám funkcionalistického Zlína. V koupelně je použit jednoduchý bílý keramický obklad o hraně 100 mm. Díky kombinaci s šedou spárou vznikl výrazný geometrický dekor. Na podlahu koupelny byla použita voděodolná stěrka v šedém odstínu beze spár, aby tento výtvarný prvek nenarušovala. Na ostatních podlahách jsou použity třívrstvé dubové vlysy. Stěna u kuchyňské linky byla nalakována odolným transparentním lakem tak, aby nijak vizuálně nerušila cihlový obklad a další prvky obytného prostoru. Stejným způsobem jsou vytvořeny podlahové lišty. Toto výtvarně čisté řešení nahrazuje nákladné lišty podomítkové. Kuchyně je stejně jako nábytek v celém bytě vyrobena z březové překližky. Tento materiál je ekologičtější a levnější než masiv a dává vyniknout řemeslným detailům jako jsou vyfrézované chytky, zkosení hran a podobně. Jednotlivé funkce/místnosti jsou rozlišeny různou povrchovou úpravou (bílý, transparentní či modrý lak). Překližka je použita i na okenní parapety, neboť umožnila vizuálně čisté řešení tam, kde klasické parapety „s nosem" nevyhovovaly. V chodbičce spojující rodinný prostor s hlavní ložnicí se našlo místo jako pro úklidovou skříň, tak pro knihovnu.

Princip modularity je uplatněn u zasunovacího jídelního stolu, který může obsloužit dva až čtyři stolovníky, či u zásuvné stěny oddělující hlavní ložnici od rodinného prostoru. Snaha o propojení bytu se zelení exteriéru vedla k použití oken od SCHS Stolárny ze Svatého Štěpána, která mají slícované okenní rámy s rámy dovírky a působí velmi čistě. Řada zapuštěných truhlíků s pokojovými rostlinami za kuchyňským ostrůvkem vytváří vizuální bariéru mezi posezením v obývací části a pracovním nepořádkem v kuchyni.

Náklady: 1 700 000 Kč

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy G
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?