Jména autorů |
doc. Ing. arch. Jiří Buček |
Ateliér |
SIAL architekti a inženýři spol. s r.o. Liberec |
Místo realizace |
Jasná, Slovensko |
Investor |
Tatry Mountain Resorts, a.s. |
Dodavatel |
Desať s.r.o., Doppelmayr Seilbahnen GmbH, Wieden s.r.o. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Listopad 2022 |
Fotograf |
Marek Hajkovký |
Návrh urbanistického a architektonického řešení vychází z celkové koncepce rozvoje lyžařského střediska Jasná. Návrh řeší vzájemné propojení lyžařských sjezdových tratí v lokalitě Chopok - sever a nástup z ubytovací oblasti Centra východ. Trasa nové kabinové LD je volena s ohledem na návaznosti pohybu lyžařů na stávající lanové dráhy, navrhovaná lanová dráha je jedním z hlavních prvků vertikální dopravy lyžařů na severní a jižní stranu Chopku.
Krystalická forma dolní stanice lanové dráhy a servisní objekt hmotově navazuje na západně položené Centrum Východ. Jedná se o objekt se třemi nadzemními podlažími. Spodní dvě podlaží slouží technickému a skladovému zázemí a parkingu. Třetí podlaží je tvořeno dojezdovou plošinou s nástupní stanicí lanové dráhy, depem a objektem pro obsluhu. Celá technologie lanové dráhy včetně parkování kabin je zastřešena ocelovou konstrukcí s lomenou střechou, transparentní opláštění doplňuje grafický potisk skleněné fasády a nasvětlení objektu.
Spodní stanice lanové dráhy a obslužný objekt hmotově navazuje na západně položené Centrum Východ. Jedná se o objekt se třemi nadzemními podlažími. Spodní dvě podlaží slouží technickému a skladovému zázemí a pro parking. Třetí podlaží je tvořeno dojezdovou plošinou s nástupní stanicí lanové dráhy, depem a objektem pro obsluhu. Celá technologie lanové dráhy je zastřešena ocelovou konstrukcí s lomenou střechou.
Na horní plošinu bude vstup již lyžujících lyžařů ze sjezdové tratě Biela Púť, která bude na dojezdu výškově upravena tak, aby byl umožněn vjezd lyžaře přímo na terasu (úroveň 1 119,0).
Disposičně je objekt řešen jako trojtrakt. Jako vertikální komunikace slouží vnitřní trojramenné schodiště a nákladní výtah, které propojují sklady a technologii ve spodních podlažích s nástupní stanicí na dojezdové plošině v 1.np. V 1.pp se nachází sklady gastroprovozu (sklad zeleniny, nápojů, mrazicí boxy), technologie chlazení, kancelář skladníka a odpadové hospodářství. Přístup do skladů je z východní strany objektu zajištěn nakládacím prostorem. V mezipatře se nachází zázemí pro zaměstnance (šatny, umývárny, noční místnost a kuchyňka s jídelnou), sklady a část infra. Na úrovni 1.np se nachází dojezdová plošina a nástupní stanice lanové dráhy. V návaznosti na nástupní místo je umístěn velín a výstup z vertikální komunikace. Součástí technologie lanové dráhy je i odstavné depo pro kabiny a kontrola závěsů.
Parking pod dojezdovou plošinou je dvoupodlažní, přičemž každé patro je odděleně přístupné z východně ležící komunikace. Celkem parking zahrnuje 58 míst, z toho 3 místa budou pro zdravotně postižené osoby. Přes spodní podlaží je umožněn vjezd k čerpací stanici a stávající trafostanici.
Použité materiály vycházejí z materiálů v daném území typických a propojují tak objekt s budoucím Centrem Východ a dalšími navazujícími objekty v jeden celek. Hmota 1.pp a mezipatra se chová jako pevný a masivní sokl. Toto působení je podpořeno použitím kamenného obkladu z metalické ruly ve formě kyklopského zdiva. Konstrukce parkingu je z pohledového betonu. Nad rovinu dojezdové plošiny na úrovni 1.np vystupuje lomená a výrazně prosklená hmota kryjící celou technologii nástupní stanice lanové dráhy.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
C
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|