Jména autorů |
Vít Podráský, Jan Žalský |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Průmyslová 558, 533 01 Pardubice IV |
Investor |
Statutární město Pardubice |
Dodavatel |
SKOS s.r.o. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Září 2021 |
Fotograf |
|
Nové muzeum a související krajinářské úpravy pietního území Národní kulturní památky Zámeček - místa nacistického popraviště - připomínají temné události léta 1942, kdy zde bylo v rámci heydrichiády zavražděno 194 lidí včetně obyvatel osady Ležáky.
Důvod, proč popraviště vzniklo právě zde, nespočíval jen v jeho tehdejším situování ve vojenském areálu kolem Larishovy vily, v níž gestapo zřídilo své místní sídlo, či výjimečné morfologii (písečný val), ale také v jeho odlehlosti a sevřenosti díky okolním lesům.
Poválečný vývoj však tato specifika zastřel. Došlo k odtržení popraviště od vily a změnilo se i místo samotné. Val zarostl a původní pás lesa přerušily době vzniku poplatné parkové úpravy. Ani expozice neodpovídala významu místa. Souvislosti se vytratily. Scházela důstojnost.
Předně bylo odstraněno oplocení areálu, což jej propojilo se sousedním parkem a umožnilo nový přístup v jeho hlavní ose. Písečný val byl remodelován a les dosázen v místech, kde se nacházel v době poprav.
Východiskem nové kompozice se poté stal pomník z roku 1949. Jednotící linie společně s ním nově integruje jak muzeum, tak stupně na sezení při pietních setkáních.
Vlastní muzeum je umístěno v zemi, vklíněno mezi stromy. Nechce konkurovat pomníku. Betonový odlitek se ztrácí pod zelenou střechou přecházející v okolní louku. Stává se spíše landartem než skutečným domem.
Charakterová různorodost jednotlivých výstavních prostor pak vytváří podklad pro tematické celky okružní expozice, které pracují jak s dobovými fyzickými exponáty a archiváliemi, tak především s množstvím audiovizuálních a multimediálních prvků.
libreto expozice: Vojtěch Kyncl, Blanka Zubáková
grafické řešení: Jana Jebavá / Studio Datle
filmy: Václav Hron, Viktor Portel, Jan Vidlička
dodavatel expozice: PROTVAR, s. r. o.
fotografie: Ondřej Bouška
Budova je založena na železobetonové desce se třemi výškovými úrovněmi, přičemž nejnižší z nich vzhledem ke zjištěné hladině podzemní vody spočívá na betonových studnách.
Fasádu tvoří sendvičová konstrukce (železobeton - tepelná izolace - železobeton). Podél dvou stran budovy vede přístupová rampa s opěrnými zdmi, které navazují na původní pomník. Střecha je rovněž železobetonová, zelená se směsí lučního kvítí.
Stejně jako exteriér je i interiér proveden z pohledového betonu. Jednotlivé části expozice oddělené vloženými chodbami s rampami jsou zdůrazněny specifickými výrazovými prostředky, jako jsou robustní ocelové dveře, masivní dřevěné lavice, šikmá hliněná podlaha a prvky ze surového železa (vitríny), pozinku (dveře, stůl v expozici) a voděvzdorné překližky (nábytek).
Vzhledem k absenci okenních otvorů je dům větrán nuceně, pouze foyer je větráno rozměrným střešním světlíkem. Vzhledem k charakteru fyzických exponátů, které vyžadují stálé klimatické podmínky, je pak dům vybaven samostatným vzduchotechnickým okruhem s potřebnými teplotními a vlhkostními parametry.
Budova je vytápěna tepelným čerpadlem země-voda (vrty) s podlahovými rozvody. Z hlediska požární bezpečnosti má dům dvě únikové cesty - přístupovou rampu a únikové schodiště umístěné v protějším rohu, které je řešeno formou podzemního tunelu, který podchází přístupovou rampu.
Audiovizuální a multimediální prvky jsou společně s osvětlením expozice a dalšími samostatnými okruhy ovládány přes uživatelské rozhraní umožňující plně automatické nebo individuální nastavení.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|