Jména autorů |
Studio acht; Ing. Václav Hlaváček, Ing. arch. Martina Patočková, Ing. Pavel Jakoubek, Ing. arch. Petr Topolovský, Klára Nademlýnská, Hynek Medřický, Štěpán Hlaváček |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Pálffyovský palác, Malá Strana, Praha |
Investor |
Arcibiskupství pražské |
Dodavatel |
Arcibiskupství pražské |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Říjen 2021 |
Fotograf |
|
U příležitosti 1100. výročí úmrtí sv. Ludmily v roce 2021 jsme měli tu čest podílet se na konceptu a architektonickém ztvárnění výstavy v Pálffyovském paláci na Malé Straně. Výstava si klade za cíl přiblížit návštěvníkům význam této osobnosti pro české dějiny a zároveň poukázat na úctu, které se jí jako první české světici a mučednici dostalo již záhy po její smrti.
K vidění jsou desítky exponátů shromážděné z historických sbírek Arcibiskupství pražského, Pražského hradu, Metropolitní kapituly u sv. Víta či z archeologických nálezů. Hlavním kurátorem výstavy, která vznikala v konzultacích s předními českými odborníky na výtvarné umění (mimo jiné s prof. Janem Roytem a doc. Danou Stehlíkovou), je diecézní konzervátor p. Vladimír Kelnar.
Výstava je umístěna v prvním patře Pálffyovského paláce, a to ve dvou reprezentačních sálech a navazujících vedlejších prostorách. Základem architektonického řešení výstavy je tematická linie: přijetí křtu– život sv. Ludmily – smrt sv. Ludmily. Při vstupu do velkého sálu se nachází sousoší Křtu sv. Ludmily sv. Metodějem. Ve velkém sále jsou dále umístěna díla s motivy ze života sv. Ludmily zahrnující i její vztah ke sv. Václavovi, liturgické předměty spojené s uctíváním sv. Ludmily v průběhu časů. Výstava graduje v malém sále, který je koncipován jako umělecká pokladnice. Zde se nacházejí nejcennější exponáty, kromě relikviářů s ostatky sv. Ludmily, také textilie a pečeti z jejího hrobu, a další umělecké artefakty ze svatovítského pokladu i ze sbírek a kostelů českých i zahraničních. Expozice v tomto sále vrcholí obrazy s tématem Ludmiliny mučednické smrti.
Koncepci výstavy podtrhuje řešení osvětlení. Při vstupu do velkého sálu v čele se sousoším křtu sv. Ludmily proniká bílé denní světlo, to ve velkém sále přechází ve žluté světlo až po tlumené žlutooranžové světlo v malém sále, které evokuje soumrak – smrt. Řešení výstavních panelů je střídmé, doplněné drapériemi z jemného lněného plátna, druhá z nich upomíná na mučednický atribut sv. Ludmily, bílý závoj.
Vystavené předměty jsou řazeny volně tematicky, ne přísně chronologicky dle doby vzniku děl, a tak návštěvník může vedle sebe vnímat díla z různých období a nalézat i překvapivé souvislosti.
Na konceptu osvětlení se podílel Hynek Medřický, autorem plakátu a souvisejících grafických materiálů je Štěpán Hlaváček, za textilním aranžmá drapérií stojí módní návrhářka Klára Nademlýnská.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|