202.

Interiéry vily Wellnerova

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Jana Trundová / mimokolektiv
Ateliér
Místo realizace Wellnerova 19, Olomouc 779 00
Investor Mgr. René Mohyla
Dodavatel Eurogema a.s., Heinz-Elektro s.r.o., Truhlářství Látal, Heybay Point s.r.o., Sosone a plody.work, Still Parkett, Flode, Kamenictví Sedláček, Kovostudio Morkes, Slezákovy Závody, Dorsis, Krásné schody - Petr Hampl, Delta light, Preciosa, Bomma, Lasvit, Jiří Krejčiřík, SPD koupelny, Konsepti spol. s.r.o., Design Propaganda s.r.o., Edel, Diamond Design Praha, Rency
Datum kolaudace projektu Listopad 2021
Fotograf

“Pocta funkcionalismu, elegance, vtip a současný český design. Návrh interiéru vily z roku 1933 vytváří současné bydlení pro osmičlennou rodinu s odkazem na 30. léta.”

Wellnerova vila se nachází nedaleko od olomouckého centra a podle záznamů historika profesora Pavla Zatloukala je autorem významný architekt a urbanista Bohuslav Fuchs. V 90. letech prošla vila proměnou, která příliš respektu pro původní podobu neměla a zcela odcizila domu jeho funkcionalistickou identitu.
Jedním z hlavních motivů rekonstrukce bylo pro současného majitele Mgr. Reného Mohylu právě navrácení její původní podoby a tak došlo i k tomu, že když započali naše společné práce na interiéru a přišla jsem poprvé v listopadu 2019 na stavbu, z vily zůstalo jen přízemí a dům se stavěl cihlu po cihle nazpět.
Původní vila byla pro velkou rodinu malá, a to přestože byla od počátku zamýšlena jen pro 6 členů domácnosti. Vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB.
K návrhu interiéru jsem přistupovala s respektem k funkcionalismu a užitému umění 30. let. Přeci jen, navrhovat interiér Fuchsovy vily, ve mně vyvolávalo od počátku jistý pocit zodpovědnosti. Největší důraz jsem kladla na detail a atypickou, autorskou výrobu. Hledala jsem spojitosti mé tvorby a funkcionalismu. Do vily jsem implementovala prvky minimalismu a následně úmyslně narušovala jejich harmonie, experimentovala a vytvářela různá překvapení či vtipy. Jak tomu bylo i ve funkcionalismu, nebála jsem se použití sytých barev a výrazných struktur kamene, kterých se ve vile použito hned 8 druhů. Jsou to s výraznou ořechovou a jasanovou dýhou a terrazzem, až na 2 výjimky, jediné použité vzory v domě. Při navrhování jsem držela pravdivost použitých materiálů a struktur.
V tvarosloví navržených nábytků a ostatních prvků jsem za účelem změkčení prostor používala mnou oblíbené zaoblení. Pro vytvoření pohybu a rytmu tomu bylo použití opakující se gradace hmot doprovázené jednoduchými liniemi. I idea gradace vychází z motivů skládání hnízdových stolků a je vidět třeba na návrhu krbu a červeného jídelního stolu. Celým domem pak prochází motiv ohybu funkcionalistické trubky, pro dospělé v chromu, pro děti v barvách. Další navržené interiérové prvky navazují také i na umělecké předměty v domě. Abnormální množství atypů, repasované nábytky a osvětlení zajišťovali zejména lokální výrobci.

Původní vila byla pro velkou rodinu malá, a to přestože byla od počátku zamýšlena jen pro 6 členů domácnosti. Vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB. Dnes žije ve vile 8 členů domácnosti z toho 6 dětí, vila má celkem 4 obytná podlaží, 2 děti musely do pokoje přijmout mladšího sourozence a projekt se pod rukama měnil. V přilehlé přístavbě je pak situována garáž a wellness s bazénem a saunou.
Majitel domu René Mohyla měl před naší spoluprácí již zakoupené některé funkcionalistické kousky, které jsme selektovali. Na výběru umění se podílel kurátor a historik Mgr. Jan Kudrna.
Pro dům byla vytvořena vizuální identita od olomouckého grafického studia Rency, se kterou jsem dále pracovala a navržené grafické prvky jsem použila na mřížky pro vzduchotechniku nebo krb, dále je aplikovala je do terrazza.
Pro červenou koupelnu v dětském patře vzniklo speciální terrazzo, které neobsahuje kámen, ale sklo, aby terrazzo bylo dostatečně červené a ladilo k ostatním prvkům. Na míru jsou v dětských koupelnách odlitá z terazza i umyvadla.
V bazéně se nachází speciální mlžící systém na míru pro květiny/parožnatky.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy B
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?