70.

Eva Adamova - rekonstrukce nástupišť žst. Adamov

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Václav Kocián
Ateliér HUA HUA ARCHITECTS s.r.o.
Místo realizace Adamov
Investor Sudop Brno s.r.o., A: Kounicova 26 , 611 36 Brno, I: 449 60 417, D: CZ44960417
Dodavatel SWIETELSKY Rail CZ s.r.o., U Nákladového nádraží 3146/6, 130 00 Praha 3, Strašnice
Elektrizace železnic Praha a.s., Náměstí Hrdinů 1693/4a, 140 00 Praha 4
Skanska a.s., divize Inženýrské stavitelství, závod Technologie, Vinohradská 1143/90, 618 00 Brno
Datum dokončení / kolaudace projektu Prosinec 2022
Fotograf Hary Marwell (https://www.ihary.com/)

Místo navrhované stavby se nachází v údolí Adamova, které je charakteristické zejména svým technickým rázem s řadou průmyslových staveb. Údolím protéká řeka Svitava a prochází železniční trať Brno-Česká Třebová. Svahy okolních kopců v místě železniční stanice prudce klesají k řece a jsou hustě zalesněny. Ambicí projektu je vytvořit soudobou inženýrskou stavbu, která reflektuje industriální povahu města Adamov, ale zároveň elegantně spojí a propojí.
Umístění trasy lávky bylo vymezeno stávající výpravní budovu a nově navrhovanou budovu technologie. Jednoduchá forma vnáší klid do již tak různorodé stavební struktury nádraží. Nástup na přístupový chodník je umístěn naproti východu z výpravní budovy. Tímto směrem je orientováno i schodiště, které tak determinuje polohu lávky. Součástí stavby je i řešení veřejného prostoru: předprostoru u vstupů výpravní budovy a budovy technologie, kolem přístupového chodníku a schodiště lávky. Navázání na stávající okolní veřejný prostor je klíčové pro její správnou funkčnost.
Nejcharakterističtějším prvkem nejvýraznější stavby z celého projektu, lávky EVY, jsou příhradové konstrukce. Byla navržena příhrada s diagonálami vytvářející modulovou jednotku ve tvaru X, která dodává celé stavbě jasný čitelný výraz a která se prokresluje v celém návrhu (lavičky, popínavky, apod.).
Přednádražní prostor patří v Adamově k nejvýznamnějším. Návrh navazuje na kvalitní fragmenty veřejného prostoru ve městě a podporuje jednotný design a kontinuitu v používání nadčasových materiálů a forem.
Výsledkem je moderní inženýrská stavba reflektující industriální povahu města Adamov a zároveň má ambici být uživatelky příjemná, kontextuální a lidská.

Klíčem k vytvoření kvalitního návrhu tohoto objektu je bezesporu správné konstrukční a materiálové řešení. Proto od začátku projektu byl celý návrh konzultován s provozovatelem stavby, investorem, statiky a ostatními projektanty. Z jednání vyplynula výhodnost použití ocelových konstrukcí případně v kombinaci u některých částí s železobetonem.
Výsledný návrh tak počítá s následujícími konstrukčními principy: příhradové nosníky, subtilní ocelové konstrukce, železobetonové konstrukce
Segmenty lávky jsou osazeny ve svahu na železobetonový pilon, na nástupištích na železobetonovou konzolu výtahové šachty a v místě přístupového chodníku na svislé ocelové sloupy. Schodiště u výpravní budovy je vyneseno vykonzolovaným posledním segmentem lávky. Příhradové konstrukce schodišť dosedají na železobetonové sokly, které zároveň vytvářejí nástupní ramena. Nejcharakterističtějším prvkem stavby jsou příhradové konstrukce. Vzhledem ke složitosti dispozice stavby (různé délky polí lávky, členění stěn příhradovin vstupy do výtahů, na schodiště, přístupový chodník, apod.), byla navržena příhrada s diagonálami vytvářející modulovou jednotku ve tvaru X, která dodává celé stavbě jasný čitelný výraz a která se prokresluje v celém návrhu (lavičky, popínavky, apod.). Pochozí plochy jsou tvořeny železobetonovou deskou vybetonovanou do ztraceného bednění z trapézových plechů. Nášlapnou vrstvu betonů chrání speciální barevná stěrka s protiskluzným vsypem. Zastřešení nástupišť plynule navazuje na konstrukci schodišť, která je zakončena vodorovnou vykonzolovanou stříškou. Zastřešení navazuje na konstrukci schodišť zejména barevnostním a materiálovým provedení a také plynulým navázáním středového pruhu na vykonzolovanou stříšku schodišťové konstrukce.
Základní princip architektonického ztvárnění výpravní a technologické budovy spočívá ve sjednocení jejich vnějších obálek. Vzhledem k tomu, že výpravní budova je stávající, tak jí budova technologie podřizuje svoji hmotu a tvar a to i v detailech jako jsou sokly, tvary říms, sklony střech, apod. Ke stejnému sjednocení došlo také při volbě materiálů, jako jsou střešní krytina, klempířské výrobky, omítky, atd.
Pouze výpravní budova naznačuje svoji větší důležitost zdůrazněním okenních otvorů šambránami v lehce jiném odstínu omítky než navazující fasáda. Povrch skel lávky tvoří dichroická folie vytvářející speciální duhový efekt. Čelo lávky u výpravní budovy zakončuje sklo s vypískovanou mapou Adamova.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?