244.

Hodinářství Bechyně - butik Hradec Králové

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. arch. Petr Plíhal Levý, Ing. Kateřina Plíhalová, Ing. arch. Martin Poledníček, Stanislav Janíček
Ateliér TAKAFATA s.r.o.
Místo realizace Karla Tomana 46/6, 500 03 Hradec Králové
Investor Hodinářství Bechyně s.r.o., V Jámě 699/1, 110 00 Praha 1 - Nové Město
Dodavatel SWIETELSKY stavební s.r.o., odštěpný závod Pozemní stavby STŘED, oblast Hradec Králové, Bratří Štefanů 499, 500 03 Hradec Králové
Datum dokončení / kolaudace projektu Srpen 2022
Fotograf Monika Řeháková

„Vše je na svém místě.“ Tak lze popsat záměr úpravy interiéru obchodní jednotky v renesančním památkově chráněném městském řadovém domě v historickém centru Hradce Králové.

Koncepce interiéru nového butiku Hodinářství Bechyně vychází z myšlenky zachování ducha místa, kterého je možné v prostoru bytostně vnímat. Důležitou úlohu v tomto hraje historická substance původních dochovaných konstrukcí na nepravidelném půdorysu a citlivé provedení současných konstrukcí z poslední 20 let staré rekonstrukce domu. Naše intervence se odvíjí od základní stránky bytí člověka ve světě, kterou vnímáme jako možnost identifikace (myšleno s místem) a orientace.
Orientace v prostoru je v návrhu podpořena nepravidelnou (téměř neznatelnou) enfiládou a hierarchickým řazením místností známým ze šlechtických sídel, kdy je host nejprve uveden do vstupních prostor a postupně prochází stále důležitějšími prostory. V našem případě vznikl jasně ohraničený vstupní prostor oddělením zázemí zaměstnanců ve stávajících vstupních prostorách a pohled je tak přirozeně veden logem HB umístěným na protější stěně u recepce za prosklenými dveřmi v první části prodejny. Směr pohybu plynule pokračuje hlouběji do domu úzkým průchodem, ve které jsme servisní část co nejvíce potlačili. Úzká spojovací chodba tak umocňuje otevření hlavního prostoru osluněného třemi francouzskými okny. V prostoru je jasně patrná osová symetrie, kterou zbytečně neporušujeme, ale naopak umístěním jednotlivých prvků podporujeme. Porušení symetrie může být použito k vyvolání napětí, ale v našem případě se naopak soustředíme na klid a harmonii.
Identifikaci s místem umocňujeme zvolením takových prvků v interiéru, které nejsou replikami historických řešení, ale nejsou ani prvoplánově moderní a od historického prostředí odlišné. Námi zvolené řešení má vyvolat spokojený pocit, že je vše "na svém místě". První část prodejny má v sobě jistou galerijní strohost, kdy se návštěvník začne soustředit na vystavená díla a následně je uveden do hlavního prodejního prostoru, který je naopak velkorysý, vřelý, méně formální a nabízí i pohodlí k rozmýšlení nad hodinářským uměním.

Butik se nachází v přízemí památkově chráněného renesančního řadového měšťanského domu v historickém centru Hradce Králové přiléhající k Velkému náměstí a stojícímu naproti katedrále sv. Ducha v ulici Karla Tomana, č.p. 46/6.

Řešená obchodní jednotka se nachází v 1.NP ve třech okenních osách a prochází celou hloubkou traktu od uliční (severní) fasády k dvorní (jižní) fasádě. V 1.NP se mimo obchodní jednotku nachází komunikační prostor, schodiště vedoucí do nadzemních podlaží a schodiště vedoucí do suterénu.
Památková ochrana se týká zejména stávajících nosných zdí, klenebných konstrukcí s dochovanou výmalbou a stropních trámů. Podlahové konstrukce, interiérové prosklené příčky, výkladce, vstupní dveře a francouzská okna jsou již novodobá.
Záměrem bylo minimalizovat stavební úpravy tak, aby prostor vyhovoval estetickým, bezpečnostním a uživatelským nárokům. Byly realizovány nové výkladce a vstupní dveře, nové bezpečnostní prvky, upravena jedna toaleta na technickou místnost a druhá toaleta dispozičně. Původní prosklená dělící stěna byla nahrazena novou a dveře do zázemí byly nahrazeny za méně nápadné. Byla provedena nová elektroinstalace včetně rozvodů slaboproudu, PZTS a kompletně nové osvětlení. V průběhu realizace se také ukázala potřeba sanovat část omítek v hlavním sále.
Interiér je dotvořen truhlářskými výrobky v jednotném dekoru a s jednotným detailem, kde hlavní roli hraje dubová dýha sesazená v diagonálních vzorech v kombinaci s bronzovým rámováním a čalouněním světle béžovou usní. Barevný akcent je doplněn královskou modří.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?