Jména autorů |
Ing. arch. Daniel Labuzík/ KOHL Architekti s.r.o. |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Poděbradova 3360/113, 702 00 Ostrava - Přívoz |
Investor |
SLEZSKOMORAVSKÁ DRÁHA a.s., Poděbradova 3360/113, 702 00 Ostrava - Přívoz, IČ: 47676965 |
Dodavatel |
AD-MAR STAVBY, s.r.o., Ostravská 277, 735 51 Bohumín-Pudlov, IČ: 27797937 |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Leden 2021 |
Fotograf |
|
Objekt pilové remízy se dle platného Územního plánu města Ostrava nachází v ploše zastavěné stabilizované se způsobem využití „občanské vybavení.“
Prostorová regulace v plochách zastavěných stabilizovaných je dána textovou částí územního plánu města Ostravy čl. 3.8.3. Týká se zejména nově realizovaných staveb, přístaveb a nástaveb objektů, které musí respektovat stavební, čáry, výšky a měřítka a architektonické řešení uplatněné u okolní stávající zástavby. Projekt Rekonstrukce objektu pro opravárenskou dílnu kolejových vozidel řeší rekonstrukci stávající historické budovy v podmínkách rehabilitace historického vzhledu daných NPÚ a nenavrhuje žádné nové budovy, nástavby nebo přístavby.
Prostorové řešení historického objektu je dáno jeho původním využití jako výtopna kolejových vozidel, postavená vedle kolejiště seřaďovacího nádraží dnešní stanice Ostrava hl.n. a dokončená v roce 1911. Objekt má pilovitý tvar půdorysu, který umožňoval napojení všech hal na kolejovou dopravu, při optimálním využití pozemku. Dle historické situace z roku 1924 přitom kolejiště sahalo až do těsné blízkosti remízy.Projekt se zabývá rekonstrukcí historického objektu pilové remízy pro deset stání v komplexu výtopny Báňské dráhy postavené podle projektu z roku 1909. Remíza dokončená v roce 1911 je svým pilovitým půdorysem typově unikátní stavbou na území České republiky. Architektonický komplex včetně věžového vodojemu a točnice je cenným historickým dokladem provozu Báňské dráhy, který byl zahájen společností Severní dráhy císaře Ferdinanda už v roce 1863.
Novodobé využití objektu remízy je shodné s historickým využitím (opravna, depo) a i přes zřejmý technický pokrok je celkové dispoziční řešení objektu vyhovující a bude v maximální míře respektováno.
Objekt je v celkové hmotě zachován v poměrně vysokém stupni autenticity, ale existence degradujících etap vyžaduje provedení zásahu, kterým byly odstraněny narušující cizorodé přístavky. Z novodobějších přístavků byla ponechána pouze dostavba, která je nezbytně nutná pro provoz objektu. Její vzhled však byl rekonstrukcí upraven tak, aby odpovídal ztvárnění celého objektu – stěny provedeny z lícových cihel, střecha pultová se stejným sklonem jako hlavní hmota objektu 21,6°.
Rekonstrukce hlavní hmoty objektu se opírá o body stanovené v předběžném stanovisku NPÚ. Sklon a tvar sedlových a pultových střech včetně zděné nástavby a hřebenových dýmníků byl zachován. Pro objekt byla použita typická lepenková krytina. Krov byl opravován formou výměny pouze dožilých a poškozených prvků za identické kopie. Fasády promítají autentickou hmotu památky z režného cihelného zdiva. Tam, kde byl použit jiný zdící materiál, dšlo k výměně a nahrazení cihlou patřičného formátu. U dochovaného zdiva byly měněny jen lokálně cihly poškozené, přičemž bylo respektováno původní členění a to zejména stupňovité římsy šítů, lisény a další. Čištění ponechaného zdiva bylo provedeno za použití tlakové vody s přidáním jemného abraziva pro odstranění hrubé špíny a dosažení vzhledu jemné patiny. Veškerá zateplení nutná pro provoz dílny byla realizována výlučně z vnitřní strany objektu.
Výplně okenních otvorů byly historií stavby silně poznamenány. Rekonstrukce vyhodnocuje vhodné řešení otvor po otvoru a stanoví nejvhodnější řešení. Rámcově došlo k odstranění luxfer a dozdívek s jiným typem materiálu. Dále byly odstraněna okna nepůvodního formátu degradující vzhled celé stavby. Cílem je vytvoření pravidelné rytmizující fasády. Okna, která byla v dobré kondici, byla ponechána včetně původního zasklení, rám byl očištěn a opatřen nátěrem v RAL 9005 mat. Část oken byla zhotovena jako nová hliníková okna do stávajících otvorů s odpovídajícím členění. Část původních otvorů zůstala přiznaných formou vyzděné niky.
Také vjezdová vrata byla vyhodnocována jednotlivě podle stavu a záměru vlastníka. Tam kde to stav umožňuje, byla provedena repase. Kovové prvky byly očištěny a opatřeny nátěrem RAL 9005 mat. Dvoje vnější vrata byla řešeny jako nová do otvorů, které byly v minulosti zazděny.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|