Jména autorů |
Ing. arch. Anna Nesvadbová, Ing. arch. Jan Janoušek, Ing. arch. Kateřina Mašková, HIP: Ing. Pavel Brázda Ph.D. |
Ateliér |
VPÚ DECO PRAHA a.s. |
Místo realizace |
alej Svobody 1165/76
323 00 Plzeň |
Investor |
Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Plzni
alej Svobody 1165/76, 323 00 Plzeň |
Dodavatel |
Gemo a.s.
Dlouhá 562/22, 779 00 Olomouc, Lazce |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Červen 2022 |
Fotograf |
Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Plzni, Gemo a.s., VPÚ DECO PRAHA a.s. |
Hlavní ideou bylo navrhnout kompaktní dům, který má veškeré části fakulty včetně menzy a děkanátu pohromadě, čímž se zruší neefektivní přejíždění studentů i pedagogů po jednotlivých ústavech rozptýlených po celé Plzni. Uvolnili jsme tak místo pro vznik parkově upravené plochy pro studenty i občany Plzně, jež toto území mohou využít k procházkám či krátit si cestu do nemocnice. Prostupnost dříve zanedbaným územím pro nás hrála i důležitou roli v orientaci budovy. Hlavní vstup jsme doplnili 2. jižním, který celý areál propojí po pěší ose s centrem Plzně a navazuje na zmíněnou zeleň. Křídla domu jsou zkosena, jednotlivá podlaží na jihu ustupují a sledují tak přirozený tvar stávajícího terénu, do kterého jsme chtěli co nejméně zasahovat. Celá hmota domu se tím odlehčila a přirozeně začlenila do okolí. Naopak čelní strana uzavírá akademické náměstí a je umocněna vertikálním rizalitem zdůrazňujícím významnost budovy a vstup do ní.
Barevné řešení interiéru jako součást orientačního systému je protipólem střídmé barevnosti fasády. Barvy rovněž odkazují na základní funkci budovy a známé Komenského heslo „Škola hrou“. Důležitá je pravdivost a stálost užitých materiálů-trend soudobé architektury.
Hlavní motivem je schodiště s barevně proskleným zábradlím postupně se měnícím dle daného podlaží. Vytváří snadno zapamatovatelný prvek s přidanou uměleckou hodnotou.
Díky těmto principům jsme se snažili, aby se studenti připravující se na náročné povolání lékaře, pedagogové a další lidé v domě cítili dobře, aby je takto vytvořené prostředí inspirovalo a pomáhalo je provázet během dlouhého studia v pohodě, bez jakýchkoliv obtíží a nástrah. Naším cílem bylo vytvořit vzdělávací centrum, které by nejen svým vybavením, ale i formou a prostředím mohlo obstát v evropském i světovém měřítku.
Objekt je rozdělen dilatační spárou na tři celky:
– hlavní loď ve směru východ – západ + kolmé SV křídlo ústavů na které navazuje kruhová rampa sjezdu do podzemních garáží, + kolmé SZ křídlo přednáškových sálů
– jihovýchodní křídlo ústavů propojené spojovacím můstkem s budovou UniMeC I.
– jihozápadní křídlo, v němž je umístěná menza a děkanát.
Objekt je založen na základové desce podpírané velkoprůměrovými pilotami umístěnými pod sloupy, pod obvodové a vnitřní nosné stěny. Základová deska je navržena jako bílá vana.
Konstrukce spodní stavby je železobetonová, monolitická, realizovaná jako bílá vana. Obvodové stěny jsou provedeny v tl. 300 mm, vnitřní mají 250mm. Stropní desky jsou po obvodě vetknuty do stěn suterénu. Nad sloupy jsou desky zesíleny hlavicemi pod spodní líc desek, některé sloupy, které z dispozičních důvodů nenavazují mezi horní a spodní stavbou jsou vynášeny železobetonovými průvlaky v 2.PP. Povrch desek, který je přímo pojížděn motorovými vozidly, je ošetřen epoxidovými stěrkami proti účinku vody odkapávající z vozidel.
Přístup do suterénu zajišťují schodiště a výtahy. Vjezd do garáží je na úrovni 2. PP, přes točitou vjezdovou rampu s železobetonovou konstrukcí.
Horní stavba objektu je monolitická železobetonová. Sloupy jsou s rozšiřujícími hlavicemi. Zastropení poslucháren je realizováno prefabrikovanými vazníky a filigránovými deskami se spřahující dobetonávkou.
Obvodové sloupy jsou součást fasády. Nadpraží a parapety okenních otvorů tvoří rámové příčle, které jsou ztužujícím obvodovým prvkem a podepírají po obvodě stropní desky, které jsou nad vnitřními sloupy zesíleny hlavicemi.
Fasáda je keramická s tepelnou izolací a provětrávanou mezerou, technické zázemí v 1.PP je provedeno kontaktním zateplovacím systémem.
Vertikální komunikaci v objektu zajišťují schodiště a výtahy umístěné do jader, která společně s fasádními rámy zajišťují vodorovnou tuhost jednotlivých částí objektu. Schodišťová ramena jsou prefabrikovaná. V menze je propojení výškové úrovně s bufetem zajištěno pomocí ocelového proskleného schodiště.
Horní světlík nad objektem je vynesen ocelovou konstrukcí.
Konstrukce spojovacího krčku mezi předchozí etapou a novým objektem je lehká ocelová, uložená na sloupy a nový objekt.
Před západní fasádou je nad zásobovacím prostorem menzy provedena ocelová lávka pro zajištění úniku z objektu, podjezd HZS a propojující objekt s pobytovým parterem.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|