Jména autorů |
MArch Ing. arch. Ing. Jiri Uran Vitek, Ing. arch. Michal Mačuda, Ing. arch. Kristýna Uhrová, Anastasiia Lediuk |
Ateliér |
ICE Architects |
Místo realizace |
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
17. listopadu 2
110 00 Praha 1 |
Investor |
ICE Industrial Services a.s. |
Dodavatel |
ICE Industrial Services a.s. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Říjen 2022 |
Fotograf |
AlexShootsBuildings |
Dnešní svět lze chápat jako neustálou změnu. Některé jsou tak závažné, že se nedají přehlédnout a ignorovat. Jako třeba kůrovec nebo válka. Byli jsme zvyklí, že na stavbách pracují ukrajinští muži. Už ne. Musí bránit své domovy, a tím možná i naše domovy.
Objekt Between Conflicts, který jsme vystavili v zahradě Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, vychází z modulového systému prvků. V rámci výstavního pavilonu byl objekt kontextualizován a upraven tak, aby referoval k obranným stavbám, ale zároveň reagoval na architektonický a sociálně politický kontext.
Základní prvky našeho systému Modesty byly doplněny vysoce artikulovanými stěnami vlnité struktury, které tak propojovaly stavbu s okolní zahradou. Vlnité stěny reagovaly na blízkou kašnu, rozehrávaly prostor a díky možnostem 3D tisku vytvářely tvary, které by jinou technologií byly těžko dosažitelné.
Stropy byly doplněny patterny, které vycházely ze strukturální analýzy a zobrazují principy stress lines. Na podlaze jsme vytvořili patterny vycházející z princip jenž je založen na vyplnění tvaru křivkou pomocí růstového algoritmu. Na stěnách byly použity patterny generované pomocí AI. Naším konceptem bylo ověřit si možnosti informované plochy a intarzie do 3D tištěného betonu. Obrázky z AI vygenerované podle věty “Ukrajinské děti ukrývající se v lese malované Gustavem Klimtem a Mikolášem Alšem“ byly převedeny na data, která následně informovala tiskové dráhy. Na každý panel jsme použili jiná data a obrázky. Ověřili jsme si tak, že vcelku jednoduše lze mít každý panel jako originál, což podporuje základní tezi 3DCP, neboť se jedná o tzv. mass customization. Pavilon byl následně osazen v zahradě UMPRUM, tak aby reagoval na základní průhledové osy, objekt tak dobře zapadl do svého kontextu.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|