222.

Školící centrum Budvar

Kategorie projektu ‐ Interiér

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing.arch Luka Krizek, Ing. Radek Blaha, IO Studio
Ateliér
Místo realizace Karolíny Světlé 512/4, 370 04 České Budějovice 3
Investor Budějovický Budvar, národní podnik
Dodavatel Demostav, spol. s r.o., Masarykova 35, 373 41 Hluboká nad Vltavou
Datum dokončení / kolaudace projektu Leden 2021
Fotograf

Školící centrum se nachází v jedné z mála původně dochovaných historických budov pivovaru Budějovického Budvaru. Objekt z přelomu minulého století uzavírá hranice areálu pivovaru. Budova původně sloužila jako pivovarský hostinec, následně jako univerzální prostor pro vnitřní potřeby pivovaru a v poslední dekádě nebyl příliš využíván. Z původního interiéru se nedochovaly žádné architektonicky cenné prvky. Cítili jsme silnou potřebu navrátit objektu původní důležitost, aby byla zachována dějinná linie. Proto jsme se pokusili vnést do soudobého interiéru dotek historie pomocí několika historizujících prvků.
Prostor je navržen k široké škále využití. Od školící a přednáškové funkce, přes možnost organizovat v prostoru společenské akce, či doplňkově využívat prostor k běžnému restauračnímu provozu. Převládající funkcí je však edukace a prezentace značky Budvar. Tato různá využití nutí investora k neustále potřebě měnit rozmístění nábytku v prostoru. Podmínkou z jeho strany proto bylo použití omezené škály mobiliáře, který lze lehce přesouvat.
Tvarovým prostředkem nám měl být jeden typ stolu a židle a nic víc.

Výše uvedené limity nás přiměly k odvrácení se od běžných postupů při navrhování restaurací, jako např. využití výškových a prostorových předělů, či použití různých typů mobiliáře. Zadání nebylo vůbec snadné, nebot’ z něho vyplývalo řešení blížící se svojí utiluitárností a strohostí běžným veřejným stravovacím zařízením.

Drželi jsme se myšlenky, že interiér hostinců a restaurací nebyl v minulosti navrhován architektem, ale byl výtvorem lokálních řemeslných dílen. Celý interiér se skládal s funkčních prvků mobiliáře. Jeden typ stolu, ohýbaná židle a věšák většinou od firmy Thonet, či kazetové obložení stěn. Prostor byl běžně nasvícen jedním centrálním lustrem a na podlaze byla parketová krytina skládaná do stromečku. Stěny byly zútulněny několika obrázky či jedním velkým zrcadlem.

Původní dispozice historické budovy byly pro nové účely příliš malé a byly tvořeny menšími místnostmi. Proto bylo zapotřebí jednotlivé prostory funkčně propojit pomocí vybourání části stěn. Vzniklé stavební otvory jsme výškově sjednotili s výškou stávajících okenních překladů a tím jsme docílili pocitu, že prostor je takto řešen odjakživa. Tento záměr jsme podpořili použitím historických kazetových obložení, kterými jsme všechny nově vzniklé stavební otvory olemovali. Pro podlahovou krytinu jsme zvolili klasické dubové parkety kladené do stromečku a na hlavních komunikačních plochách jsme použili lité teraso.

Obklad stěny je řešen pomocí dubové parketové podlahy a jedná se o stylizovaný historický odkaz. V horní části je zakončen univerzální ocelovou kolejnicí sloužící jako nepřímé osvětlení restaurace a zároveň pro uchycení závěsného programu (věšáků a polic pro odkládání gastro doplňků a jídelníčků). Na stěnách jsou umístěné dvě velké pasparty pro historicky cenné a původní obrazy, které jsme v prostoru pivovaru nalezli.

Dominantním prvkem interiéru je originálně řešený nerezový výčepní pult a celoskleněný chladící box provedený z metalického skla. Atypický výčepní pult je vyroben se dvěma výčepními stojany a ze strany pivovaru byl na tento prvek kladen velký důraz. Hlavním požadavkem bylo přání klienta, aby samotný výčep sloužil jako edukativní a názorná školící pomůcka. Proto jsme žádnou technologicky důležitou část vizuálně neskrývali a koncepčně je stůl navržen tak, aby všechny jeho technologické části byly dobře přístupné a vizuálně přiznané.

Konfekční prvky mobiliáře byly dodány českými výrobci. Stůl 01 je od výrobce Formdesign a dřevěná světla ARBO jsou od firmy Halla. Pro obě značky jsme tyto dva produkty autorsky navrhli. Dále byla použita židle Prag a Merano od firmy TON.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?