21.

Expozice Na jevišti světa - J. A. Komenský

Kategorie projektu ‐ Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v architektuře

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. arch. Tomáš Horalík, Ing. arch. Denisa Kyselicová
Ateliér Horalík Ateliér + A77
Místo realizace Muzeum Jana Amose Komenského

Přemysla Otakara II. 37
688 12 Uherský Brod
Investor Muzeum Jana Amose Komenského
Dodavatel Art Consultancy, s. r. o. - MgA. T. Skalík
Datum dokončení / kolaudace projektu Březen 2022
Fotograf Martin Zeman

Vizuální koncept stojí na jednoduchosti kontrastu mezi starým a novým, černým a bílým. Výstava se musela vyrovnat s nevyzpytatelnou členitostí domu, původně součástí barokního opevnění města. Bludiště různě rozlehlých a vysokých místností protínaných schodišti tvůrci zpřehlednili jasnými hranicemi mezi historickým domem a výstavními prvky.

V zásadě platí, že co je nové, to je černé. Temná barva evokuje neradostný průběh Komenského života (emigrace, zničení životního díla při požáru, rodinné tragédie), a vytváří kontrast s historickou budovou Muzea, která je ponechána v bílé barvě. Do výstavy vstupujeme černým tunelem a kráčíme jeho vnitřkem kolem zastávek (bílých kójí vystupujících po obou jeho stranách), které nemapují Komenského život chronologicky, ale věnují se jeho celkovému odkazu, kontextu doby, významu jeho myšlenek pro lidstvo. Součástí jsou i interaktivní prvky pro děti a dospělé. Nejdramatičtějším místem této části výstavy je audio-vizuální instalace zobrazující požár v Lešně. Tvůrci využili historický mandl, který musel v prostoru zůstat, coby projekční plochu požáru města, umístili do něj ohořelé knihy a celému prostoru přidali na rozměru umístěním velkoplošného zrcadla.

První části expozice se věnuje Komenského životu, druhá se naopak soustředí na Komenského vztah k víře. V původní obranné věži je tak umístěna expozice o Komenského nejznámější knize „Labyrint světa a Ráj srdce.“ Černé místnosti vévodí bílý 3D model Labyrintu světa, vytvořený na základě Komenského nákresů. Na model se ze čtyř projektorů promítají výjevy z knihy: cesta Poutníka, kterému se Město (Svět) na první pohled jeví jako krásné, ale při bližším pohledu rozeznává všechnu jeho bídu. Vysvobození najde ve svém Srdci, kde k němu promluví Bůh.

V poslední části výstavy může návštěvník upokojit svou „skoro bezednou hlubinu lidské mysli.“ Tvůrci ji věnovali Komenského myšlenkám a dílu. Část věnovaná knihám se dělí na tři propojené místnosti zasvěcené jeho pedagogickému, teologickému a filozofickému dílu. Knih se týká také odbočka do „tiskařské dílny“, kde si návštěvník může sám vysázet vlastní tisk na pohlednici nebo záložku do knihy. Poslední část je pak věnována myslitelovu odkazu; ukazuje různé interpretace jeho díla či jak se Komenský otiskl v humoru. Časová rovina budoucnosti se tu odlišuje i vizuálně – ocitáme se v prostředí s futuristicky kovovými obklady, kde nad hlavou vidíme model Sluneční soustavy i s planetkou „Komensky“ objevenou v roce 1970.

Do interiéru historické budovy Muzea jsou vloženy prvky expozice. Většina je koncipována z dřevěných deskových materiálů. Výjimkou je zaklenutý tunel, který je vyroben ze sádrokartonu.
Stávající stěny prostor jsou ošetřeny proti vlhkosti a nově vymalovány. Vytápění je provedeno přiznanými designovými otopnými tělesy. Kompletně nové jsou pak elektroinstalace.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy D
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?