Jména autorů |
Michal Kutálek |
Ateliér |
Next Level Studio |
Místo realizace |
Zámek Kinských ve Valašském Meziříčí
Zámecká
Valašské Meziříčí |
Investor |
Muzeum regionu Valašsko, p.o.
Horní náměstí 2
Vsetín, 755 01 |
Dodavatel |
Full Capacity |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Leden 2022 |
Fotograf |
Martin Kocich |
Rozsah architektonických prací spočíval v navržení interiérů expozice „Krajina v lidech - člověk v krajině“, čtyř sálů pro pořádání dočasných výstav, edukační místnosti, herny a místnosti pro vystavení dobového obchodu.
Architektonické intervence byly vzhledem k povaze památkově chráněného objektu poměrně limitovány. Pro expozici bylo vyčleněno 6 nevelkých místností. V každé z nich bylo nutno respektovat požadavky památkové péče na zachování a obnovení historických omítek, barevnost výmalby, dřevěné podlahy a také zachování historických kamen. Z tohoto důvodu byly navrženy sádrokartónové předstěny, které odcloňují pohled, umožňují zakonzervování historických kamen a současně poskytují prostor pro prezentaci stálé výstavy.
Hlavní ideovým záměrem expozice je představit návštěvníkům bohaté historické vazby mezi člověkem a specifickými přírodními podmínkami krajiny Valašska a její postupnou kolonizací. Krajina a život v ní formovala člověka, jeho zvyky a zemědělsko-hospodářské postupy. Současně tak člověk svým působením formoval po tisíciletí i krajinu.
V souladu s domluvou s kurátory výstavy jsou v expozici použity exponáty spíše ve skromném množství. K prezentaci tak slouží především soudobé audio-vizuální prostředky. Experimentujeme s netradiční prezentací informací zapomocí mnoha krátkých animovaných sekvencí, které jsou zaměřeny na klíčové informace. Jsou aktivovány pohybem návštěvníků, lze je ale spouštět i dotykovým tlačítkem. Po ukončení sekvence animací, jsou na širokoúhlých projekčních plochách zobrazovány grafické widgety s krátkým vysvětlujícím popisem. Velká pozornost byla věnována optimalizaci časování zohledňující dětské návštěvníky. Projekční plocha je tak na rozdíl od tradiční tištěné grafické prezentace využívána pro mnohonásobné zobrazení informací. Tištěná grafika je v celé expozici omezena jen na popisky k exponátům.
Stálá expozice je zahájena krátkým úvodním filmem, který obecně představuje krajinu Valašska. Návštěvník následně vstupuje do místnosti věnované nejstaršímu období koexistence člověka a krajiny - období neolitu.
Období středověku, je vedle animovovaných sekvencí, prezentováno prostřednictvím velkorozměrné vitríny - „Řez odpadní jámou“, kde jsou vystaveny dobové artefakty.
Plochou největší - střední sál, je věnován hlavnímu zážitkovému exponátu – „Vstup do digitální krajiny“. Zapomocí 18 projektorů jsou promítány záběry krajiny Valašska. Video je doplněno o zkomponované zvuky krajiny i města, včetně úkázky lidové hudby. Projekční plochou se stávají pohyblivé plastové terče, které postupně stoupají z horizontální do vertikální polohy. Díky pružné konstrukci je možné mezi terči procházet. Návštěvník je tak zcela vnořen do zdigitalizované krajiny Valašska. Pro umocnění vizuálního efektu je protější stěna navržena ze zrcadlové plochy. Ta je vzhledem ke svému rozměru provedena ze zrcadlové fólie Barrisol. Z důvodu nemožnosti kotvení do stropní konstrukce byla pro zavěšení projektorů vložena dřevěná trámková konstrukce. Do konstrukce stropu byla zapuštěna VZT jednotka. Osvětlení je regulováno s ohledem na maximální vyznění projekčních ploch. Na konstrukci terčů těsně navazují vitríny a projekce věnované barokní krajině.
Dále je prezentováno 19.století, které bylo významné především výrazným odlesněním z důvodu rozmachu sklářské výroby. Tato situace je vedle animací prezentována vystavením jedné levitující sklenice nad hromadou kmenů. Tento výjev demonstruje potřebnou spotřebu energie na výrobu jedné sklenice.
Závěr expozice je pojednán jako shrnutí představených historických období zapomocí videomappingu na interaktivní 3D model krajiny Valašska. Doplňující informace jsou prezentovány na přilehlé projekci. Expozice je doplněna o dotykové obrazovky, které obsahují vědomostní kvízy, hry a další doplňující informace. Současně byly navrženy sály pro konání krátkodobých výstav s vitrínami a výstavními korpusy, osvětlením. Řešené prostory doplňují edukační místnost pro lektory a herna.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|