42.

Mezi Konflikty

Kategorie projektu ‐ Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v architektuře

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů MArch Ing. arch. Ing. Jiri Uran Vitek, Ing. arch. Michal Mačuda, Ing. arch. Kristýna Uhrová, Anastasiia Lediuk
Ateliér ICE Architects
Místo realizace Uměleckoprůmyslové museum v Praze
17. listopadu 2
110 00 Praha 1
Investor ICE Industrial Services a.s.
Dodavatel ICE Industrial Services a.s.
Datum dokončení / kolaudace projektu Říjen 2022
Fotograf AlexShootsBuildings

Dnešní svět lze chápat jako neustálou změnu. Některé jsou tak závažné, že se nedají přehlédnout a ignorovat. Jako třeba kůrovec nebo válka. Byli jsme zvyklí, že na stavbách pracují ukrajinští muži. Už ne. Musí bránit své domovy, a tím možná i naše domovy.

Objekt Between Conflicts, který jsme vystavili v zahradě Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, vychází z modulového systému prvků. V rámci výstavního pavilonu byl objekt kontextualizován a upraven tak, aby referoval k obranným stavbám, ale zároveň reagoval na architektonický a sociálně politický kontext.

Základní prvky našeho systému Modesty byly doplněny vysoce artikulovanými stěnami vlnité struktury, které tak propojovaly stavbu s okolní zahradou. Vlnité stěny reagovaly na blízkou kašnu, rozehrávaly prostor a díky možnostem 3D tisku vytvářely tvary, které by jinou technologií byly těžko dosažitelné.
Stropy byly doplněny patterny, které vycházely ze strukturální analýzy a zobrazují principy stress lines. Na podlaze jsme vytvořili patterny vycházející z princip jenž je založen na vyplnění tvaru křivkou pomocí růstového algoritmu. Na stěnách byly použity patterny generované pomocí AI. Naším konceptem bylo ověřit si možnosti informované plochy a intarzie do 3D tištěného betonu. Obrázky z AI vygenerované podle věty “Ukrajinské děti ukrývající se v lese malované Gustavem Klimtem a Mikolášem Alšem“ byly převedeny na data, která následně informovala tiskové dráhy. Na každý panel jsme použili jiná data a obrázky. Ověřili jsme si tak, že vcelku jednoduše lze mít každý panel jako originál, což podporuje základní tezi 3DCP, neboť se jedná o tzv. mass customization. Pavilon byl následně osazen v zahradě UMPRUM, tak aby reagoval na základní průhledové osy, objekt tak dobře zapadl do svého kontextu.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?