215.

Pavilon E Kaštanová

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. arch. Tereza Ježková, Ing. arch. Martin Štěpánek, Ph.D.
Ateliér atelier nolimits
Místo realizace Kaštanová 515/125a Centrum bydlení a designu Kaštanová Budova E, 620 00 Brno
Investor Ello, s.r.o., Centrum bydlení a designu Kaštanová;
Dodavatel LP Staving, s.r.o.
Datum dokončení / kolaudace projektu Leden 2022
Fotograf Lukáš Legi, Petr Šmídek

Centrum bydlení a designu je zastavěným a velmi vytíženým prostorem. V území se střídá původní i nová zástavba showroomů a halových skladovacích objektů. Za dobu existence Centra došlo k jeho výraznému rozvoji, čímž vznikla potřeba vybudovat nový objekt. Pavilon E je usazen na zbytkovou plochu mezi stávající haly a showroomy, uprostřed parkoviště a manipulačního prostoru. Zadáním bylo navrhnout stavbu s výrazově a materiálově netradičním řešením, která dokáže zaujmout a nadchnout.

Při návrhu jsme vycházeli z prostředí místa stavby. Jeho nestejnorodost a komplikovanost nás vedla k formě, kterou jsme navrhli. V areálu jsme neměli na co navázat, proto jsme se rozhodli odlišit a trochu odvázat. Navrhli jsme halu, která nevypadá jako hala, navrhli jsme okna, která nejsou vidět. Mírně vykonzolovaná loď druhého podlaží nad proskleným nárožím budí dojem, jako by se vznášela.

Předsazená perforovaná fasáda ze stříbrného plechu opticky sjednocuje fasádu, která je pod ní členěna okny do showroomu, administrativní části a skladu. Perforace zajišťuje dostatek světla v interiéru. Zlaté obklady podhledu a rámování vstupů do showroomu navazují na design hlavního showroomu v Centru.

Dispozičně je pavilon E je navržen jako skladovací hala s administrativní vestavbou, a provozně odděleným dvoupodlažním showroomem v nárožní hmotě. Společně s novým objektem došlo i k úpravě přiléhajícího parkoviště. I zde je pracováno s podobnými křivkami jako u stavby.

Jedná se o jednopodlažní halový objekt je půdorysného tvaru obdélníku s oblými částmi různých poloměrů 41,63 x 14,18m s výškou atiky 10,2 m a výškou pod vazníkem 8,35 m. Hala je navržena jako jednoduchý objekt montovaný z ŽB prefabrikovaných prvků, půdorysný tvar je přizpůsobený tvaru pozemku a dále respektuje stávající ochranná pásma inženýrských sítí. Hala je opláštěná panely s minerální plstí tl.150 mm. Na objektu je ve výšce +4,2m zavěšená předsazená perforovaná fasáda. Střešní izolační plášť je skládaný s vnitřním odvodněním. Založení je navrženo hlubinné na vrtaných plovoucích pilotách s monolitickými hlavicemi pro kotvení ŽB sloupů, s obvodovými ŽB prahy.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy B
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?